Nissan se zúčastnil soutěže Michelin Bibendum Challenge 2006 dvěma různými verzemi svého vozu X-TRAIL Fuel Cell Vehicle 2005 (FCV – vůz s palivovými články). Bezprostředně po této akci se zástupci Nissanu zapojí do 16. světové konference o vodíkové energii, která proběhne ve francouzském Lyonu ve dnech 13.-16. června.
Nissan X-TRAIL, který se soutěže zúčastnil je poslední verzí vývojových prací Nissanu v oblasti alternativních a k životnímu prostředí přátelských energetických zdrojů. Michelin Bibendum Challenge nabízí Nissanu příležitost předvést své výsledky na tomto nově vznikajícím poli.
Obě verze FCV X-TRAIL mohou dosáhnout výkonu 90 kW a maximální rychlosti 150km/h. Jedna z nich má rozšířený dojezd překračující 500 km, a to díky vysokotlaké (70Mpa) nádrži na vodík; u druhé verze s vodíkovou nádrží 35 MPa je dojezd přes 370 km.
X-TRAIL FCV 2005 je v Japonsku testován od prosince a Nissan nedávno oznámil, že japonská veřejnost se bude moci zapojit do testovacích jízd vozů FCV – vozy budou vyjíždět z japonské centrály společnosti Nissan. Zpětná vazba získaná z těchto testovacích jízd a také údaje shromážděné z průběžného testování v Japonsku a v dalších zemích budou analyzovány v rámci vývojového programu. Od února mezitím v Kanadě probíhá testování vozu X-TRAIL s nádrží 70Mpa.
Vozy s palivovými články vyrábějí energii mísením vodíku s kyslíkem. Jediným vedlejším produktem této reakce je voda. A právě proto jsou FCV považovány za jeden z nejekologičtějších energetických zdrojů.
Nissan se zabývá rozsáhlými výzkumnými a vývojovými činnostmi zaměřenými na popularizaci využívání FCV a od roku 2002 provádí na japonských veřejných silnicích jízdní zkoušky prostřednictvím prototypů schválených ministrem územního rozvoje, infrastruktury a dopravy. Nissan začal pronajímat své X-TRAIL FCV omezenému počtu zákazníků. K prvním patřila v březnu 2004 ropná rafinérská společnost Cosmo Oil Co.
Vývoj technologie FCV zahájil Nissan v plném rozsahu v roce 2001. Kromě konstruktérských a inženýrských prací zajišťovaných v Japonsku se provádělo rozsáhlé testování a vývoj i v jiných zemích, zejména pak ve Spojených státech, kde je Nissan členem Kalifornského sdružení pro palivové články (CaFCP).
Technické údaje:
Celková délka/šířka/výška | 4485/1770/1745 mm |
Hmotnost vozu | 1790 (1860) kg |
Počet míst k sezení | 5 |
Maximální rychlost | 150 km/h |
Dojezd | Přes 370 (přes 500) km |
Motor typ | Koaxiální motor integrovaný s redukční převodovkou |
Maximální výkon | 90 kW |
Maximální točivý moment | 280 Nm |
Palivový článek | Pevný polymer |
Maximální výkon | 90 kW |
Dodavatel | Vyvinuta Nissanem |
Dobíjecí baterie – typ | Kompaktní lithium-ion baterie |
Palivo | Stlačený vodík |
Maximální tlak | 35 (70) MPa |
Čísla v závorkách se vztahují k verzi 70MPa.
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií