Za volant továrních Nissanů R391, poháněných atmosférickým superlehkým pětilitrovým osmiválcem, usednou: Erik Comas (F), Michael Krumm (D), Eric van de Poele (B) a Aguri Suzuki (J), Masami Kageyama (J), Satoshi Motoyama (J). Nissan C52, poháněný twin-turbo osmiválcem, který si loni dobyl ostruhy obsazením hned čtyř míst v první desítce, budou pilotovat: Marc Goosens (B), Didier Cottaz (F) a Fredrik Ekblom (Švéd)
Cílem letošní účasti Nissanu v Le Mans je demonstrovat odolnost, kvalitu a spolehlivost svých výrobků. Tentokrát Nissan nestartuje v kategorii GT, ale se zcela novými vozy přešel do náročnější kategorie otevřených prototypů LMP, kde si dělá velké naděje na vítězství v souboji především s vozy Audi a Panoz. „Kompletně nový vůz byl nutností,“ tvrdí vedení soutěžního týmu. „Loňské R390 GT1 byly vynikající, ale konkurence nespí – všichni se celý rok pilně připravovali, takže jsme museli radikálně pokročit i my, pokud chceme uspět.“
Nissan R391 je vybavený úplně novým vidlicovým osmiválcem s atmosférickým plněním, vyvinutým Nissan Motor Co. Reasearch and Development Group. Tento motor VRH50A používá stejný blok, jako sériové luxusní Infiniti Q45, prodávané na trhu USA. Při stejných základních rozměrech a úhlu sklonu válců má jen tužší konstrukci. Podobné motory Nissan letos s velkým úspěchem nasadil také například do čtyř vozů v americké sérii Indy.
Všechny tři nissany, připravované pro letošní Le Mans, úspěšně prošly předkvalifikací a jsou připraveny svést boj o pozice v červnovém závodě. Satoshi Motoyama (vůz č. 22), nejlepší z nissanů, dosáhl na 13,6 km dlouhém okruhu rekordního času 3 minuty a 37 s. To je o 5 sekund lepší, než loňský nejlepší čas na jedno kolo, zajetý v závodě.
V předkvalifikaci startovalo 31 vozů, zatímco ve startovním poli je jen 28 míst. Všechny nissany se ale pohodlně kvalifikovaly s výbornými časy. Tomu letos hodně nahrálo horké počasí, blížící se situaci v půli června. Vysušená horká trať jezdcům hlavně dopoledne velice znepříjemňovala jízdu a bránila dosáhnout lepších výsledků. Nejrychlejší časy se proto objevily teprve až v chladnějším odpoledni.
Vůz číslo 21 Nissan C52 dosáhl na 12 místo, naproti tomu R391 (č. 22 a 23) získaly osmou a pátou příčku. Marc Goossens prohlásil, že odpolední jízda byla frustrující. Ani přes výměnu zadní kapotáže se nepodařilo uspokojivě vyřešit problém s nedostatečným chlazením a tak se v chladnějším odpoledni technici rozhodli vrátit k původnímu nastavení. To ale nezabránilo Marku Goossensovi v dosažení dobrého času, nutného pro kvalifikaci.
Srdcem Nissanu R391 je nový pětilitrový vidlicový osmiválec s atmosférickým plněním a výkonem 600 koní, s nímž je vůz schopen vyvinout rychlost přes 300 km/hod. Motor VRH50A vychází ze sériového bloku motoru luxusního Infinity Q45, při stejných základních rozměrech a shodném úhlu sklonu válců disponuje poněkud tužší konstrukcí. Motor VRH50A byl vytvářen jako maximálně výkonná jednotka s obsahem 4997 cm3, čtyřmi ventily na hlavu, dvojitou vačkou a úhlem sklonu válců 90 stupňů, což respektuje všechna omezení pro prototypy v Le Mans. Atmosférické plnění odbourává problémy, které vznikaly u motorů s turbodmychadly, a zaručuje motoru lepší ovladatelnost a odolnost pro tvrdý 24 hodinový maratón. Zároveň je motor menší a nižší, což vylepšuje i aerodynamiku vozu.
Na vývoji motoru spolupracovaly dva japonské týmy. První se zabýval vývojem samotným, zatímco druhý podroboval motor nekonečným hodinám testů. Technické informace, zahrnující i proudění vzduchu a charakteristiky spalování, poté z NISMO proudily do konstrukčních kanceláří Nissanu, kde vznikají běžné cestovní vozy.
Prototyp R391 je závodním vozem v nejčistším slova smyslu – nemá střechu, dveře ani čelní sklo. Nissan R391 je lehký, rychlý, snadno ovladatelný a zároveň dostatečně spolehlivý vůz pro celých 24 hodin závodu. Hmotnost 900kg ho při 4650 mm délky, 2000 mm šířky a 695 mm výšky činí nejlehčím v kategorii prototypů. Poděkovat za to může silné, bezpečné a přitom lehké konstrukci z uhlíkových vláken.
Snaha po vytvoření co nejrychlejšího vozu vedla tvůrce k vylepšení některých prvků aerodynamiky a ke zvětšení objemu nádrže, který nyní dosahuje plných 90 litrů. To je zvláště důležité, protože každá zastávka v boxech na doplnění paliva může znamenat ztrátu šance na vítězství. Nestačí mít jen nejrychlejší vůz, minimálně stejně důležité je mít trvanlivý a snadno ovladatelný vůz, schopný držet rychlé časy po celou dobu závodu. K nejsilnějším stránkám Nissanu R391 patří výkonný motor, nízké těžiště a dobré rozložení hmotnosti.
Uhlíko-kevlarový „monocoque“ skelet Nissanu R391 je neuvěřitelně tuhý a lehký. Přední a zadní zavěšení kol na dvojitých lichoběžníkových ramenech doplňují vinuté pružiny s tlumiči. Motor je podélně uložený, velmi nízko a co nejblíže středu vozu pro zvýšení stability. Změn se dočkala i šestirychlostní sekvenční převodovka.
Neméně důležitým komponentem vozu jsou pneumatiky, na jejichž nevhodné volbě často ztroskotají i jinak výborně připravené vozy, proto si Nissan zvolil pneumatiky Bridgestone, které obstojí při všech rychlostech, na každém povrchu a při jakýchkoli změnách počasí. Vycházela ze zkušeností minulých let v Le Mans i ve formuli 1. Pro kategorii prototypů vyvinula novou pneumatiku – Nissan R391 i C52 pojede na 13-ti palcových předních a 15-ti palcových zadních pláštích. Jen pro tým Nissanu přiveze Bridgestone do Le Mans 1000 kusů pneumatik.
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií