ŠKODA na výstavě Techno Classica 2018: Rarity i předchůdci dnešních SUV

  • Expozice ŠKODA AUTO na jedné z největších přehlídek veteránů na světě
  • Předchůdci aktuálních modelů SUV: TREKKA, ŠKODA BUGGY či ŠKODA YETI  CABRIO
  • Roadster ŠKODA 450 připomene 60 let od zahájení výroby
  • Historické sportovní vozy zastupuje ŠKODA 120S Rallye z roku 1971 a okruhový speciál ŠKODA FAVORIT z roku 1992

Na 30. ročníku výstavy historických vozidel a youngtimerů Techno Classica v německém Essenu představí ŠKODA AUTO ve dnech 21. až 25. března řadu unikátních vozů, které formovaly její 123letou historii. Vedle modelů se zvýšenou průchodností terénem půjde o zástupce třídy luxusních vozů, výrazné milníky na poli motorsportu i ve výrobě otevřených modelů.

Dominantou expozice automobilky ŠKODA budou vozy, které lze zařadit jako historické předchůdce dnes velmi oblíbené kategorie SUV. ŠKODA AUTO má v této oblasti velké zkušenosti, zejména ve stavbě vozidel se zvýšenou průchodností terénem a konstrukční robustností. To je případ všestranného vozu TREKKA, který vznikal v letech 1966 až 1972 na Novém Zélandu na vozu ŠKODA OCTAVIA a s rozsáhlým využitím jeho technických skupin, včetně motoru, převodovky či náprav. TREKKA se dodávala s některou z prakticky řešených dvou- až osmimístných karoserií, díky malým převisům a solidní světlé výšce si dobře vedla i v terénu, ačkoli disponovala jen pohonem zadních kol.

Expozici ŠKODA AUTO v Essenu zdobí všestranný vůz TREKKA, který byl na základě modelu ŠKODA OCTAVIA v letech 1966-1972 vyráběn na Novém Zélandu.

Na bázi úspěšného modelu ŠKODA 1101 TUDOR vznikl v roce 1947 otevřený vojenský vůz s účelně střiženou karoserií, vybavenou mimo jiné i sklopným čelním sklem a plátěnou stahovací střechou. Verze ŠKODA 1101 VO (a později P) sloužily armádě a bezpečnostních složkách. V roce 1952 pak debutoval typ ŠKODA 973 ,Babeta‘. Jen 3,5 metru dlouhý terénní vůz se vyznačoval přiřaditelným pohonem předních kol a extrémně dobrou průchodností terénem. Zvládal 58procentní stoupání, překonával překážky vysoké 25 centimetrů a nezastavily ho ani 60 cm hluboké brody, do paměti veřejnosti se zapsal účinkováním v hudebním filmu Kdyby tisíc klarinetů.
Zábavu v terénu evokuje na výstavě v Essenu ŠKODA BUGGY typ 736, která na počátku 70. let vystihla módní trend lehkých « plážových » vozidel. Na podvozku modelu ŠKODA 100/110 se čtyřválcovým motorem o objemu 1,1 litru a výkonu 53 k vzniklo v letech 1972 až 1975 pět návrhů nevšední buggy – jeden ve vývojovém oddělení automobilky, čtyři další v jejím odborném učilišti.
Vstup do segmentu SUV zahájila ŠKODA AUTO v březnu 2005, když na ženevském autosalonu představila atraktivní studii YETI, v září téhož roku pak na autosalonu ve Frankfurtu následovalo otevřené provedení ŠKODA YETI CABRIO – zářivě oranžová studie s odnímatelnou pevnou střechou nad předními sedadly a stahovací plátěnou střechou nad druhou řadou sedadel.


Vedle předchůdců segmentu SUV si ŠKODA AUTO na výstavě Techno Classica připomene i 60. výročí od zahájení sériové výroby nadčasově elegantního 2+2místného roadsteru ŠKODA 450, který začal sjíždět z výrobní linky v závodě v Kvasinách v červnu 1958. V Essenu ale nechybí ani zástupci úspěchů značky ŠKODA na poli motorsportu. Konkrétně jde o sedan ŠKODA 120S Rallye z roku 1971. Původní objem čtyřválce 1173 cm3 ŠKODA později zvětšila na 1286 cm3, aby co nejlépe využila zařazení ve třídě do 1,3 litru. Tím už 120koňový speciál 120S Rallye připravil půdu pro sportovní kupé 130 RS. Okruhové speciály zastupuje ŠKODA FAVORIT 136 L/H – vůz z roku 1992 se sníženým podvozkem a motorem 1,5 litru o výkonu 135 koní tehdy startoval v okruhovém poháru Veedol na Nürburgringu.
Bohatou historii výroby luxusních vozů značky ŠKODA ilustruje v Essenu ŠKODA 645, která se veřejnosti představila poprvé na autosalonu v Praze v roce 1929. Pod kapotou pracoval šestiválec o objemu 2,5 litru, jenž podával výkon 45 koňských sil a umožnil vozu dosáhnout rychlosti až 90 km/h. Jako nová vlajková loď značky ŠKODA se v roce 1934 představila moderní ŠKODA 640 SUPERB. Ta měla tehdy inovativní šasi s centrální nosnou rourou a nezávislým zavěšením kol.
Expozice ŠKODA AUTO ukáže i průběh renovace historických automobilů, a to na příkladu vozu ŠKODA POPULAR z roku 1937, vystaveného v působivém dioramatu.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Superb dostupná další pohonné jednotky včetně nového plug-in hybridu

Superb dostupná další pohonné jednotky...

Čtvrtá generace modelu Superb vstupuje na český trh v dalších variantách. Nabídku motorizací obohacuje výkonný zážehový motor 2,0 TSI, karosářskou verzi kombi lze nově objednávat i s...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Enyaq překonal hranici 200 000 vyrobených kusů

Enyaq překonal hranici 200 000...

Škoda Auto dosáhla významného milníku v rozvoji své strategie e-mobility: celkem vyrobila již 200 000 vozů Enyaq a Enyaq Coupé. Jubilejním vozem se stal bílý Enyaq Coupé Sportline, který sjel z...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vloni v Česku přibylo 6640 nových osobních bateriových elektromobilů

Vloni v Česku přibylo 6640 nových...

V České republice byl v roce 2023 zaregistrován historicky nejvyšší počet nových bateriových elektrických vozidel. Podle kategorií se jednalo o 6640 osobních vozidel, 353 lehkých užitkových...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Modernizované modely Scala a Kamiq přicházejí na český trh ve verzi First Edition

Modernizované modely Scala a Kamiq...

Dvojice kompaktních modelů značky Škoda přichází v inovované podobě. České zastoupení automobilky pro tuto příležitost připravilo speciální nabídku vozů Scala First Edition a Kamiq First...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Plzeňským zlatem do vedení poháru 2+

Plzeňským zlatem do vedení poháru 2+

XVII. ročník Lak Racing Rallye Plzeň přinesl dramatický a divácky zajímavý souboj o celkové vítězství od první až do poslední rychlostní zkoušky. Jedním z jeho protagonistů byla posádka...