- Česká automobilka dodala v roce 2017 svým zákazníkům na celém světě poprvé více než 1,2 milionu vozů
- Mezi hlavní faktory růstu patří nové modely SUV – KODIAQ a KAROQ
- ŠKODA AUTO zaměstnává více než 30 000 lidí a je aktivní na více než 100 trzích po celém světě
- Elektromobilita, digitalizace a nové služby spojené s mobilitou jsou hlavními oblastmi Strategie ŠKODA 2025
- Investice do rozšíření kapacit, moderní výroby a produkce vozů s elektrickým pohonem
ŠKODA AUTO má za sebou nejúspěšnější rok ve 123leté historii podniku. V roce 2017 dodala automobilka svým zákazníkům na celém světě více než 1,2 milionu vozů – více než kdykoli předtím. Společnost v minulém roce také dosáhla milníku 20 milionů vozů, vyrobených od počátku produkce automobilů v roce 1905. Modelové řady OCTAVIA a FABIA v minulém roce dosáhly milníku šesti, respektive čtyř milionů vozů, vyrobených od začátku produkce těchto modelů. Díky investicím do navýšení výrobních kapacit, výroby vozů s elektrickým pohonem včetně jejich komponentů a také internacionalizaci ŠKODA AUTO DigiLabu byly vytvořeny podmínky pro trvale pozitivní rozvoj společnosti ŠKODA AUTO.
„Rok 2017 byl nejlepším rokem ve 123leté historii naší společnosti. To nám poskytuje další impuls a my děkujeme všem našim zákazníkům za důvěru, kterou do nás vložili,“ říká předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO Bernhard Maier. „Uplynulý rok ukázal, že strategie ŠKODA 2025 je tou správnou cestou, abychom úspěšně zvládli zásadní transformaci automobilového průmyslu. Současně nás tento úspěch motivuje k tomu, abychom i v tomto roce opět jeli na plný plyn. A to přesně děláme s pomocí mnoha nových produktů a řešení mobility, které opět naše zákazníky nadchnou,“ dodává Maier.
Rok 2017 byl pro společnost ŠKODA AUTO rokem řady strategických rozhodnutí: kromě úspěšného zahájení SUV-ofenzívy automobilka také rozšířila kapacity svých výrobních závodů. Koncern Volkswagen kromě toho také české značce svěřil odpovědnost za platformu MQB A0 IN. „Vyhodnocujeme globální modulární architekturu MQB A0 IN pro objemové segmenty, nejprve se zaměřením na Indii,“ říká předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO Bernhard Maier. „Jde o další projekt, který si vyžádá naši plnou pozornost a který pro společnost představuje enormní šanci. Dále se nám také podařilo přivézt elektromobilitu do České republiky,“ říká s potěšením Bernhard Maier. Od roku 2019 se v Kvasinách bude vyrábět ŠKODA SUPERB PHEV, první plug-in-hybridní model značky. Rovněž od roku 2019 bude ŠKODA AUTO v Mladé Boleslavi vyrábět elektrické komponenty i pro další koncernové značky. Od roku 2020 budou následovat modely s čistě elektrickým pohonem. „Toto rozhodnutí potvrzuje velkou důvěru koncernu v zaměstnance společnosti ŠKODA AUTO. Je to důležitý krok pro budoucnost značky ŠKODA i České republiky jako jednoho z center automobilového průmyslu,“ dodává Bernhard Maier.
ŠKODA AUTO dosáhla v roce 2017 nového rekordu. Dodávky vozů české značky zákazníkům na celém světě vzrostly v minulém roce o 6,6 % na 1 200 500 vozů. ŠKODA AUTO tak počtvrté za sebou dodala více než milion vozů za jeden kalendářní rok. Bestsellerem značky zůstává model ŠKODA OCTAVIA. K nejvýznamnějším tahounům růstu patří ŠKODA SUPERB a dvě nová SUV KODIAQ a KAROQ. Obě se od svého uvedení na trh těší velké oblibě.
Nové modelové řady v segmentu SUV rychle získaly značný podíl na rekordních dodávkách zákazníkům
Značka aktuálně nabízí sedm modelových řad osobních vozů: CITIGO, FABIA, RAPID, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ a SUPERB. Nejoblíbenější modelovou řadou byla i v roce 2017 ŠKODA OCTAVIA, vrcholný model SUPERB dále pokračoval v růstovém kurzu. Výrazný podíl na rekordním výsledku značky v roce 2017 měl také model KODIAQ. Velké SUV bylo ve svém prvním roce na trhu dodáno přibližně 100 000 zákazníkům. Kompaktní SUV KAROQ, které bylo na trh uvedeno na podzim, dosáhlo za pouhých několik týdnů 6 300 dodaných vozů. Dalších několik tisíc vozů je objednáno.
S představením modelu ŠKODA KAROQ v Číně a s debutem modelu ŠKODA KODIAQ v Indii získala SUV-ofenzíva silnější vítr do plachet i na těchto důležitých trzích.
Největším trhem značky ŠKODA zůstává v celosvětovém měřítku i nadále Čína. V Říši středu v roce 2017 vzrostly dodávky zákazníkům o 2,5 % na 325 000 kusů. Jen v prosinci minulého roku tam automobilka dodala zákazníkům 42 400 vozů – o 41,8 % více než ve stejném měsíci předcházejícího roku. V západní Evropě zvýšila značka v roce 2017 své dodávky zákazníkům o 5,2 % na 477 700 vozů. Ve střední Evropě si ŠKODA v roce 2017 polepšila o 12,7 % na 207 100 vozů. Ve východní Evropě bez Ruska dodala automobilka svým zákazníkům za celý rok 41 300 vozů – o 17,9 % více než v roce 2016. Výrazný růst zaznamenala značka ŠKODA v Rusku, kde zákazníkům dodala 62 300 vozů – o 12,5 % více než v předcházejícím roce.
ŠKODA AUTO zaměstnává celosvětově více než 30 000 zaměstnanců a je aktivní na více než 100 trzích. Společnost provozuje tři výrobní závody v České republice – v sídle společnosti v Mladé Boleslavi, v Kvasinách a též velice moderní závod na výrobu komponentů ve Vrchlabí. Vozy ŠKODA se kromě toho vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictví koncernových partnerů a dále pak na Ukrajině a v Kazachstánu společně s lokálními partnery.
20 milionů vyrobených vozů
V rekordním roce 2017 oslavila společnost ŠKODA AUTO několik významných výrobních jubileí. V září 2017 sjel v závodě v Kvasinách z linky dvacetimiliontý vůz, model ŠKODA KAROQ. Tento milník je potvrzením úspěšné růstové strategie společnosti ŠKODA AUTO. Zejména po vstupu koncernu Volkswagen v roce 1991 prošla společnost dynamickým rozvojem. Jako jedna z nejstarších dodnes vyrábějících automobilek na světě začala s výrobou automobilů už v roce 1905 v Mladé Boleslavi. Prvním vozem byl typ Voiturette A, vyvinutý zakladateli firmy Václavem Laurinem a Václavem Klementem.
ŠKODA AUTO: Jasná strategie až do roku 2025
Pomocí Strategie 2025 definovala společnost ŠKODA AUTO hlavní směry svého dalšího rozvoje, aby současné období hluboké transformace automobilového průmyslu proměnila v další růst. Důležitými tématy jsou přitom elektromobilita, autonomní řízení a konektivita. Dalšími oblastmi, na které se společnost zaměří, jsou digitalizace produktů a procesů, vstup na nové trhy a také rozšiřování klasické výroby automobilů o další služby související s mobilitou. ŠKODA AUTO tak chce dále růst ve dvou dimenzích. První z oblastí je růst samotného prodeje vozů. Širší základnu růstu budou však tvořit nové oblasti podnikání, například digitální služby související s mobilitou.
ŠKODA AUTO DigiLab založila společný podnik v Izraeli
V rámci Strategie 2025 definovala ŠKODA AUTO digitalizaci jako jeden z hlavních pilířů budoucího rozvoje podniku. Důležitou roli přitom hraje společnost ŠKODA AUTO DigiLab, jejíž cílem je mimo jiné posílit inovační kompetence, a to i v oblasti digitalizace. Tento ideový inkubátor, který je koncipovaný jako rychle reagující IT-startup, zkoumá a vyvíjí nové obchodní modely, řešení a produkty. K jeho hlavním úkolům patří i výměna zkušeností s externími inovátory.
V prosinci 2017 založila ŠKODA AUTO DigiLab v Tel Avivu s izraelským importérem vozů značky ŠKODA Champion Motors společný podnik, který už v lednu zahájil svou činnost. Izraelská metropole je považována za jedno z nejdynamičtějších center IT-startupů na celém světě. Dva stálí zaměstnanci zde budou navazovat kontakty s nejdůležitějšími izraelskými startupy a iniciovat nové projekty.
„Izrael je kvalitním zdrojem digitálních inovací. Přítomnost v Izraeli a možnost získat přístup k inovativním projektům, hi-tech startupům a talentům v oblasti IT má pro značku ŠKODA velký význam,“ zdůraznil předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO Bernhard Maier. „Jsme pevně přesvědčeni o tom, že tímto způsobem budeme moci optimálně využít tamní kreativní ekosystém a kompetenci digitálního vývoje. Společnost ŠKODA AUTO v současnosti do popředí staví oblasti jako cyber security a big data,“ dodává Maier.
Memorandum a Akční plán o budoucnosti automobilového průmyslu v České republice
V říjnu loňského roku se uskutečnil podpis memoranda mezi Vládou ČR a Sdružením automobilového průmyslu AutoSAP. Memorandum obsahuje důležitá opatření pro posílení budoucí konkurenceschopnosti českého automobilového průmyslu. Hlavními tématy jsou přitom elektromobilita, autonomní řízení a digitalizace. ŠKODA AUTO stanovila ve své Strategii 2025 tyto oblasti za centrální sféry svých aktivit pro nadcházející roky. Jako člen Sdružení automobilového průmyslu AutoSAP se společnost ŠKODA AUTO výraznou měrou podílela na tvorbě memoranda a akčního plánu. Z tohoto důvodu předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO Bernhard Maier následně podepsal prohlášení, podporující úspěšnou realizaci závazků, obsažených v memorandu a akčním plánu. Bernhard Maier memorandum o budoucnosti domácího automobilového průmyslu vítá: „Tímto memorandem vysíláme zřetelný signál, že společně pracujeme na řešeních mobility budoucnosti. Politická reprezentace, Sdružení automobilového průmyslu i hospodářský sektor podporou digitalizace, elektromobilů, nabíjecí infrastruktury i testů autonomních vozidel v reálných podmínkách společně vytváří předpoklady pro další pokračování úspěšného kurzu českého automobilového průmyslu,“ dodává Maier.
Nová lakovna zvýší výrobní kapacitu hlavního výrobního závodu v Mladé Boleslavi
Předpoklady pro další udržitelný rozvoj budovala ŠKODA AUTO loni i v jiných oblastech. V sídle společnosti v Mladé Boleslavi automobilka staví novou lakovnu. ŠKODA AUTO do nové stavby investuje celkem 214,5 milionu eur a vytvoří celkem až 650 nových pracovních míst. Nové výrobní zařízení bude fungovat ve třísměnném provozu a denně se tu nalakuje 600 karoserií. Spolu se stávajícím provozem vzroste kapacita lakoven v mladoboleslavském závodě na 2 700 karoserií denně. Lakovna, jejíž zprovoznění je plánováno na červen 2019, bude jednou z nejmodernějších v celé Evropě a bude také definovat nová měřítka v rámci šetrnosti k životnímu prostředí. Řadu pracovních úkonů převezmou nebo podpoří roboti.
Infografika: V roce 2017 dodala ŠKODA AUTO celosvětově více než 1,2 milionu vozidel
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
Největší obchodní dům
automobilů v ČR
Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”