Močovina jako řešení snižování emisí: AdBlue podle odborníků udrží dieselové motory na scéně

  1. února 2017

Emisní normy nutí výrobce automobilů neustále vyvíjet nové ekologicky šetrnější technologie. Jednou z nich je i selektivní katalytická redukce (SCR), díky níž je za pomoci vodného roztoku syntetické močoviny (AdBlue) možné významně snížit škodlivé emise oxidů dusíku ve výfukových plynech dieselových motorů. Z výfuku pak odchází neškodná vodní pára a dusík. Se zavedením Euro 6 musejí AdBlue využívat i mnohé osobní vozy. Podle odborníků budou diesely s SCR tvořit velký podíl na prodeji. Nová technologie výrazně nezvyšuje náklady na provoz ani na výrobu.

Selektivní katalytická redukce (Selective Catalytic Reduction, SCR) umožňuje výrazně snížit škodlivé emise oxidů dusíku (NOx) u dieselových motorů. Před katalyzátor výfukových plynů je vstřikována kapalina s obchodním názvem AdBlue, díky níž vozidlo ve výfukových plynech vypouští převážně vodní páru a dusík. AdBlue je vodný roztok močoviny, který se skládá ze 32,5 % z technicky čisté močoviny a ze 67,5 % z destilované vody. Využití močoviny k redukci oxidů dusíku však není žádnou novinkou. „První automobily vybavené technologií SCR katalizátoru se dostaly na trh v roce 2006. V roce 2013 pak začala AdBlue využívat většina středních a těžkých nákladních automobilů,“ uvádí Václav Loula, šéf stálé komise pro paliva České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO).

Přísné předpisy pro osobní vozy však nutí výrobce k využití SCR i u nich. Zavedení emisní normy Euro 6 od září 2014 totiž přineslo vznětovým motorům další razantní snížení emisí oxidů dusíku. „Kromě nákladních vozidel tak musejí výrobci řešit snižování emisí pomocí technologie SCR katalyzátoru rovněž u výkonnějších dieselů osobních vozidel s objemem motoru nad 1,6 l,“ upozorňuje Václav Loula, podle něhož dnes katalyzátor SCR využívají všechny turbodiesely Volkswagen, některé motory Audi a dále vybrané motory u koncernu PSA. Některé další automobilky pak SCR využívají u výkonnějších turbodieselů. Jsou to BMW, Jeep, Opel nebo Škoda například u čtyřkolky 2.0 TDI.

Podle odborníků má využití AdBlue i v osobních vozech budoucnost. „Dieselový motor vybavený účinným systémem filtrace pevných částic a systémem SCR může být nadále velmi ekologicky zajímavým řešením pohonu vozidel. Vzhledem k ceně se však hodí do větších a dražších vozů,“ uvádí Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů, a dodává, že v příštích letech lze očekávat nárůst podílu dieselových motorů vybavených SCR, otázkou však je, jak velké bude procentuální zastoupení dieselů v Evropě u osobních vozů. Podle Václava Louly z ČAPPO však automobilový průmysl investoval do vývoje dieselů velké finanční prostředky, a i přes nástup podporovaných alternativ spalovacích motorů budou ještě dieselové verze pohonů s technologií SCR tvořit značnou část portfolia prodávaných vozů.

Pokud jde o provozní náklady, u osobních vozidel k jejich výraznému růstu nedochází. Spotřeba AdBlue se u osobních vozů běžně pohybuje kolem 0,8 až 1,2 litru na 1000 kilometrů. Močovinu lze doplnit v autoservisu nebo individuálně z kanystru prodávaného na čerpací stanici. „Přibývá však i čerpacích stanic, kde lze AdBlue tankovat přímo ze stojanu. Zatímco litr AdBlue v kanystru stojí i přes 60 Kč, tankovaná močovina je výrazně levnější. S naší tankovací kartou euroShell lze v režimu plošné ceny čerpat AdBlue za 12,90 Kč/l,“ uvádí Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která firmám poskytuje tankovací karty euroShell a EuroOil. „Pochopitelně musíme počítat se zvýšenými náklady na výrobu a údržbu tohoto systému, což se může projevit v ceně vozu a nákladech na servis. Dosavadní praxe však ukazuje, že tyto náklady nejsou nikterak zásadní,“ uzavírá Josef Pokorný.

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Policie ČR omlazuje vozový park. Do konce letošního roku převezme 352 vozů Škoda Kodiaq II. generace. Prvních 51 kusů už bylo předáno na polygonu automobilky Škoda Auto v Úhelnici u Mladé...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vozy na autoplyn mají našlápnuto k dalšímu rekordu. Jak se ceny LPG dotknou emisní povolenky?

Vozy na autoplyn mají našlápnuto k...

Za letošní tři čtvrtletí už bylo registrováno více nových osobních vozů na LPG než za celý loňský rok. Dá se tak očekávat, že v roce 2025 přibude na českých silnicích přes 6000 LPG...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský temperament v moderním kabátě

Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský...

SEAT to není jen její mladší a ambicióznější Cupra. Španělská automobilka slaví 75 let a dává to patřičně najevo. Do nového výročí vstupuje s modernizovanými modely Ibiza a Arona –...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy knihy: Ujela 693,38 kilometru na jedno dobití

Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy...

Kia přepsala historii a stanovila nový globální standard dojezdu elektrických vozidel. Kia PV5 Cargo, první specializované elektrické lehké užitkové vozidlo značky a součást průkopnické řady...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda Prelude: Návrat technické ikony

Honda Prelude: Návrat technické ikony

Po pětadvaceti letech se na evropské silnice vrací legendární jméno – Honda Prelude. A vrací se v podobě, která dokonale vystihuje dnešní automobilovou éru: plně hybridní kupé e:HEV,...