Pro Gerarda de Rooye a jeho Iveco na pneumatikách Goodyear to byl okamžik plný nostalgie, když v třídě nákladních vozů T4 dojeli jako první do cíle letošního závodu Africa Eco Race pod vlajkou nizozemského týmu Petronas Team de Rooy.
Po absolvování šesti tisíc kilometrů v jednom z nejobtížnějších terénů na zemském povrchu nemohl Holanďan Gerard a jeho posádka – Polák Rodewald a Španěl Moi Torrellardona – odolat, aby z posledních zbývajících dvaceti kilometrů neudělali rychlostní závod do cíle. Výsledkem bylo, že všech zbývajících deset trucků z původních čtrnácti, které se do závodu zaregistrovaly, vyrazilo k závěrečnému sprintu k finálové pásce na pláži Lac Rose nedaleko senegalského hlavního města Dakaru.
Petronas Team De Rooy si na závod pro své Iveco 4×4 vybral standardní nákladní pneumatiky Goodyear 375/90R22.5 ORD, stejné jako loni na Dakaru v Jižní Americe, kde se umístil na stupních vítězů. Goodyear i tým De Rooy mají za sebou dlouholeté a úspěšné partnerství, při němž společně intenzivně pracují na tom, aby pro kamiony zajistil nejlepší možnou kombinaci pneumatik a nastavení.
Gerard a před ním i jeho otec Jan jsou legendami tohoto typu závodů a vyrůstali na ‘Dakaru’, který se v současné době odehrává v Jižní Americe. Je to již 11 let, co byl Gerard naposledy v Mauretánii a Senegalu, a na základě tehdejší zkušenosti zhodnotil letošní Africa Eco Race, desátý takový závod, jako „Dakar jako za stara”. „Byl to pro mě skvělý závod a příroda byla stejně krásná, jako když jsem zde byl naposledy. Užíval jsme si jak úžasné speciální etapy, tak jejich obtížnost, a pneumatiky mě na nich nikdy nenechaly na holičkách. Zase jsme se královsky pobavili. Zpětně tak závod hodnotím s obrovským uspokojením.”
Gerard de Rooy se bohužel nemohl stát celkovým vítězem Africa Eco Race, protože osobní vozy a čtyřkolky jsou klasifikovány zvlášť, ale byl šťastný, že zvítězil alespoň v kategorii trucků.
O závodě
Pořadatelé Africa Eco Race se snaží minimalizovat dopad závodu na životní prostředí tím, že motivují účastníky k tomu, aby používali stroje, které snižují objem emisí. Během závodu také využívají lokální podporu a materiály.
Do letošního ročníku vyrazilo 31. prosince z Monaka více než sto týmů přes francouzské Sète a marocký Nador, kde 2. ledna začal vlastní závod. Osobní vozy, čtyřkolky, kola a nákladní vozy nakonec dorazily 6. ledna po cestě přes hory a poušť do Dakhly. Z ní vedla trasa vnitrozemím, včetně dvou kruhových etap, na nichž na závodníky čekaly nejtěžší zkoušky. Konečně pak 14. ledna dorazili po překonání celkem 6 tisíc kilometrů do cíle v senegalském Dakaru.