Za srovnatelné peníze dnes zákazník pořídí mnohem kvalitnější a lépe vybavený vůz než před deseti lety.
Cenový vývoj na trhu ojetin je určován
– především množstvím disponibilní nabídky vozů. Ta se od devadesátých let pro zákazníky vyvíjí velmi pozitivně, což vede k mírnějšímu růstu cen ojetin v porovnání se zvyšující se životní úrovní našich občanů. Katalyzátorem je trvale rostoucí výroba aut ve středoevropském regionu. Vyplynulo to z analýzy AAA AUTO, která srovnala nabídku a cenový vývoj na trhu v České republice a na Slovensku za uplynulých 25 let.
Karolína Topolová, generální ředitelka AAA AUTO International, komentuje:
„Cena ojetin obecně závisí na mnoha faktorech, jako jsou typ vozu, výbava, jeho věk a stav. Ovšem ceny srovnatelných aut v různých zemích se zpravidla liší. Důvodem jsou velké rozdíly v šíři nabídky ojetých aut. Na příkladu rozdělení Československa v roce 1993 je možné popsat trend rozevírání cenových nůžek mezi Českou republikou a Slovenskem.“
Z údajů o trhu z analytického oddělení AAA AUTO vyplývá
– že na Slovensku lidé obecně vlastní svá auta déle než v České republice. To vede k menší obměně aut mezi různými majiteli a tím pádem omezenější nabídce. „Ochota lidí prodávat auta je základním faktorem ovlivňujícím nabídku na trhu, a tedy i ceny,“ dodává Karolína Topolová. Faktem tedy je, že množství disponibilních ojetin bylo ve slovenské části federace zpravidla nižší než v Česku. To vede k situaci, kdy ceny srovnatelných nabízených vozů jsou u našich východních sousedů i dvojnásobně vyšší. Ovšem i na Slovensku nabídka ojetin trvale roste a ceny zde rovněž nerostou takovým tempem jako životní úroveň.
Rovněž je při cenových úvahách důležité
– zohlednit reálnou cenu určité výbavy vozu a rostoucí kupní sílu obyvatel. Zkrátka, za srovnatelné peníze v dnešní době zákazník pořídí mnohem kvalitnější a lépe vybavený vůz. Důvodem je dynamika rozvoje technologií, která je mnohem rychlejší než dynamika cen. Hodnota, kterou zákazník za své peníze dostane, díky technologickému pokroku dlouhodobě roste. Dlouhodobý cenový pokles v ČR i SR je pak znatelný v obou sledovaných kategoriích:
- Prodejní cena v autobazaru
- Prodejní cena aut mezi soukromými osobami
Tato situace spolu s vyššími výdělky se také projevuje
– na skutečnosti, že podíl útrat domácností za průmyslové výrobky obecně celou porevoluční dobu klesá. Děje se tak ve prospěch sektoru služeb, který naopak celou sledovanou dobu roste. I na trhu ojetin je jasný příklon ke službám. Zákazníci se mnohem více soustředí na poprodejní péči nebo například finanční služby. Důsledkem je příklon k velkým prodejcům, kteří takový servis standardně nabízí.
Skupina AAA AUTO působí na trhu již 25 let
Provozuje síť více než 40 poboček v České republice, na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku. Za dobu své existence obsloužila přes 2 miliony zákazníků. Skupina prodá ročně téměř 80 000 vozů a je tak největším prodejcem ojetých aut ve střední a východní Evropě. Prodává také zánovní vozy pod obnovenou značkou Mototechna. Společnost se pravidelně umisťuje v žebříčcích CZECH TOP 100 a Českých 100 nejlepších. Pro rok 2017 se stala i držitelem prestižního ocenění Superbrands a umístila se na 2. místě v celoevropské soutěži European Business Awards. Skupinu AAA AUTO vlastní britsko-polský investiční fond Abris Capital Partners. Značky AAA AUTO a Mototechna jsou oficiálním partnerem české nejvyšší fotbalové soutěže, HET Ligy.