VW Fox má znamenat návrat k lidovému vozu, neboť takový chyběl u VW už pěkně dlouho. Poté co si VW vzal pod svá křídla značky Bentley a Bugatti, tak trochu ztratil kontakt s lidmi, kteří přepočítávají každou korunu.
Proto je tady auto, které potěší. S jednou karosérií, třemi dveřmi, spartánskou výbavou, čtyřmi místy a třemi motory. Mělo by částečně nahradit Lupo, ovšem kromě sportovní verze GTI a turbodieselu se spotřebou tří litrů.
Ačkoliv vypadá na pohled jako hodně malý automobil, uvnitř nabízí místa nadprůměrně. S délkou 3,83 metru je sice o 9 centimetrů kratší než Polo, ale o 7 centimetrů vyšší (1,66 m). V šířce i rozvoru jsou stejné (2,46 m).
Fox má sice jen dvoje boční dveře, ale ty se otevírají pod velkým úhlem. Navíc zasahují až do linie střechy, čímž umožní pohodlné nastupování, prakticky na úrovni malého MPV. Zadní lavice je úmyslně jen dvoumístná, aby oba cestující měli dost místa. Mezi sedačkami je konzole na nápoje. Právě interiér je největším překvapením Foxe a nezadá si ani s Polem. Místa jako v minivanu.
Jednoduché přístrojové desce vévodí rychloměr, po jehož stranách jsou otáčkoměr a palivoměr, oba stejně velké. Trochu nezvyklé řešení, ale za chvíli si zvyknete. Uvnitř převládají tvrdé a tmavé plasty. Nejsou sice drahé, ale čistě zpracované. To je daň za snížení ceny na minimum.
Proto základní výbava zahrnuje pouze dva čelní airbagy a ABS. Připlatit si musíte mimo jiné za elektrické ovládání oken a zrcátek, centrální zamykání, boční airbagy, výškově stavitelný volant, posilovač řízení nebo klimatizaci. Ani posuvná zadní lavice není v základní ceně. Podle toho jestli chcete větší pohodlí anebo upřednostníte zavazadlový prostor, můžete pak zadní sedadla posouvat o 15 cm. Jejich sklopením se objem zvětší z 260 na 1016 litrů.
Třetí dveře jdou díky velké výšce vozu otevírat hodně nahoru. Umožní sice dobrou manipulaci se zavazadly, ale na druhou stranu přístup trochu omezuje vyšší úložná hrana včetně mohutného zadního nárazníku. Jeho tuhost však oceníte v okamžiku, kdy do vás někdo narazí.
Ze tří pohonných jednotek se k nám dováží pouze benzinový tříválec o objemu 1,2 litru. Největšího výkonu 55 k dosahuje při 4750/min, ale už ve 1750 má k dispozici 106 N.m točivého momentu. Dobře utlumený motor s decentním projevem spotřebuje na sto kilometrů zhruba šest litrů. Problém mu nedělá ani pružná akcelerace ve vyšších rychlostech a při plném obsazení zvládne v pohodě i stotřicítku. Podvozek dobře drží stopu, jen v zatáčkách nás může překvapit větší náklon karoserie.
Pro jiné trhy je v nabídce ještě benzinový čtyřválec 1.4 (75 k, 124 N.m při 2750/min s kombinovanou spotřebou 6,7 l/100 km) nebo vznětový přeplňovaný tříválec TDi 1.4 (70 k, 155 N.m při 1600 – 2800/min, 4,9 l/100 km). O těchto variantách se však zatím pro český trh neuvažuje.
VW Fox není jen do města, ale také na delší cesty. V zásadě nepatří mezi nejmenší automobily a taky nemá. Cíl je vyšší – poskytnout plněhodnotné auta za co možná nejnižší cenu. A to se mu daří.
Rozměry
- VW Fox – 3828 x 1660 x 1544 mm
- PSA, Toyota – 3430 x 1630 x 1470 mm
Ceny
- VW Fox – 244 900 Kč
- PSA/Toyota – 236 900/259 900 Kč
Kolínským trojčatům (Citroën C1, Peugeot 107 a Toyota Aygo) tak vyrostl zdatný konkurent, a to nejen cenově, ale také kvalitním dílenským zpracováním a už zmíněným prostorem uvnitř. Určitě v nás zanechal lepší dojem.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas