Technologie optical bonding: cesta k lepším displejům.
Monitory a displeje jsou dnes jedním z nejběžnějších způsobů přenosu informací
Displeje vyrobené s využitím technologie optical bonding mají řadu výhod: zvýšený kontrast, lepší čitelnost a větší výdrž. V autech to znamená především větší bezpečnost pro řidiče. Jedním z mála míst, kde se s touto metodou můžete setkat, je výrobní závod společnosti Continental v Brandýse nad Labem.
Technologie optical bonding zjednodušeně znamená
– vyplnění vzduchové mezery mezi displejem a jeho ochranným sklem. Výsledným efektem tohoto procesu je snížení odrazu světla od displeje, zvýšení kontrastu a tím zlepšení čitelnosti displeje i za zhoršených venkovních podmínek, například na přímém slunci.
Při výrobě se používá speciální průhledné pojivo
– které časem neztvrdne ani nezežloutne. Materiál se vpraví mezi displej a sklo a následně je vytvrzen v peci. Tím se vytvoří vzduchotěsný spoj mezi displejem a dotykovým (nebo ochranným) sklem, který nepropustí žádný prach ani vlhkost.
Několikavrstvá laminátová struktura
– zároveň zvyšuje mechanickou odolnost, výrobek tedy lépe odolá otřesům a nárazům a celkově se zvyšuje jeho robustnost. Inovativní laminátová technika také minimalizuje odrazy. Displej s touto technologií má tedy ostřejší kontrast, čistší obraz a minimalizuje vliv externích zdrojů světla. Ve srovnání s jinými technologiemi zároveň takový displej spotřebuje méně energie.
Brandýs první ve vakuu
Tento výrobní proces se používá v několika závodech Continentalu, ten v Brandýse nad Labem však mezi nimi drží jedno prvenství. Od roku 2015 je první lokací, kde se pojící silikonová tekutina nanáší ve vakuu.
Výroba probíhá v tzv. čisté místnosti:
Čistá místnost je nutná pro zajištění kvality celého procesu. Čistá místnost mimo jiné vyžaduje i speciální oblečení, v němž je operátor linky zahalen doslova od hlavy až k patě. Součástí pracovního oděvu jsou i ochranné brýle a rouška na obličej. Z těchto důvodů je přístup do výrobních prostor optical bondingu striktně omezen.
O společnosti Continental
Německá společnost Continental byla založena v roce 1871 a ve svém tehdejším výrobním závodě v Hanoveru vyráběla produkty z pryže, pogumované látky a gumové pláště pro kola kočárů a jízdních kol. Gumárenská výroba pro automobilový a později i těžký průmysl na dlouhou dobu vévodila výrobkovému portfoliu společnosti. Změna nastala až v 90. letech 20. století, kdy Continental rozšířil svou obchodní strategii a díky několika akvizicím se postupně stal komplexním dodavatelem pro automobilový průmysl. V současné době patří Continental se svými více než 230 tisíci zaměstnanci v 56 zemích světa mezi pět největších dodavatelů světových automobilek.
Continental v České republice
Dokladem přechodu od pryžových výrobků ke komplexním dodávkám pro automobilový průmysl je i výrobkové portfolio závodů Continental v České republice. Výrobu pneumatik najdete pouze v Otrokovicích, v ostatních 7 závodech patřících do skupin Continental Automotive a Contitech je produkce velmi různorodá. Adršpach se specializuje na ostřikovací systémy, v Brandýse nad Labem a ve Frenštátě pod Radhoštěm se vyvíjí a vyrábí elektronika. Specialitou Jičína jsou brzdové systémy, Trutnov dodává vysokotlaká čerpadla a aktuátory. Závod Contitech v Ostravě vyrábí hadice pro automobilový průmysl, pobočka v Meclově se specializuje na formy a kontejnery pro výrobu pneumatik a elektrické termonože pro zpracování umělých hmot a gumy.
Continental má v ČR několik R&D týmů a vývojových center. Většina z nich sídlí ve stejných lokalitách jako výrobní závody, jedinou výjimkou je vývojové centrum pro senzory působící v Ostravě. Geografická působnost českých vývojářů je však mnohem širší – podílejí se na mezinárodních projektech a jimi navržené výrobky se poté vyrábějí v závodech Continental po celém světě.
Continental v Brandýse nad Labem
Kořeny brandýského závodu Continental sahají až ke státnímu podniku PAL Kbely. V roce 1998 se vývoj a výroba z původních pražských prostor přesunuly do nově postavené budovy v Brandýse nad Labem. Po velkém požáru v roce 2001 byly výrobní haly dále rozšířeny, i přesto však po několika letech přestala kapacita ploch dostačovat a bylo rozhodnuto o výstavbě druhého brandýského areálu. Ten byl slavnostně otevřen v srpnu 2008.