Pět soutěží před koncem sezony 2005 je Britská rallye pro tým Peugeot jednou z příležitostí k zisku plného bodového přídělu, k ulehčení cesty za dalším titulem v hodnocení značek. Jedná se o podnik, ve kterém Marcus Grönholm již zvítězil a Markko Märtin vždy předváděl na britské klasice špičkové výkony.
Peugeot Sport si byl vědom toho, že poslední asfaltová Německá rallye pro něj nebude jednoduchá. Jedině déšť mohl snad zvýšit šance dvojice jezdců s Peugeoty 307 WRC. Třídenní soutěž však zalilo svými paprsky slunce a Marcus i Markko museli předvést celé své umění, aby dosáhli dobrého výsledku pro tým a umístili se na třetí a čtvrté pozici. Pro Velkou Británii budou jejich cíle ještě vyšší. Stejně jako ve Finsku, kde Marcus vybojoval pro Peugeot první letošní vítězství, bude jejich úkolem předvést nejen vše ze svého talentu, ale také z potenciálu 307 WRC.
Britská rallye je dvanáctým podnikem šestnáctidílného kalendáře WRC 2005. Po zastávce v Cardiffu, budou následovat ještě dva šotolinové podniky (Japonsko a Austrálie) a dva asfaltové (Korsika a Španělsko). Peugeot má na svém kontě 117 bodů, Citroen 123 a Ford 72. Při pohledu na tato čísla je jasné, že jedinou taktikou francouzského týmu může být přímý útok. V šampionátu jezdců jsou rozdíly ještě větší. Vedoucí Sebastien Loeb prozatím získal 93 bodů a po Německu se ještě vzdálil svému největšímu pronásledovateli Marcusi Grönholmovi. Ten si dosud připsal bodů 61. Další místa za nimi patří Petteru Solbergovi (55 bodů) a Markko Märtinovi (53).
Jedna z největších klasik světového šampionátu, dříve známá jako RAC Rally, je i letos jedním z vrcholů sezony. Po mnoho let byla tradičně závěrečným podnikem šampionátu, ale loni se její termín poprvé posunul z listopadu na září, což mělo zaručit, ale nezaručilo, příznivější klimatické podmínky.
Marcus Grönholm skončil ve Walesu v roce 2000 druhý. O rok později soutěž s Peugeotem 206 WRC vyhrál. Od té doby se mu ale nepodařilo znovu dojet do jejího cíle. Finský jezdec má nyní skvělou formu a rád by navázal na své vítězné tažení. „Velšské erzety mám rád,“ říká. „Podmínky na některých jiných podnicích se mohou citelně měnit, ale Britská rallye v tomto ohledu přináší málokdy překvapení. Prakticky pokaždé je velmi kluzká. Nový termín to ale může samozřejmě změnit. Je těžké hodnotit naše šance v okamžiku, kdy se naše ztráta opět zvětšila. Jsem ale odhodlán dát ze sebe úplně všechno, abych ve Walesu vyhrál.“
Markko Märtin na britském podniku startoval také již několikrát. Při své památné honičce s Petterem Solbergem dosáhl právě tady svého prvního špičkového výsledku na světové úrovni. Přes svou rychlost se ale ve Walesu od tohoto „třesku“ setkával s malým úspěchem. „Britskou rallye si vždycky užívám, ale často mě tu pronásledovaly problémy. V roce 2001 i 2003 jsem musel kvůli technickým problémům odstoupit,“ říká. „Neměl jsem tu v minulých letech příliš štěstí. Tratě ale vyhovují mému stylu a vím, že na takovémto povrchu mohu být konkurenceschopný. Mým cílem je samozřejmě zajet co nejlépe.“
Märtinovy výkony jsou výjimečně vyrovnané a ze současného pole jezdců je jediným, který bodoval na všech letošních soutěžích MS. Přestože byl již čtyřikrát na stupních vítězů (Švédsko, Mexiko, Kypr a Finsko), na nejvyšším z nich s Peugeotem ještě nestál. Stejně jako jeho týmový kolega, nepovažuje ani on šanci na vítězství za pouze teoretickou.
Michael Park – rozhovor
Britský spolujezdec Markko Märtina hovoří o podniku, který v něm zažehl plamínek posedlosti automobilovými soutěžemi a o šancích na první vítězství v barvách Peugeotu po boku estonského jezdce.
Ty a Britská rally – to je již velmi dlouhá historie…„Absolutně. Už jako dítě jsem ji sledoval, ještě když se jmenovala RAC Rallye. Tehdy trvala pět dní a vedla z Walesu až do Skotska. Spali jsme v autě uprostřed promrzlých lesů, ale byla to nezapomenutelná zkušenost a počátek mé ´nákazy´. Poprvé jsem v ní startoval v roce 1994 po boku Davida Higginse a od té doby pravidelně, posledních pár let s Markko Märtinem.“
Současný formát je mnohem kompaktnější. Není to pro někoho, kdo pamatuje její někdejší podobu, poněkud frustrující?„Tehdy to bylo jiné. Pracoval jsem jako koordinátor pro několik týmů a mým úkolem byly průzkumné jízdy po trati a hledání nejlepších míst pro servisní zastávky. Vyráběl jsem stovky map. Bylo to zábavné, ale také velmi únavné. Dnes je těžké si takovou práci představit, ale je pravda, že přesuny do různých servisních zón umožňovaly připravovat mnohem rozlehlejší tratě. Naštěstí ale zůstaly některé velmi hezké úseky, které nikdy nezevšední. Navíc je současný formát mnohem snazší pro spolujezdce na přípravu. A od té doby, co bydlím ve Forest of Dean, což je nedaleko velšských hranic, nemám to do Cardiffu tak daleko.“
Loni se termín Britské rallye přesunul na září. Co se změnilo?„Když si vzpomenete na loňské deštivé počasí, mohlo by se zdát, že se nezměnilo mnoho. Letošní léto ale bylo horké a suché. Pokud takové zůstane, bude to určitě lepší pro diváky a možná se objeví problém pro Británii nevídaný – příliš mnoho prachu kolem cest! V tomto koutě světa se ale může všechno rychle změnit a na startu soutěže nás ještě může přivítat staré známé bláto. Další výhodou pro každého je fakt, že den je v tuto dobu ještě o mnoho delší. V listopadu byla tma již ve čtyři odpoledne.“
Jsi Angličan a tvůj spolujezdec je Estonec. Jakým způsobem zajišťujete, aby v autě všechno klapalo?„Markko zvládá nástrahy angličtiny perfektně. Dokonce rozumí mým vtipům! Systém našich rozpisů je postavený na angličtině a na některých zvláštních estonských slovech. Markko po mně také občas chce, abych nečetl rozpis tak rychle a nebo abych nemumlal.“
Markko se zdá být velmi nenucený, až lhostejný…„Ten se v každodenním životě drží tak zpátky, až si říkáte, jak se vůbec mohl dostat k rally!? Ani když jede na plný plyn, tak na něm nepoznáte, že se o něco snaží, jak je v klidu. Při jízdě pohybuje hrozně málo tělem a kdybyste neviděli, jak rychle ubíhá krajina za oknem, ani by vás nenapadlo, že jedete rally!“
Nejenže jezdíš s Estoncem, ale museli jste si oba zvykat i na spolupráci s francouzským týmem…„Pro Markka to není žádný velký rozdíl, protože pro něj jsou všechny týmy cizinci. Mně osobně to na začátku trochu problémy dělalo. Poprvé ve své kariéře jsem v týmu, který nemluví mou mateřštinou a také styl jejich práce je jiný. Vášeň pro rallye ale nezná hranic a tak netrvalo dlouho a všechno do sebe zapadlo.“
Vzhledem k nedostatku britských jezdců v šampionátu, jsi v současné době jeden z hlavních reprezentantů v tomto sportu…„To je možná pravda, ale asi jsem spíš známý v Estonsku jako spolujezdec Markka, než v Británii, kde mě na ulici nikdo nepozná. Nedávno jsme o tom hovořili se spolujezdcem Pettera Solberga Philem Millsem. Oba si někdy připadáme jako opomíjení, ale takový je osud spolujezdců. Přesto se ale o nás média více zajímají, když se britský podnik blíží…“
Vaše výkony s Markkem mají v poslední době vzestupnou tendenci. Jaký výsledek očekáváte na tvém ´domácím´podniku?„Už od léta je Markko za volantem 307 WRC spokojenější a inženýři Peugeot Sport lépe porozuměli tomu, jaké nastavení mu vyhovuje. Všechno se vyvíjí správným směrem a to je to hlavní – ať už z hlediska šancí týmu na zisk titulu mezi značkami, nebo naší velmi reálné naděje na umístění mezi trojicí nejlepších v šampionátu jezdců. Ještě jsme to nevzdali!“
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií