Zájemci o luxusní limuzínu Audi A8 ve standardní i prodloužené verzi „Long“ poháněnou zážehovým dvanáctiválcem W12 o objemu šest litrů a výkonu 450 k si mohou za příplatek objednat keramické brzdy.
V rámci krátkého testování „á-osmičky“ s benzinovým šestiválcem 3.2 a dieselovým osmiválcem 4.2 jsme si mohli nové brzdy vyzkoušet na improvizované dráze. Musíme přiznat, že jejich účinnost je větší než u obvyklých brzd.
K největším výhodám keramických brzd patří především vyšší brzdný výkon a odolnost proti tzv. vadnutí brzd – snižování brzdného účinku při několikanásobném intenzivním zpomalení. Ke zvýšení komfortu i stability jízdy vozu s keramickými brzdami přispívá i jejich zhruba o 50 procent nižší hmotnost.
Keramické brzdy jsou vyrobeny z tzv. kompozitu – uhlíkovými vlákny zpevňovanému keramického materiálu, v němž má největší podíl karbid křemíku, jež vyniká vysokou odolností proti otěru. Kompozitní materiály nacházejí největší uplatnění v leteckém průmyslu a v astronautice.
Životnost keramických brzd činí při běžném používání vozu až 300 000 km, což je asi čtyřikrát více, než kolik lze očekávat od konvenčních ocelových brzd. Úbytek tloušťky keramického brzdového kotouče je během celé jeho životnosti jen asi 0,5 mm. Keramické brzdy jsou naprosto odolné vůči korozi.
Audi A8 W12 může mít vpředu keramické kotouče o průměru 380 mm, vzadu pak 356 mm. Vlastní keramické kotouče s vnitřní ventilací jsou uchyceny deseti flexibilními upevňovacími elementy k ocelovému náboji devatenáctipalcových kol. U keramických kotoučů modelu Audi A8 jsou vpředu šestipístkové hliníkové třmeny Brembo, vzadu jsou plovoucí třmeny stejné značky kombinované s elektromechanickou parkovací brzdou.