První registrace nových a ojetých silničních vozidel v ČR za leden až duben 2005

Dovozy ojetých vozidel se stále zvyšují

Ze souhrnných údajů CRV (Centrální registr vozidel) o prvních registracích v základních kategoriích vozidel vyplývá, že oproti stejnému období roku 2004 došlo v souhrnu za motorová vozidla ke zvýšení počtu prvních registrací o 16,3 % (z 89 351 na 103 917).


Mnohem větší nárůst – téměř o 32 % (z 35 592 na 46 951) byl zaznamenán u registrací ojetých motorových vozidel než u vozidel nových – necelých 6 % (z 53 759 na 56 966). To mimo jiné ukazuje na to, že prostředí v České republice je asi vůči dovozům ojetin značně liberální a umožňuje, vzhledem k poměru a počtům registrací nových vozů, zřejmě nijak nediskriminující přihlašování ojetých vozidel z dovozu do provozu v ČR.


Zde je třeba v souvislosti s dopisem Evropské komise (ve kterém je českým úřadům vytýkán nesprávný /údajně diskriminující/ postup v oblasti registrací vozidel dovezených individuálně ze zahraničí) položit otázku, zda byl předmětný dopis motivován skutečně jen obdrženou stížností (českých dovozců ojetin) nebo zda jde o lobby některých zemí EU (či zájmových skupin Evropské komise) s cílem získat ještě větší prostor pro co největší vývoz ojetin ze svých zemí před plným uplatněním (od roku 2007) nákladné povinnosti zpětného odběru vozů dle směrnice EU 2000/53 (ekologická likvidace starých vozidel – autovraků – po ukončení provozu).

Je snad zájmem České republiky, tedy vlády, ministerstev a dalších úřadů:

  • snížit ještě více technické a ekologické požadavky na možnost uvedení dovezených ojetých vozů do provozu v ČR?
  • umožnit přesun problematiky likvidace autovraků z jiných zemí EU na své území (když např. na Slovensku či v Maďarsku jsou podmínky přísnější než u nás)?
  • konzervovat dovozem ojetých vozidel již tak neúměrně vysoké stáří vozového parku v ČR?

Jediná odpověď na tyto otázky je dle našeho názoru NE. Pokud nastane opak, do ČR by bylo opět možno (po případném zrušení časových limitů) dovážet neomezeně staré vozy, tedy i Trabanty a Wartburgy, jejichž dovoz do ČR byl zakázán již v roce 1985. Jak ukazuje současný vývoj v jednotlivých základních kategoriích vozidel, dovoz ojetých vozidel do ČR trvale (již několik let) vzrůstá.

I. Osobní automobily


V průběhu ledna až dubna 2005 bylo v ČR poprvé zaregistrováno celkem 40 512 ks nových osobních automobilů (kategorie M1). Oproti stejnému období roku 2004 je to o 0,46  % (to je o 187 ks) méně.


Ve stejném období roku 2005 bylo v ČR přitom poprvé zaregistrováno celkem 40 699 ks ojetých osobních automobilů. Oproti lednu až dubnu 2004 byl zde zaznamenán nárůst registrací o 32,3 % (to je o 9 976 vozů). Podíl prvních registrací ojetých osobních automobilů z dovozu na celkových registracích osobních automobilů v ČR dosáhl v souhrnu za leden až duben 2005 hodnoty 50,2 % (v roce 2004 to bylo 43,1 %). Průměrný věk poprvé registrovaných ojetých osobních automobilů (tedy ojetých z dovozu) se pohybuje těsně pod hranicí 7 let.


Z údajů předchozích let lze odhadnout, že dalších minimálně 7 000 ks (spíše však více) ojetých vozů bylo letos dovezeno tzv. „na náhradní díly“ a jejich průměrný věk značně přesahoval zmíněnou sedmiletou hranici.

II. Užitková vozidla kat. N1 (do 3 500 kg celkové hmotnosti)


V průběhu ledna až dubna 2005 bylo v ČR poprvé zaregistrováno celkem 10 167 ks nových vozidel kat. N1, což oproti stejnému období roku 2004 představuje nárůst o 29,4 %. Zvýšil se rovněž dovoz ojetých vozidel této kategorie a to o 18,6 %.

III. Souhrn za osobní automobily kat. M1 a malá užitková vozidla kat. N1


V souhrnu za tyto kategorie byl u nových vozidel zaznamenán nárůst o 4,37 % a u ojetých vozidel (z dovozu) pak o 31,5 %. Podíl ojetých vozidel se tak v souhrnu oproti stejnému období minulého roku zvýšil téměř o 6 %.

IV. Nákladní automobily (nad 3 500 kg celkové hmotnosti = kat. N2 + N3)




I u této kategorie vozidel byl podchycen vyšší nárůst u prvních registrací ojetých vozidel o 39,5 % (z 870 na 1214) než u vozidel nových o 29,7 % (z 2001 na 2595). Podíl ojetých na celkovém trhu 31,87 % se tak zvýšil jen o 1,57 %.

V. Autobusy


V této kategorii vozidel byl vykázán pokles registrací nových vozidel o více než 27 % (z 241 na 175), u registrací ojetých autobusů došlo ke zvýšení o 50 % (z 24 na 36).


Nutno upozornit, že údaje o prvních registracích za rok 2004 zřejmě nejsou, na rozdíl od letošního roku, „očištěny“ o vozidla registrovaná na tzv. „vývozní čísla“. Přitom se může jednat o značný počet vozů, který celkový údaj může zcela změnit.

VI. Motocykly


Za leden až duben 2005 bylo v ČR poprvé zaregistrováno 6 164 motocyklů a mopedů (kat. L), což je o 25,1 % (o 1 237 ks) více než za stejné období roku 2004. Registrace nových přitom vzrostly o 18,8 % (+ 556 ks), avšak registrace ojetých vzrostly o 34,6 % (o 681 ks). Podíl ojetých se rovnal 42,9 % (za stejné období roku 2004 to bylo 39,9 %).

VII. Registrace za leden až duben 2005 – souhrn:


Mimo výše uvedené kategorie (motorová vozidla) bylo v ČR poprvé zaregistrováno dalších 8 398 ks vozidel. Celkově tedy bylo za první čtyři měsíce roku 2005 v ČR poprvé zaregistrováno 112 315 ks vozidel (nových + ojetých), což je o 15,41 % více než ve stejném období roku 2004. Bohužel však více než 42 % z toho počtu vozidel tvoří ojeté vozy z dovozu.


Všechny údaje poskytlo Sdružení automobilového průmyslu ČR.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štafl ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štafl ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Olomouc se chystá na druhou soutěž šampionátu v ecorally

Olomouc se chystá na druhou soutěž...

Letošní Mistrovství ČR v ecoRally pokračuje druhou soutěží. Po úvodním podniku v Českém Krumlově přichází druhé kolo, a to se odehraje o nadcházejícím víkendu v podhůří Jeseníků....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...