Světová rallye se stěhuje z ostrova na ostrov a Sébastien Loeb/Daniel Elena, François Duval/Stéphane Prévot a jejich Xsary WRC příjíždí tentokrát na šestý podnik seriálu MS na ostrov bohyně Afrodity.
Mistrovství tady otvírá první z tryptychu soutěží, jejichž charakteristika o nich říká, že jsou velmi horké a velmi rozbíječské. Citroën tým zná Kyperskou rallye už dobře, vždyť zde naše vozy jedou už potřetí za sebou. A navíc tratě zůstaly zcela stejné jako v loňském roce, což je poměrně vzácná situace. Stejné členění, stejné zkoušky, stejné pořadí průjezdů ve třech stejných etapách jako loni. A přece dvě inovace najdeme. První je přemístění servisní zóny k novému Sportovnímu paláci na severu Limassolu. A tou druhou je přesunutí shakedownu z tradičního místa u monastýru Stavrovouni na nové místo, vzdálené pouhých 6 km od servisní zóny.
« Kyperský terén má mnoho stoupání, je hodně kopcovitý, vysvětluje technický šéf týmu Xavier Mestelan-Pinon. Četné hrboly a vlnitost terénu jsou náročným oříškem pro přilnavost vozů. Vozy musí mít tedy takové zavěšení, které je v maximální možné míře dokáže absorbovat. Křivolaký charakter rychlostních zkoušek, navíc pokrytých poměrně značnou vrstvou štěrku a písku, klade vysoké nároky na « poslušné » a přesné auto, které podpoří pilota v náročné jízdě tímto terénem. A konečně se musí vzít v úvahu také velké horko a nízká rychlost, což je zatěžkávací zkouškou pro chladicí mechanismy vozů, brzdy a vůbec pro posádky v kokpitu…»
V týdnu před Sardinskou rallye Citroën tým absolvoval čtyři dny testů v Řecku, právě jako přípravu na Kyperskou rallye, ale také na Řeckou a Tureckou rallye. Sébastien Loeb a François Duval se střídali za volantem. Na pořadu byla klasická práce na nastavení vozů na »rozbíječský » terén a testy nejnovějších produktů od Michelinu. Na základě toho byl pak pro každého pilota vybrán soubor 65 pneu.
V roce 2003 Xsary WRC Sébastiena Loeba, Colina McRae a Carlose Sainze prokázaly svoji spolehlivost a umístily se za sebou na třetí, čtvrté a páté pozici. Loni vozy obou posádek pilotované Sebem a Carlosem výkon a spolehlivost ještě znásobily. A ve Versailles-Satory veříme, že tomu tak bude i letos.
Po Novém Zélandu a Sardinii, je tým Citroën extrémně motivován a doufá, že se mu na ostrově bohyně Afrodity podaří završit sérii tří po sobě jdoucích vítězství…, a to se mimochodem v historii WRC ještě doposud nepovedlo…
Sébastien Loeb absoloval seznamovací jízdy v roce 2002. Kyperskou rallye zakončil v roce 2003 na 3. pozici a v roce 2004 na 1.místě. François Duval má na svém kontě 4 účasti na této rallye (v letech 2001 až 2004) a zatím ji ještě nikdy nedokončil. Jeho spolujezdec Stéphane Prévot, již naopak zažil dokonce vítězství. Bylo to v roce 1999 v rámci Mistrovství Evropy. Stéphane tehdy jel s Jean-Pierre Richelmi z Monaka.
Otázky pro Guy Fréquelina…
Po Novém Zélandu, jste získali i skalp Sardinie, terénu, kde jste loni nebyli tak úspěšní. Jak vidíte tuto situaci ?
« Loni jsme se rozhodli upřednostnit práci na náročných « rozbíječských » terénech, abychom zvýšili naši výkonnost na relativně početných podnicích tohoto typu. Letos je jednou z nosných os našeho snažení práce na « rychlé šotolině ». Na Xsaře, krůček po krůčku, vylepšujeme spoustu technických detailů, abychom ji stále posunovali dál, dopředu…Pokrok, který jsme zaznamenali v poslední době, je mimo jiné velkou měrou také zásluha výborné práce našeho partnera – společnosti Michelin. A pak nesmíme zapomenout ani na část úspěchu, kterou nám přinesli zkušenosti Sébastiena a Daniela. Seb zná stále lépe svůj vůz, způsob jeho nastavení, jeho obutí. A k této zkušenosti a usilovné práci, přidává ještě nezměrnou chuť vítězit a to je to, co já velmi oceňuji.… »
V MS konstruktérů se ale Vaše úsilí zatím zcela nezúročuje. Znepokojuje Vás to ?
« Samozřejmě ! Stačí si jen srovnat rychlost, s jakou jsme ztratili body s rychlostí, se kterou ztrátu doháníme. Náš vůz byl v posledních dvou podnicích seriálu MS velmi rychlý a přitom jsme snížili naši ztrátu jen o 4 body. Jen mezi Monte Carlem a Sardinií jsme si nechali utéct bezmála 15 bodů. Všechny týmy mají starosti a problémy a my se musíme snažit, abychom jich měli méně než naši soupeři. Bohužel to tak zatím není… »
Středomořská trilogie – Kypr, Řecko, Turecko – Vám loni umožnila získat 42 bodů z 54 možných. Může dnešní kombinace Xsara/Michelin uspět stejně ? Dá se nedávný posun kupředu zúročit i na kyperském terénu ?
« Naše výkonnostní úroveň z Nového Zélandu je příslibem i pro další tratě. Určitě i minulá zkouška na Sardinii je toho příkladem a dává nám naději na Kypr i jeho dva bratrské podniky. Nicméně, nesmíme jen snít. Všechno nelze jen tak přenést na nový terén, každý s námi nakonec hraje svoji hru. Kypr má svá specifika, jako jsou kromě jiných nízká rychlost a horko. Samozřejmě, že jsme se na setkání s Kyperskou rallye připravovali, ale to naši soupeři jistě také. Pro mne je Kypr zatím velkou neznámou. Jsem samozřejmě plný nadějí, ale zároveň jsem opatrný… »
…pro Sébastiena Loeba…
Pátá soutěž, třetí vítězství, třicetpět bodů na Vašem kontě, přesně stejně jako v roce 2004….To je pozoruhodné, a zvláště pak, když i způsob jejich získání byl stejný jako loni…
« Je to dobrý začátek sezóny, vlastně lepší, než ten loňský. V roce 2004, třetí vítězství, zrovna to kyperské ale bylo získáno až tzv. posteriori (tedy dodatečně). Letos na Sardinii jsem ho získal opravdu v boji a to při stabilně lepším výkonu než podal můj nejbližší rival. Jako na Novém Zélandu. Ale nemyslím, že by se můj přístup nějak zásadně změnil. Když cítím, že Xsara, pneumatiky i já sám můžeme společně bojovat o vítězství, tak si nenchám utéct příležitost. Rozdíl je možná pouze v tom, že se snažím mít na nejbližšího pronásledovatele větší náskok než dříve. To abych si nepřipravil nepříjemné překvapení, typu Margam 2004… »
Pokud jde o Váš bodový duel s Petterem Solbergem, zde se situace vyvažuje…
« Je to pěkné nad Petterem vítězit…Minulý rok jsem často soupeřil s Marcusem
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií