Citroen na 34. Kyperské rallye – 12. až 15. května 2004

Podaří se týmu Citroën na ostrově bohyně Afrodity završit sérii tří po sobě jdoucích vítězství…

Světová rallye se stěhuje z ostrova na ostrov a Sébastien Loeb/Daniel Elena, François Duval/Stéphane Prévot a jejich Xsary WRC příjíždí tentokrát na šestý podnik seriálu MS na ostrov bohyně Afrodity.


Mistrovství tady otvírá první z tryptychu soutěží, jejichž charakteristika o nich říká, že jsou velmi horké a velmi rozbíječské. Citroën tým zná Kyperskou rallye už dobře, vždyť zde naše vozy jedou už potřetí za sebou. A navíc tratě zůstaly zcela stejné jako v loňském roce, což je poměrně vzácná situace. Stejné členění, stejné zkoušky, stejné pořadí průjezdů ve třech stejných etapách jako loni. A přece dvě inovace najdeme. První je přemístění servisní zóny k novému Sportovnímu paláci na severu Limassolu. A tou druhou je přesunutí shakedownu z tradičního místa u monastýru Stavrovouni na nové místo, vzdálené pouhých 6 km od servisní zóny.

« Kyperský terén má mnoho stoupání, je hodně kopcovitý, vysvětluje technický šéf týmu Xavier Mestelan-Pinon. Četné hrboly a vlnitost terénu jsou náročným oříškem pro přilnavost vozů. Vozy musí mít tedy takové zavěšení, které je v maximální možné míře dokáže absorbovat. Křivolaký charakter rychlostních zkoušek, navíc pokrytých poměrně značnou vrstvou štěrku a písku, klade vysoké nároky na « poslušné » a přesné auto, které podpoří pilota v náročné jízdě tímto terénem. A konečně se musí vzít v úvahu také velké horko a nízká rychlost, což je zatěžkávací zkouškou pro chladicí mechanismy vozů, brzdy a vůbec pro posádky v kokpitu…»


V týdnu před Sardinskou rallye Citroën tým absolvoval čtyři dny testů v Řecku, právě jako přípravu na Kyperskou rallye, ale také na Řeckou a Tureckou rallye. Sébastien Loeb a François Duval se střídali za volantem. Na pořadu byla klasická práce na nastavení vozů na »rozbíječský » terén a testy nejnovějších produktů od Michelinu. Na základě toho byl pak pro každého pilota vybrán soubor 65 pneu.


V roce 2003 Xsary WRC Sébastiena Loeba, Colina McRae a Carlose Sainze prokázaly svoji spolehlivost a umístily se za sebou na třetí, čtvrté a páté pozici. Loni vozy obou posádek pilotované Sebem a Carlosem výkon a spolehlivost ještě znásobily. A ve Versailles-Satory veříme, že tomu tak bude i letos.


Po Novém Zélandu a Sardinii, je tým Citroën extrémně motivován a doufá, že se mu na ostrově bohyně Afrodity podaří završit sérii tří po sobě jdoucích vítězství…, a to se mimochodem v historii WRC ještě doposud nepovedlo…


Sébastien Loeb absoloval seznamovací jízdy v roce 2002. Kyperskou rallye zakončil v roce 2003 na 3. pozici a v roce 2004 na 1.místě. François Duval má na svém kontě 4 účasti na této rallye (v letech 2001 až 2004) a zatím ji ještě nikdy nedokončil. Jeho spolujezdec Stéphane Prévot, již naopak zažil dokonce vítězství. Bylo to v roce 1999 v rámci Mistrovství Evropy. Stéphane tehdy jel s Jean-Pierre Richelmi z Monaka.

Otázky pro Guy Fréquelina…


Po Novém Zélandu, jste získali i skalp Sardinie, terénu, kde jste loni nebyli tak úspěšní. Jak vidíte tuto situaci ?


« Loni jsme se rozhodli upřednostnit práci na náročných « rozbíječských » terénech, abychom zvýšili naši výkonnost na relativně početných podnicích tohoto typu. Letos je jednou z nosných os našeho snažení práce na « rychlé šotolině ». Na Xsaře, krůček po krůčku, vylepšujeme spoustu technických detailů, abychom ji stále posunovali dál, dopředu…Pokrok, který jsme zaznamenali v poslední době, je mimo jiné velkou měrou také zásluha výborné práce našeho partnera – společnosti Michelin. A pak nesmíme zapomenout ani na část úspěchu, kterou nám přinesli zkušenosti Sébastiena a Daniela. Seb zná stále lépe svůj vůz, způsob jeho nastavení, jeho obutí. A k této zkušenosti a usilovné práci, přidává ještě nezměrnou chuť vítězit a to je to, co já velmi oceňuji.… »


V MS konstruktérů se ale Vaše úsilí zatím zcela nezúročuje. Znepokojuje Vás to ?


« Samozřejmě ! Stačí si jen srovnat rychlost, s jakou jsme ztratili body s rychlostí, se kterou ztrátu doháníme. Náš vůz byl v posledních dvou podnicích seriálu MS velmi rychlý a přitom jsme snížili naši ztrátu jen o 4 body. Jen mezi Monte Carlem a Sardinií jsme si nechali utéct bezmála 15 bodů. Všechny týmy mají starosti a problémy a my se musíme snažit, abychom jich měli méně než naši soupeři. Bohužel to tak zatím není… »


Středomořská trilogie – Kypr, Řecko, Turecko – Vám loni umožnila získat 42 bodů z 54 možných. Může dnešní kombinace Xsara/Michelin uspět stejně ? Dá se nedávný posun kupředu zúročit i na kyperském terénu ?


« Naše výkonnostní úroveň z Nového Zélandu je příslibem i pro další tratě. Určitě i minulá zkouška na Sardinii je toho příkladem a dává nám naději na Kypr i jeho dva bratrské podniky. Nicméně, nesmíme jen snít. Všechno nelze jen tak přenést na nový terén, každý s námi nakonec hraje svoji hru. Kypr má svá specifika, jako jsou kromě jiných nízká rychlost a horko. Samozřejmě, že jsme se na setkání s Kyperskou rallye připravovali, ale to naši soupeři jistě také. Pro mne je Kypr zatím velkou neznámou. Jsem samozřejmě plný nadějí, ale zároveň jsem opatrný… »

…pro Sébastiena Loeba…


Pátá soutěž, třetí vítězství, třicetpět bodů na Vašem kontě, přesně stejně jako v roce 2004….To je pozoruhodné, a zvláště pak, když i způsob jejich získání byl stejný jako loni…


« Je to dobrý začátek sezóny, vlastně lepší, než ten loňský. V roce 2004, třetí vítězství, zrovna to kyperské ale bylo získáno až tzv. posteriori (tedy dodatečně). Letos na Sardinii jsem ho získal opravdu v boji a to při stabilně lepším výkonu než podal můj nejbližší rival. Jako na Novém Zélandu. Ale nemyslím, že by se můj přístup nějak zásadně změnil. Když cítím, že Xsara, pneumatiky i já sám můžeme společně bojovat o vítězství, tak si nenchám utéct příležitost. Rozdíl je možná pouze v tom, že se snažím mít na nejbližšího pronásledovatele větší náskok než dříve. To abych si nepřipravil nepříjemné překvapení, typu Margam 2004… »


Pokud jde o Váš bodový duel s Petterem Solbergem, zde se situace vyvažuje…


« Je to pěkné nad Petterem vítězit…Minulý rok jsem často soupeřil s Marcusem

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

Kontakt:
ARAVER CZ s.r.o.
Na Zerzavici 1946, 686 01 - Uherské Hradiště
572 433 315
dostalek.jiri@araver.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...