Karel Loprais bude na „Dakaru“ bojovat o vítězství opět na pneumatikách Michelin

I většina ostatních účastníků Rallye Dakar obouvá pneumatiky Michelin

Rallye Dakar se stala hlavně v západní Evropě nebývalým fenoménem. Sedmadvacátý ročník patrně nejobtížnějšího motoristického podniku světa, slavné Telefónica-Dakar Rallye 2005, odstartuje hned první den roku 2005 ve španělské Barceloně. Přihlašování na rallye byla podle českých jezdců doslova hysterie. Drsnou soutěž chce „okusit“ nebývalý počet závodníků, včetně desítek nezkušených amatérů. Šanci vůbec dojet do cíle mají jen někteří a vyhrát se pak podaří těm skutečně nejlepším. Karlovi Lopraisovi s Tatra teamem se to v kategorii kamionů podařilo už šestkrát. Velkou zásluhu na tom mělo i dobré obutí jeho pověstného „pouštního kolosu“ Tatra. Pneumatiky Michelin jsou na trase tvrdého závodu pojem.


Karel Loprais bude na „Dakaru“ bojovat o vítězství opět na pneumatikách Michelin
Karel Loprais bude na „Dakaru“ bojovat o vítězství opět na pneumatikách Michelin


Udělá ze sebe Karel Loprais na tomto ročníku Rallye Dakar legendu? Podaří se mu získat sedmý titul? To se ještě nikomu za sedmadvacet let pouštního dobrodružství nepodařilo! „Monsieur Dakar“, jak Lopraisovi s respektem přezdívají soupeři i motoristický tisk, bude se svou Tatrou opět patřit k největším favoritům závodu. Cestu za dalším titulem mu budou komplikovat nejenom desítky zdatných konkurentů, ale především víc než 9 tisíc extrémně náročných kilometrů rozbitých cest, které důkladně prověří posádku i jeho Tatru. Včetně pneumatik, které na drsném terénu nejvíce trpí. Na závod se tradičně vydá s Josefem Kalinou a „mladým“ Petrem Gilarem. „Čekají nás možná nejsilnější soupeři za celou dobu našeho závodění, letošní ročník je totiž nabitý známými jmény. Špička medailových aspirantů se nebývale rozšířila, až na desítku kamionů,“ říká Lopraisův parťák Josef Kalina.


Mnoha protivníky obávanou Tatru obuje Karel Loprais stejně jako loni do speciálních terénních pneumatik Michelin XZL 14 R20. „Kromě čtyř pneumatik na voze máme připraveno ještě jedenáct náhradních gum. Dvě si veze soutěžní vůz sebou, dalších devět je v doprovodném voze,“ doplňuje Karel Loprais. Výběr dobrých pneumatik není pro tento závod lehkou záležitostí. „Pouštní“ pneumatika musí být schopna podávat výkon na písku i na kamenitém povrchu, ale především musí odolávat nárazům a množství ostrých kamenů, kterých je na celé trase více než dost. To se týká všech složek pneumatiky, kostry, běhounu i bočnic. „Pro pneumatiku je nejhorší ostrý kamenitý terén, kde hrozí proříznutí pneumatiky z boku. Přímých defektů na běhounu bývá málo. A letošní trasa bude na pneumatiky náročná, protože například dvě ze čtyř etap v Maroku vedou přesně tímto typem nebezpečného kamenitého terénu,“ říká Loprais.


Na Dakaru je třeba upravovat tlak v pneumatice podle momentálního typu povrchu. Před písčitými pasážemi se tlak snižuje, čímž se rozšíří kontaktní plocha běhounu s povrchem. „Náš vůz je samozřejmě vybaven systémem centrální regulace tlaku, který nám umožňuje upravovat tlak v pneumatikách dokonce přímo za jízdy,“ vysvětluje Loprais. Pneumatika pak přenáší více výkonu a snižuje se riziko zapadnutí do písku. Podhuštěná pneumatika se ale daleko rychleji zahřívá a je celkově zranitelnější. Po výjezdu z písku se tedy musí pneumatiky okamžitě dohustit na optimální tlak. Podle typu povrchu se tlak nastavuje v rozmezí 0,8 až 8 barů. Správné nastavení tlaku pneumatiky klade velké nároky i na navigátora, který musí být schopen určit, jaký druh terénu na vůz v nejbližších kilometrech čeká.


A jak přesně vypadá „gumový spoluhráč“ Tatra teamu v jeho boji k sedmému titulu? Michelin XZL je radiální, bezdušová, terénní pneumatika pro těžké a nákladní vozy. Mezi její hlavní kvality patří mimořádná odolnost proti poškození a proražení, kterou zajišťují čtyři ocelové nárazníky pod běhounem a jeden na bočnicích. Specialitou pneumatik Michelin XZL je unikátní kostra, která umožňuje jízdu i při velmi nízkém tlaku (0,8 bar). Právě tato schopnost je na Dakaru obzvláště důležitá. Nesměrový dezén s masivními otevřenými bloky zajišťuje vynikající prostupnost všemi typy těžkého terénu (písek, bahno, sníh, kamenitý terén). Pneumatiky Michelin XZL používá například i americká armáda pro své těžké vojenské vozy HEMTT (Heavy Expanded Mobility Tactical Truck).

Michelin na Rallye Dakar


Výrobce pneumatik Michelin už k Rallye Dakar po léta neodmyslitelně patří. Od svého prvního závodu v roce 1980 získal množství titulů v kategoriích automobilů, motocyklů i kamionů, na čemž se značnou měrou podílel i šestinásobný vítěz Rallye Dakar Karel Loprais. V loňském roce obouvalo pneumatiky Michelin nebo BFGoodrich (patřící do koncernu Michelin) 98 % startovního pole v kategorii automobilů a kamionů. V kategorii motocyklů to bylo dokonce 100 %.

Telefónica-Dakar 2005


Letošní trasa maratonu Telefónica-Dakar 2005 měří celkem 8956 km rozdělených mezi speciální zkoušky 5431 km a spojovací trasy 3525 km. Soutěž začíná 31. prosince 2004 prologem ve španělské Barceloně. Po další etapě v Granadě trasa závodu povede přes čtyři země, Maroko, Mauretánii, Mali a Senegal. Do cíle v senegalském Dakaru závodníci dojedou v neděli 16. ledna 2005. Letošní ročník je ve znamení novinek. Rychlost je omezena na maximálně 150 kilometrů za hodinu, počet účastníků ve všech kategoriích je rekordní a startovní listiny obsahují desítky medailových aspirantů. Konkurence je nejtvrdší za poslední roky. Kategorie kamionů s sebou nese nejmenší procento nováčků, je narozdíl od motocyklové kategorie ztělesněním opravdové zkušenosti.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota Hilux v novém: 9. generace bude mild-hybridní, čistě elektrická i vodíková

Toyota Hilux v novém: 9. generace bude...

To, že Toyota uvede na trh zcela nový Hilux deváté generace, s tím se počítalo. Ale že posune legendární pick-up do nové éry elektrifikovaných pohonů i s vodíkovým palivovým článkem, to je...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Twingo se vrací. Malý rebel znovu roztáčí městská kola

Twingo se vrací. Malý rebel znovu...

Renault oprášil legendu. Nové Twingo E-Tech Electric navazuje na původní městskou ikonu z 90. let, ale přivádí ji do 21. století. Je elektrické, hravé, prostorné, a hlavně cenově dostupné....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Citroën C5 Aircross: Gauč na kolech, který umí šetřit i hýčkat

Nový Citroën C5 Aircross: Gauč na...

Citroën má nový trumf a vlajkovou loď. Druhá generace modelu C5 Aircross spojuje komfort obývacího pokoje, francouzský smysl pro design a moderní elektrifikaci. Na platformě STLA Medium vzniklo...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Předprodej hybridní Toyoty Aygo X začíná. Jaké jsou české ceny?

Předprodej hybridní Toyoty Aygo X...

Toyota Aygo X prošla proměnou, dostala modernější tvář, ale také pohon – poprvé je k dostání jako hybrid. A právě teď startuje dlouho očekávaná možnost zarezervovat si svůj nový vůz...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Policie ČR omlazuje vozový park. Do konce letošního roku převezme 352 vozů Škoda Kodiaq II. generace. Prvních 51 kusů už bylo předáno na polygonu automobilky Škoda Auto v Úhelnici u Mladé...