Už na Korsice korunovaní mistři světa WRC 2004 Sébastien Loeb a Daniel Elena dojeli zdárně až do finiše letošního seriálu v australském Perthu. Už jistí držitelé celkového primátu mezi jednotlivci, stejně jako značka Citroën s obhajobou Poháru konstruktérů, si připsali další zářné a jasné vítězství na voze Citroën Xsara. Francouzsko – monacká posádka si připsala šesté prvenství v této sezoně. Loeb se stal teprve druhým Francouzem, který světový titul vybojoval. Stalo se tak shodou okolností přesně 10 let po triumfu Didier Auriola.
Pocta pro Sainze
Jak se soutěž vyvíjela pro tým Citroën Sport? Loeb s Elenou sice vyráželi na trať úvodní etapy Australské rallye jako první a čistili stopu, nicméně do cíle etapy v Perthu přijeli na druhém místě. Na Marcuse Grönholma, jemuž šlo o lepší celkové umístění, ztráceli necelých 21 sekund. Loeb s Elenou byli jedinými zástupci „dvojitého šípu“ v posledním podniku. Druhý pilot Citroënu Carlos Sainz měl totiž během seznamovacích jízd nehodu a do soutěže neodstartoval. Členové továrních týmů na něj nezapomněli a po zahajovacím večerním ceremoniálu se sešli a dlouhotrvajícím potleskem mu složili hlubokou poklonu.
„První dvě rychlostní zkoušky byly na mokré trati. Jel jsem dobře, útočil jsem, ale přesto jsem nijak nedivočil. Měl jsem menší problémy s přetáčivostí vozu v rychlých zatáčkách. V servisu jsem pak změnil nastavení zadních tlumičů a diferenciálů. Zametání trati? Obecně je to pozice značně nevýhodná, ale nevím, kolik času ztrácím. Myslím, že pro první kolo rychlostních zkoušek jsem vybral dobré pneumatiky. Zvolil jsem měkkou směs a prořezané gumy, které jsou lepší pro snadnější odstraňování kamínků. Stejné pneumatiky jsem použil i pro čtvrtou a pátou rychlostní zkoušku. Na povrchu těchto vložek nebylo tolik šotoliny, což nám umožnilo zajet dva nejrychlejší časy. Díky změnám v nastavení bylo auto velmi stabilní a mělo lepší přilnavost a dobře drželo stopu. Na zkoušce Beraking jsem jel asi moc rychle. Měl jsem několik momentů, při kterých mi srdce tlouklo rychleji než obvykle.“
Ze souboje sešlo
Do druhé etapy už mistři světa vyjížděli jako vedoucí posádka. Grönholm vypadl… „Když Marcus vypadl, bylo mi to upřímně líto. Těšil jsem se na vzájemný dlouhý souboj. Něco jako minulý rok s Petterem Solbergem. Po Marcusově odstoupení jsem na chvíli vypadl z koncentrace. Na následující zkoušce “Helena South“ jsem jel pomalu a špatně. Přejel jsem odbočku a pak jsem ještě udělal hodiny. Na krátké “Atkins“ jsem se přeslechl a chtěl jsem odbočit dříve, než bylo potřeba. Pak jsem se uklidnil a zajel i několik nejrychlejších časů,“ hodnotil zpětně Loeb.
Guy Fréquelin, šéf týmu Citroën Sport: „Viděl jsem odhodlání Sébastiena, moc chtěl bojovat o vítězství. Po náhlém výpadku Grönholma se však musel přeorientovat z role lovce na obránce. Nejsem si jistý, zda mu právě taková pozice vyhovuje, ale zvládl to jako obvykle s klidem. Všechno má ve svých rukách.“
Ve vyjetých kolejích
Poslední etapu provázelo slunce už od startu v 5.30 hodin. A horký byl celý den, za volanty obzvlášť. Posádky si to rozdávali zejména ve východních partiích kolem Heleniny řeky. „Jezdilo se ve vyjetých kolejích, které byly očištěné pomalu jak tvrdý beton. Na konci zase čekal písčitý povrch. To není zrovna nejlepší, když se má jet kolem 200 kilometrů za hodinu,“ říkal Guy Fréquelin.
„Mám raději soutěže, kde si člověk může narýsovat vlastní stopu. Ale hledat ji v takovém terénu, jaký je v Austrálii, to je obzvlášť zajímavé,“ tvrdil Sébastien Loeb. Jeho spolujezdec Daniel Elena přidal své hodnocení: „Jeli jsme opravdu dobře, rychle, bez zbytečného rizika v ošemetných pasážích.“
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií