Nový model vozu Xsara Picasso se šestnáctiventilovým naftovým motorem 1.6 HDi 16V s technologií vysokotlakého vstřikování paliva Common Rail vyniká nízkou spotřebou paliva. Doplňuje nabídku vznětových motorů pro Xsaru Picasso, která patří podle počtu prodaných vozů mezi nejoblíbenější modely na trhu velkoprostorových minivanů.
Motor 1.6 HDi 16V má výkon 80 kW / 110 k při 4 000 ot/min a maximální točivý moment 240 Nm při 1750 ot/min. Při potřebě prudkého zrychlení točivý moment se krátkodobě zvýší využitím funkce overboost o 20 Nm při 2000 ot/min. Výkon nového motoru spolu s funkcí overboost umožňuje Citroenu Xsara Picasso s pohotovostní hmotností 1 313 kg docilovat vyšší průměrné rychlosti. Při testovacích jízdách se mi potvrdila účinnost funkce overboost jako velmi výhodná pro předjíždění, při zařazování do příslušného pruhu a při průjezdu křižovatkou. Vyšší točivý moment přispívá nejen k dosažení vyšší průměrné rychlosti, ale především k bezpečnější jízdě.
Výrobce uvádí nejvyšší rychlost 183 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,8 sekund a kombinovanou spotřebu 4,9 l/100 km. Při testování jsem si ověřil, že na plnou nádrž s kapacitou 60 l je skutečně možné ujet více jak 1200 km. Na 57 litrů jsem ujel 1213 km, což odpovídá spotřebě 4,7 l na 100 km. Jezdil jsem sice pouze se spolujezdcem, ale prováděl jsem zkoušky akcelerace, brždění a snažil jsem se dosahovat vyšších cestovních průměrů. Celková konstrukce podvozku se systémy ESP+ABS+EBD+EBA mě umožňovala rychlé a bezpečné projíždění zatáček. Posilovač řízení s proměnlivou účinností v závislosti na rychlosti mě umožňoval nejen lehké zaparkování, ale zároveň dobré vedení vozu při vyšších rychlostech. Brzdy vybavené systémem ABS jsou účinné a ani po delším brždění nevykazují snížení účinnosti. Jednotlivé převodové stupně jsou vhodně odstupňovány. Motor i podvozek jsou velmi dobře odhlučněny, což přispívá k celkové pohodě při cestování.
Design modelu prošel s příchodem nového motoru 1.6 HDi 16V několika změnami, které dotvářejí jeho robustní a dynamický charakter. Nové ozdobné kryty kol a hliníkové 15-ti palcové disky tyto změny ještě umocňují. Nové změny designu tak ještě více zdůrazňují přirozenou eleganci tohoto vozu. Při pohledu zpředu mě zaujala střední chromovaná lišta kapoty spolu s výrazným logem Citroenu a světlomety s čirým sklem. Při bočním pohledu podtrhuje dynamičnost vozu linie od předního nárazníku mírně stoupající kratší kapoty, pokračujícího rozměrného předního skla přecházející mírným obloukem přes střechu k zaoblené zádi až k zadnímu nárazníku. Široké praktické boční lišty na dveřích opticky snižují výšku karoserie. Přední boční spolu s bočními zadními dveřmi mají téměř elipsovitou vnější křivku. Při bočním pohledu jakoby byly dodatečně vsazeny do boku karoserie a při tom vůbec nenarušují boční pohled, naopak jsou výborně organicky začleněny do celku a zdůrazňují oblé křivky řešení designu karoserie.
Po usednutí do vozu jsem ocenil prostornost jeho interiéru. Přední sedadla jsou spíše křesly s vysokými opěradly. Sedadlo řidiče je i výškově nastavitelné, což umožňuje řidiči zvolení optimální polohy pro bezpečné vedení vozu tak, aby měl dostatečný nadhled nad vozovkou. Zadní tři sedadla jsou dostatečně široká pro pohodlné cestování na dlouhé vzdálenosti, umožňují cestujícím nastavit si sklon opěradla. Všechna tři zadní sedadla jsou posunovatelná o 14 cm, jsou sklopná a lehce samostatně vyjímatelná – umožňují postupné zvětšování zavazadlového prostoru od 550 litrů (pod zadní krycí deskou) do 2 128 litrů (při vyjmutých zadních sedadlech). Opěradlo středního zadního sedadla po sklopení slouží jako stoleček mezi krajními zadními sedadly. Na opěradlech předních sedadel jsou vzadu dva vysunovací letecké stolky, které mají otvor i pro kelímek. V interiéru je řada odkládacích prostor. Schránka u spolujezdce je klimatizovaná, pod sedadlem spolujezdce je zásuvka a před zadními sedadly v podlaze jsou umístěny dvě prostorné uzavíratelné odkládací schránky. Vlevo v boku zavazadlového prostoru je další uzavíratelná schránka, vpravo pak otevřený prostor. Mimoto je na pravé straně zavazadlového prostoru praktická skládací nákupní taška s kolečky.
Digitální panel s řadou ukazatelů je umístěn netradičně ve středu vrcholu palubní desky. Mezi ukazateli je nejčitelnější ukazatel rychlosti. Ostatní údaje při určitých úhlech slunečních paprsků jsou hůře čitelné, je však možné zvýšit intenzitu svítivosti. Při noční jízdě jsou údaje velmi dobře čitelné. Na digitálním panelu lze mimo jiné sledovat jak okamžitou spotřebu tak i průměrnou spotřebu za poslední časový úsek. Picasso není vybaven otáčkoměrem. I když já jsem jej postrádal, myslím, že většině řidičů nebude chybět. Prodejci ve třech zastoupení Citroena mě tuto skutečnost potvrdili. Řadící páka vystupuje z přístrojové desky – její ovládání mě nedělalo od začátku usednutí za volant vůbec potíže. Uvítal jsem ovládání radia s přehrávačem na volantu. Při stírání jsem postřehl, že postřik oken – předního i zadního – se děje s několikavteřinovým předstihem před pohybem stěračů, což připívá nejen ke kvalitnějšímu omytí, ale zároveň šetří gumové lišty stěračů.
Citroen Xsara Picasso s motorem 1,6 HDi 16V (80 kW / 110 k) v nejvyšším stupni výbavy Exclusive stojí 691 900 Kč, testovaná Xsara Picasso měla nadstandardní výbavu: komfortní čalounění a metalický lak v celkové ceně 27 000 Kč.
V ceně je obsažena bohatá výbava: mimo již uvedené airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, která jsou i sklopná, dále elektrické ovládaní předních i zadních oken, přední mlhová světla, tempomat, automatická klimatizace, audio systém včetně CD, imobilizér, tónovaná skla, kola z lehkých slitin atd. Další výbavu je možno doobjednat.
Citroen Xsara Picasso je možné objednat i s výkonným, úsporným a tichým zákazníky velmi žádaným naftovým motorem 2,0 HDi, jehož základní cena ve výbavě SX je 561 900 Kč. Dále též s benzinovými motory 1,6 ve výbavě SX v základní ceně 505 000 Kč a 1,8 ve výbavě SX v základní ceně 531 900 Kč. Xsara Picasso s benzinovým motorem 2.0i 16V ve výbavě Exclusive s automatickou převodovkou stojí 691 900 Kč. . (Uvedené ceny jsou včetně DPH.)
Xsaru Picasso je též možné zakoupit v úpravě N1 a využít možnost odpočtu DPH.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
KIA Czech za dobu své existence na českém trhu prodala téměř 70 000 vozů.
Kia Motors Corporation – výrobce kvalitních automobilů pro všechny mladé duchem.