Druhým místem na Korsické rallye vybojovali Sébastien Loeb a Daniel Elena v Ajaccio titul mistrů světa „pilotů“ pro rok 2004. Jejich výsledek spolu s 3. příčkou posádky Carlos Sainz – Marc Marti dovedl stáj Citroën k zisku královské koruny v hodnocení mistrovství světa značek – Poháru konstruktérů. Citroën tak obhájil svůj loňský triumf, letos se tak stalo dokonce dvě soutěže před koncem seriálu mistrovství světa (WRC).
Cesta k double
Den první: Vše podle představ!
„Double“ přišlo pro Citroën na „domácím“ šampionátu, na francouzské rallye „Tour de Corse“. A cesta k triumfu nebyla snadná. První soutěžní den zakončili Sébastien Loeb a Daniel Elena vítězstvím v rychlostní zkoušce Aullene – Arbellara. Tento výkon je posunul před Carlose Sainze a Marca Martiho na třetí místo průběžné klasifikace, když po celou úvodní etapu kontrolovali svůj náskok na čele šampionátu ze 4. pozice. Již od startu soutěže se ale citroëny pohybovaly v závěsu kolem třetího a čtvrtého místa, což dokonale odpovídalo předstartovním prognózám týmu. Vždyť i taková umístění by na oba tituly stačila.
„Jel jsem trochu opatrněji, ale na čtvrté rychlostní zkoušce jsem zrychlil. Přede mne se totiž dostal Carlos a také Marcus nebyl daleko. Poslední měřený úsek byl suchý a Xsara byla znovu skvělá. Z našeho pohledu jde vše podle plánu. Zdá se, že Petter Solberg nemůže najít to správné tempo. Všechno je tak, jak jsme si představovali. Jsem trochu napnutý, bitva vrcholí, ale ještě není konec,“ říkal Sébastien Loeb v cíli první etapy.
Carlo Sainz byl v tu dobu také spokojený. „Je skvělé být zpátky na korsickém asfaltu, je to nejkrásnější asfaltová soutěž na světě. Řešili jsme pouze problémy s nedotáčivostí vozu. Na druhé erzetě jsem měl trochu obavy, protože jsme měli menší problém se stabilizátorem zadní nápravy.“
„Počasí si s námi zase jednou zahrává. Přes noc má pršet a podmínky tak budou velice obtížné, prostě Korsika v celé její kráse,“ hodnotil situaci po úvodu soutěže Guy Fréquelin, stájový šéf Citroën Sport.
Den druhý: Ještě neslavíme!
Obě posádky na vozech Citroën Xsara kontrolují situaci, zaručující Loebovi i týmu titul, na 3. a 4. pozici. „Zajíci se počítají až po honu, musím zůstat koncentrovaný. Bude důležité, abychom poslední etapu absolvovali stejným způsobem jako druhou. Jsem spokojený, protože se mi podařilo udržet ideální tempo i v těch úsecích, které byly velmi obtížné. Jel jsem jen tak rychle, jak to bylo nutné, protože jsem potřeboval, aby naše pneumatiky fungovaly. O titulu nechci slyšet ani slovo – nejméně do nedělní druhé hodiny odpoledne!“ odháněl všechny vidiny předčasných oslav Sébastien Loeb v cíli 2. etapy. „Nebylo to vůbec snadné a závěr nebude rozhodně lehčí. My jsme ale připraveni!“ hodnotil situaci Carlos Sainz.
Den třetí: Ve Francii titul pro francouzského jezdce i značku
Nedělní 120 kilometrové vyvrcholení Korsické rallye přineslo pro tým Citroën ještě další vylepšení pozic. Sébastien Loeb se posunul na druhou, Sainz na třetí pozici. A v cíli v Ajaccio už čekaly oba tituly… „Určitě chci v týmu pokračovat, to je jasné. Cítím velikou úlevu. Byl jsem po celou dobu pod velkým tlakem. I přesto, že jsem měl díky celému týmu vytvořeny ty nejlepší podmínky. Je to nádhera nejen pro mě osobně, ale především, když vidím obrovskou radost všech lidí, kteří na nás čekali. Je krásné, že jsme jim tento zážitek mohli připravit,“ uvedl v cíli novopečený mistr světa Sébastein Loeb. „V neuvěřitelně obtížných podmínkách jsme zajeli skvělý závod,“ hodnotil úspěch „el matadore“ Carlos Sainz.
„Oba tituly jsme získali v ten nejlepší moment. Na francouzské půdě získal titul francouzský pilot i francouzský výrobce. Může být něco lepšího? Další soutěží je moje domácí Katalánská rallye. Určitě to nebude snadné ani tam, ale můžeme si teď jízdu mnohem víc užívat, protože nepojedeme pod tlakem. Věřím, že se nám bude dařit.“
Guy Fréquelin, sportovní ředitel týmu Citroën Sport: „V této chvíli je titul z roku 1981 zapomenut. Jsem šťasten, že mohu vést tak báječný a skvělý tým. Děkuji našim Xsarám WRC, děkuji našim posádkám. Naše radost je o to větší, že ten, kdo byl korunován mistrem světa, vyšel z našeho programu na podporu mladých pilotů. Sébastiena jsme si sami vybrali a dokázali jsme se s ním dostat až na vrchol soutěžního sportu. Pro výrobce, který pevně věří ve sportovní hodnoty, není nic lepšího!“
Mezi prvními gratulanty k dvojici titulů mistrů světa byl také Claude Satinet, generální ředitel automobilky Citroën. „Citroën dosáhl vytýčených cílů, a to dokonce ještě před koncem celého šampionátu. To nás velmi těší. Bez ohledu na výsledek musíme zmínit způsob, jakým jsme titulů dosáhli. Tým již během sezóny 2003, která byla pro nás v mistrovství světa první kompletní, pochopil, že nesmí nechávat ležet body vedle trati. Díky skvělé organizaci a vytrvalosti dokázal tým předvést perfektní výkon i v roce 2004 .. A Korsická rallye to jen potvrdila.“
Rallye v číslech
Vítězové RZ:
- 1. etapa – RZ1: François Duval (Ford Focus) – RZ 2: Markko Märtin (Ford Focus) – RZ 3: F. Duval – RZ 4: Sébastien Loeb (Citroën Xsara).
- 2. etapa – RZ 5 a 6: M. Märtin – RZ 7: F. Duval – RZ 8: M. Märtin.
- 3. etapa – RZ 9: Petter Solberg (Subaru Impreza) – RZ 10, 11 a 12: M. Märtin.
Konečné pořadí „Tour de Corse 2004“:
- 1. M. Märtin/M. Park (Ford Focus) – 4 h 11 min 51,4 s
- 2. S. Loeb/D. Elena (Citroën Xsara) – + 2 min 02 s
- 3. C. Sainz/M. Marti (Citroën Xsara) – + 2 min 55,3 s
- 4. M. Grönholm/T. Rautiainen (Peugeot 307) + 3 min 29,1 s
- 5. P. Solberg/Ph. Mills (Subaru Impreza)+ 5 min 06,3 s
- 6. S. Sarrazin/P. Pivato (Subaru Impreza)+ 7 min 09,1 s
- 7. F. Loix/S. Smeets (Peugeot 307) + 8 min 21,2 s
- 8. A. Schwarz/M. Hiemer (Škoda Fabia) + 9 min 08,3 s
- 9. T. Gardemeister/P. Lukander (Škoda Fabia) + 9 min 35,3 s
- 10. M. Hirvonen/J. Lehtinen (Subaru Impreza) + 11 min 58,2 s
Mistrovství světa FIA v rallye – Pohár konstruktérů:
- 1. Citroën 178 bodů – Mistr světa 2004
- 2. Ford 127
- 3. Subaru 108
- 4. Peugeot 85
Mistrovství světa FIA v rallye pilotů:
- 1. S. Loeb 108 bodů – Mistr světa 2004
- 2. P. Solberg 78
- 3. M. Märtin 69
- 4. C. Sainz 67
- 5. M. Grönholm 54
- 6. F. Duval 47
- 7. M. Hirvonen 23
- 8. H. Rovanperä 20
- 9. J. Tuohino 16
- 10. F. Loix 9
- 11. D. Carlsson 6
- 12. G. Panizzi 6
- 13. A. Navarra 5
- 14. C. Robert 4
- 15. M. Stohl 4
Předposledním podnikem mistrovství světa v rallye je Katalánská rallye (28. –31.10. 2004).
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií