Půl roku po Mexiku vstupuje také Japonsko jako letos druhá nová země do pořadatelství mistrovství světa v rallye. Sébastien Loeb a Daniel Elena, Carlos Sainz a Marc Marti hodlají dovést své vozy Citroën Xsara k úspěchu také po otevřených tratích ostrova Hokkaido, nejsevernějšího ze čtyř hlavních ostrovů souostroví Nipponu.
Zkušenosti z loňska
Návrat do kalendáře mistrovství světa v rallye je toužebně a dlouho očekáván většinou výrobců. Vždyť prostřednictvím rallye mohou vypovídat o kvalitách svých vozů v zemi, která je motorismu zaslíbená. Japonská rallye ovšem není na mapě motoristického sportu žádným nováčkem. Jede se už po osmnácté, první ročník se datuje do roku 1959. Od roku 2001 je soutěž známá jako Rallye Hokkaido coby součást programu mistrovství Asie a Oceánie, do něhož se i tak stále započítává. Citroën se Japonské rallye zúčastnil už loni, a to s posádkou Sébastien Loeb – Daniel Elena za asistence inženýra Didier Clémenta. Jejich zkušenosti jsou dnes neocenitelné, zvláště když i na této mimoevropské soutěži je zakázáno seznamování se s tratí. I přes to, že trasy vedou jehličnatými, březovými a jasanovými porosty, se jedná o velice rychlé tratě, jejichž charakter bude bezpochyby zachován i letos, kdy je většina zkoušek pozměněná nebo nová. Odpovědný technický ředitel Citroënu Jean-Claude Vaucard upozorňuje především na písčitý povrch a místy i značně hluboký hliněný podklad. „To, že nelze na tratích trénovat, klade vysoké nároky na techniky a správné nastavení vozů zejména s ohledem na počasí. Září tu bývá obdobím silných dešťů. Podmínky však budou stejně těžké pro všechny účastníky a týmy.“
Důležité pro obchod
Guy Fréquelin, ředitel stáje Citroën Sport si přesto informací z roku 2003 nesmírně váží. „Jsou pro přípravu našeho týmu velice důležité. Jsme si vědomi nejen našeho postavení v obou pohárech, ale i významu, který má pro naši značku právě japonský trh. Sportovní úspěch by byl dobrý pro úspěch značky na trhu stejně jako tomu bylo například ve Španělsku, Velké Británii či Německu. Japonsko je stejně důležité jako třeba „zítra“ Čína. Proto je pro nás žádoucí, aby do cíle dojely obě naše Xsary.“
Sébastien Loeb, leader světového šampionátu jednotlivců se nemohl nevrátit k třetímu prvenství v řadě na Německé rallye. „Stalo se tak v obtížných podmínkách, což je dvakrát důležité a cenné zejména psychologicky. Hodně zkušeností jsme nasbírali při loňské účasti v Japonsku, nicméně většina zkoušek už neplatí a je nových. Myslím si, že terény nejsou moc ostré a nebudou tolik nebezpečné pro naše auta.“
Sainz – Mistr nových rallye
Carlos Sainz je považován za mistra soutěží, které jsou zařazovány do mistrovství světa jako premiérové. Často je totiž vyhrává… „Japonsko mám rád, ale říci, že ho znám, to prostě nelze. Určitě to bude soutěž perfektně zorganizovaná a připravená. Miluji atmosféru zcela nových soutěží. A že se mi na nich daří? Šanci máme všichni stejnou a ani nyní nejsem sám, kdo má naději na vítězství.“
Mnohem častěji ale musí madridský „matador“ a nejstarší muž pelotonu mistrovství světa odpovídat na otázky, zda bude jezdit s vozy WRC ještě příští sezonu. „Je to věc rozhovoru s panem Satinetem, generálním ředitelem Citroënu, a Guy Fréquelinem, mými zaměstnavateli. Své k tomu musí říci i moje rodina a moje okolí. Vyjádřím se do konce září.“
Japonská rallye je 11. zastávkou ze 16-ti podniků letošního mistrovství světa WRC.
Japonská rallye v kostce
Po Turecké rallye v roce 2003 a letošní Rallye Mexiko další nový podnik v seriálu mistrovství světa. Srdcem soutěže je město Obihiro na ostrově Hokkaido, nejsevernějším ze čtyř největších v souostroví. Hlavní město ostrova, Sapporo, například hostilo zimní olympijské hry 1972.
Seznamování s tratí proběhne ve středu 1. září od 7 do 19 hodin a ve čtvrtek 2. září mezi 6. a 11. hodinou. Asistenční park je situován stejně jako start a cíl do oblasti Kita Aikoku. Shakedown bude v « New Tokapci », měří 5,4 km. Zahajovací show se uskuteční ve čtvrtek 2. září v 18 hodin, slavnostní start ve stejný den v 19.30 hodin ve středu Obihira.
Tři etapy soutěže reprezentují celkem 1675,55 km, z nichž je 387,5 km měřených ve 27 rychlostních zkouškách na 12 odlišných trasách.
- etapa – pátek 3. září: 644,30 km, z toho 150,58 km měřených v 9 RZ. Start je v 5.30 hod. Jedou se rychlostní zkoušky: « Yam Wakka 1 », « Kunneywa 1», « Niueo 1 », « Rikubetsu 1 » – Asistence A (11 h 51/20 min) – « Yam Wakka 2 », « Kunneywa 2», « Niueo 2 », « Rikubetsu 2 », « Super Spéciale Satsunai 1 » – Asistence B (19 h 43/45 min).
- etapa – sobota 4. září: 627,70 km, z toho 124,98 km měřených v 11 RZ. Start je v 5.30 hod. – Asistence C (5 h 30/10 min) a následujíc RZ: « Pawse Kamuy 1 », « Nupri Pake 1», « Rikubetsu 3 », « Kimun Kamuy 1 », « Cup Kamuy 1 » – Asistence D (11 h 59/20 min) – « Pawse Kamuy 2 », « Nupri Pake 2», « Rikubetsu 4 », « Kimun Kamuy 2 », « Cup Kamuy 2 », « Super Spéciale Satsunai 2 » – Asistence E (19 h 31/45 min).
- etapa – neděle 5. září: 293,49 km, z toho 111,94 km měřených v 7 RZ. Start je v 5.30 hod. – Asistence F (5 h 30/10 min) a dále RZ: « Rera Kamuy 1 », « Panke Nikorpet 1 », « Penke 1 », « Super Spéciale Satsunai 3 » – Assistance G (10 h 18/20 min) – « Rera Kamuy 2 », « Panke Nikorpet 2 », « Penke 2 ». Příjezd do asistenčního parku kolem 15. hodiny.
Z 12 tras letošního ročníku jen 5 bylo zařazeno i v roce 2003: « Niueo », « Rikubetsu » (v off road komplexu), « Kimun Kamuy », « Panke Nikorpet » a « Penke ». « Kunneywa » byla zařazena v roce 2002 a « Yam Wakka » v roce 2001. Pět dalších a super speciálka « Satsunai » jsou nové.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií