Subaru patří mezi ty automobilky, které dělají poctivá auta. A nám se to líbí. Navíc už to dávno nejsou ošklivé obludy s s interiérem z devadesátých let. Záměrně tak trošku přeháním, protože spoustu lidí to tak prostě stále má zafixováno. Říkají: Subaru? Ne, děkuji, to se mi nelíbí …
Ale časy se mění. No, ony se vlastně změnily už dávno ….
Spolu s dalšími novináři jsme měli možnost otestovat nový Subaru Outback, (můj oblíbený) Forester – který je nově nabízen s automatickou převodovkou lineartronic a také jsme na vlastní kůži zkusili automatické brzdění a další funkce nového bezpečnostního systémy Eye Sight.
Subaru Forester modelový rok 2015
Začnu od (jak jsem již zmiňoval svého oblíbeného) Foresteru. Je to úžasné auto. Takový poctivý dělník, který vás ale je také schopný odvézt elegantně do divadla či na svatbu.
Největší novinkou tohoto modelového roku je, že si ho konečně můžete objednat s dvoulitrovým dieslem a automatickou bezestupňovou převodovkou CVT – u Subaru pojmenovanou Lineartronic.
Tato kombinace funguje skvěle a kdybych si měl já sám koupit Forester – asi určitě by to bylo v právě s dieslovým boxerem a automatem.
České zastoupení Subaru si pro nás připravilo testovací dráhu, na které jsme si mohli ověřit dovednosti Forestera s lineartronicem. Ale žádné kovové rampy jak to dělají jiné (německé) automobilky. Pěkně v terénu – na louce prostě vybagrovali jámy a hlína z nich pak posloužila k tvorbě „hrbů“ přes které jsme mohli Subaru poslat. Líbí se mi ta jednoduchost a ( téměř 🙂 ) dokonalost. Stačí zmáčknout tlačítko X-Mode a auto si samo díky řadě čidel hlídá optimální nastavení převodovky, motoru a hlavně skvěle fungujícího systému Symmetrical AWD – tedy pohonu včech kol.
Zvlášť v kombinaci s automatickou převodovkou je to naprostá pohoda. Lineartronic je totiž spojen se systémem aktivního rozdělování točivého momentu pohonu všech kol, který reaguje na aktuální situaci a mění záběrové schopnosti auta tím, že neustále přerozděluje hnací moment mezi přední a zadní nápravu. Výsledek: ikdyž třeba máte při jízdě v terénu levé přední a pravé zadní kolo ve vzduchu, můžete si být jistí, že pro Subaru Forester to není žádný problém. Prostě si jen tak sedíte v sedačce (doporučuji si připlatit za ty kožené, přišly mi v porovnání s látkovými pohodlnější) a jen kroutíte volantem a šlapete si na plyn. Subaru si vše ostatní ohlídá.
Takže až pošlete manželku někam … ( … třeba do lesa, na pole, na hory, atd.) tak v Subaru Forester tam skutečně v pohodě a bez problémů dojede.
Nejlevnější provedení stojí 577 tisíc korun bez DPh, což je včetně daně: 699.000,- Kč. Za své peníze dostanete benzínový dvoulitr a šestistupňovou manuální převodovku. Skvělý automat Lineartronic je o 50 tisíc dražší. Mým favoritem je verze 2.0D s automatem. Tu můžete mít už za 839.000,- Kč. To je jen o sto tisíc víc než byste třeba dali za Škodu Yeti Outdoor 2.0 TDi s 6 st. automatem. Ale Forester je úplně někde jinde. Jak schopnostmi v terénu tak provedením a místem uvnitř. Volba je jasná.
Subaru Outback modelový rok 2015
Když jsme vloni testovali minulou generaci Outbacku, říkal jsem, že je to auto pro lidi, kteří ví, co chtějí. To platí pro všechny vozy Subaru všeobecně.
(foto z testování 2014)
Nový Outback je ještě hezčí a také má útulnější interiér a pěkně (a funkčně) provedený multimediální systém ( jaké sci-fi u Subaru ještě před pár lety 🙂 ).
Pokud bych měl kupovat Subaru a vybírat si auto na každý den, ještě vloni bych určitě zvolil Forester. Ale letos už bych dal asi přednost Outbacku. Neumím si to rozumem vysvětlit, ale tak nějak si mě prostě získal. A těžko říct jestli schopnostmi, designem nebo prostě tím, jak jako celek funguje. Také s ním můžete řádit po poli … Jasně, na terén je lepší Forester, ale Outback si vede – alespoň tam kde ho neomezují menší nájezdové a přejezdové úhly – skvěle. Ideální auto na české (rozbité) cesty – nabo na výlety mimo ně. Ale stejně tak je to velmi solidní polykač dálničních kilometrů. Navíc i na zadních sedadlech je místa požehnaně. A to nemluvím o velkém zavazadlovém prostoru, který po sklopení sedaček nabízí objem 1848 litrů.
Jak prostě říkal jeden kolega novinář. Stále je to v podstatě taková „Subaru motokára“ na které je posazená karoserie kombi. A má pravdu. Na okreskách připomene menší Imprezu a na nerovnostech zase Forestra. Přitom je to stále velmi pohodlné rodinné kombi. Navíc kombi, do kterého se nemusíte bát posadit manželku s dětmi. Subaru totiž dbá na bezpečnost své posádky.
A tím se dostáváme k poslední novince o které bych se rád zmínil – systému Eye Sight.
O něm jsme se bavili už na Ženevském autosalonu se Zdeňkem Zikmundem ze Subaru ČR
(čas 2:02)
Systém EyeSight zahrnuje dva typy technologií:
– technologii na podporu řízení (Driver Assist), pomáhající ve sledování silničního provozu (adaptnivní tempomat, hlídání jízdních pruhů, upozornění na rozjezd vozidla vpředu např. v koloně)
– technologii pro předcházení nehodám (Accident Prevention) napomáhající včas zasáhnout a případně zcela zabránit případné nehodě (systém přednárazového brzdění, přednárazová regulace výkonu motoru, přednárazový asistent řízení)
Více v názorném videu (eng)
Absolvovali jsme na vlastní kůži několik modelových situací. Třeba klasický test, kdy se rozjedete proti pevné překážce rychlostí 50 km/h. Právě takový může být totiž maximální rozdíl v rychlosti aby Subaru zvládlo samo bezpečně zastavit. A … funguje to skvěle. Výhodou tohoto systému je to, že auto vám do poslední chvíle dává maximum prostoru pro to, abyste mohli zareagovat sami. Pokud ale nereagujete – nebo ne dostatečně – převezme iniciativu a bude se snažit kolizi zabránit. Prostě řidič je skutečně tím, kdo auto ovládá. Výbornou funkcí EyeSight je i to, že pokud budete v krizové situaci brzdit před překážkou a pak před ní strhnete volant abyste se jí vyhli, Outback vám pomůže i v úhybném manévru. Pokud se například budete muset vyhnout vlevo, pošle více výkonu na pravá kola a tím lépe „vykroužíte“ oblouk.
Podle mě ale nejčasteji využívanou funkcí bude přednárazový asistent v koloně. Znáte to: jedete ve špičce z práce, vyzvednete po cestě domů děti ze školky a skončíte v zácpě. Popojíždíte a najednou se otočíte dozadu abyste zkontrolovali svou ratolest. Jenže omylem šlápnete na plyn a auto se rozjede. Takto do mě nedávno nabourala jedna paní z Brna … Nestalo by se tak, kdyby měla Outback se systémem EyeSight. Vůz by totiž automaticky zastavil. Nebo naopak vás dokáže upozornit na to, že auto před vámi se rozjelo. Super!
Nejlevnější nový Outback si můžete pořídit za 939.000,- Kč. A to není málo. Jenže kvůli kurzu naší měny a také clu cena narostla někam do míst, ve kterých se pohybují auta „prémiových značek“. Ale vrátím se k úvodu. Subaru jsou auta pro lidi, kteří vědí, co chtějí …
P.S. Subaru možná v brzké době nabídne také tzv. operativní leasing. Pořízení pořádného auta tak bude o něco jednodušší
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Specializovaný servis a prodej vozů Mercedes Benz a AMG.
Servis, lakovna, klempírna, řešení pojistných událostí, financování Mercedes Benz a AMG.