Významný úspěch Subaru Duck Czech National Teamu na zahajovacím podniku letošního evropského šampionátu.
Náročná soutěž, spousta sněhu, nevítané startovní pořadí
– ale také splněný cíl v podobě prvenství v rámci hodnocení ERC2, tedy mezi produkčními vozy. Vojtěch Štajf s Františkem Rajnohou navíc v celkovém pořadí soutěže vybojovali v rámci ME cennou osmou příčku.
Zatímco v průběhu seznamovacích jízd to ještě vypadalo, že se letošní Jänner Rallye pojede v duchu posledních ročníků, tedy spíše na blátě a třeba i v dešti, realita pak byla zcela jiná. Ještě před startem tratě kompletně pokryl sníh a led, takže nebylo pochybností o volbě pneumatik. Závodit bylo potřeba na úzkých sněhových pryžích s hřeby, otázkou byla jen volba značky. „Ta byla nakonec důležitější, než jsme čekali. Ale vlastně nešlo ani tak o volbu, vždyť ani na nás pneumatiky Pirelli nezbyly, přestože je používáme už dlouhá léta,“ povzdechl si Vojtěch Štajf. „Museli jsme tedy použít konkurenční značku, což byl nakonec výrazný handicap – pirellky měly výrazně lepší přilnavost. Na druhou stranu, alespoň jsme měli shodné obutí jako naši soupeři v ERC2, byli jsme tím pádem v tomto směru všichni na stejné startovací čáře. Velmi důležitými se tak staly výsledky kvalifikace…“
V kvalifikační rychlostní zkoušce
– kterou absolvují posádky registrované do ME, skončila posádka Subaru Duck Czech National Teamu na desáté příčce. Rychlejší jezdci (převážně disponující speciály S2000 nebo R5) tak měli možnost vybrat si výhodnější startovní pořadí, což tentokrát z pochopitelných důvodů znamenalo start až za modrobílým vozem Subaru Impreza WRX STI. Naopak Vojtěch Štajf s Františkem Rajnohou startovali do rychlostních zkoušek skoro celý úvodní den už jako čtvrtí (jejich přímý soupeř Polák Kabacinski totiž hned v úvodu neudržel vůz na trati) a měli tak vždy před sebou trať, jinými jezdci jen velmi málo odklizenou od čerstvého sněhu. V úvodu drželi čeští reprezentanti druhou příčku v kategorii ERC2 a když jejich maďarský soupeř Hideg přehnal své nasazení a havaroval, posunuli se Štajf s Rajnohou do čela tohoto hodnocení. „Poté jsme náskok na dalšího Maďara Botku postupně navyšovali, přestože jsme museli zároveň myslet i na šetření pneumatik. Těch jsme měli k dispozici totiž jen dvanáct pro celou soutěž, a tak jsme i do druhé etapy vyrazili s již trochu opotřebovaným obutím,“ vysvětluje pražský pilot. „Díky našemu výsledku z první etapy jsme navíc vyráželi na trať opět jako čtvrtí a protože odstoupivší z první etapy jeli až později, získali opět proti nám určitou výhodu. Pro nás ale bylo důležité zejména vedení v celkovém pořadí hodnocení ERC2, které jsme pak bez problémů udrželi až do cíle.
Před závěrečnou částí soutěže jsme ještě nasadili ušetřené nepoužité pneumatiky
– díky čemuž jsme byli na poslední rychlostní zkoušce nejrychlejším produkčním autem v hodnocení ME. Porazili jsme tam i rychlého domácího Fischerlehnera, který v průběhu soutěže trochu těžil z toho, že startoval až půlhodinu po nás a jel tedy na výrazně čistší trati, zdolali jsme tam i navrátilce Hidega. Ten byl v rámci druhého dne rychlejší než my, za což byl odměněn sedmi body za hodnocení etapy. To nás ale nijak nemrzelo, my si z Rakouska odvezli bodů 38, protože jsme k vítězství v rámci ERC2 v první etapě i v celé soutěži přidali i druhou příčku za etapu druhou – zdárným finišem jsme totiž přeskočili Botku i v tomto pořadí. Dokonce jsme se v průběhu celé soutěže porovnávali i se speciály S2000 a R5 a zejména s jezdci, kteří (stejně jako my) neměli k dispozici obutí Pirelli, jsme dokázali svádět mnohé vyrovnané bitvy. S body za konečnou osmou příčkou v celkovém hodnocení ME jsme tedy odjížděli z Freistadtu velmi spokojeni.“
Lepší vstup do evropského šampionátu si Vojtěch Štajf s Františkem Rajnohou
– jen těžko mohli přát, díky registraci do ME se navíc mnohem častěji než dříve objevil modrobílý vůz Subaru Impreza WRX STI na oficiálních fotografiích i v záběrech Eurosportu. K tomu je i Subaru Duck Czech National Team před druhým podnikem šampionátu, lotyšskou Rally Liepaja na čele hodnocení týmů ERC2. „Do Pobaltí se moc těším a doufám, že dodavatel pneumatik Pirelli už bude mít dostatečné zásoby,“ usmívá se Štajf a pokračuje: „Přestože se nám v Rakousku dařilo, obutí tady hrálo až příliš velkou roli a nadměrně ovlivňovalo sportovní hodnotu soutěžení. Přece jen mne dokázalo otrávit, když jsme nasadili novou sadu pneumatik a pak zjistili, že soupeř, kterého jsme do té chvíle poráželi, nám po použití ojetých pirellek pořízených od vítězného Kajetanowicze nadělil i půlminutu na rychlostce… Nicméně jinak byla soutěž sice až extrémně náročná, ale hezká. Potěšilo mne velké množství fanoušků jak u trati, tak v servisní zóně, také mechanici naše auto velmi dobře připravili. Příjemné bylo i zjištění, že naše spolupráce s Františkem už je opravdu na vysoké úrovni. Nepoužili jsme totiž starý rozpis a naopak vytvářeli zcela nový, přesto fungoval i v podmínkách, kdy jsme vlastně v souvislé bílé ploše skoro ani nevěděli, kde přesně jsme. Zvolili jsme správné tempo a za celou soutěž nemuseli ani jednou otáčet nebo couvat. A tak je naše vítězná série znovu o kousek prodloužena!“
Karel Špaček, media team, tiskový servis media@subarurallyteam.info
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií