Scénic druhé generace se výrazně odlišuje oproti vejčitému profilu se zaoblenými hranami svého předchůdce. Scénic II má především rozdílné osobité pojetí zadní části a ostřejší hrany designu. Snížená výška vozu, výrazná příď, větší kola a mohutné lemy blatníků zdůrazňují jeho dynamický charakter. Vzhledem k tomu, že nový Scénic je delší a širší, má krátké převisy vpředu i vzadu a větší rozchod kol, má nejen prostornější interiér, ale i velmi dobře drží stopu i při rychlé jízdě v zatáčkách, při brždění a i na špatných silnicích. K bezpečnému a pohodlnému vedení vozu při testovacích jízdách mně významně přispělo anatomicky tvarované sedadlo s dobrým bočním vedením, nastavitelný volant i výškově nastavitelné sedadlo a výborný výhled rozměrným předním oknem, který je kladně ovlivněn i vyšším posezem řidiče.
Osobitost interiéru je především v centrálně umístěné palubní desce, na které je na výstupku mimo jiné umístěna i řadící páka, která se tak přiblížila spolu s dalšími ovládacími prvky na pohodlný dosah řidiče. Tím se uvolnil celý prostor podlahy mezi řidičem a spolujezdcem, kde je umístěna prostorná centrální odkládací schránka. Na centrální palubní desce je umístěn mimo jiné čipový snímač karty a knoflík pro startování a vypínání motoru. Zejména u dieslových motorů je toto řešení velmi pohodlné: stačí lehce zmáčknout knoflík start a motor sám po nažhavení nastartuje. Stejně tak se motor vypíná. Na palubní desce je umístěno ovládání elektrické automatické parkovací brzdy, která se bez zásahu řidiče při rozjezdu uvolní a po vypnutí motoru zabrzdí. Čipovou kartu může řidič ponechat v kapse a zámky dveří se po dotyku na kliku dveří automaticky uvolní, stejně tak řidič nemusí zasunovat čipovou kartu do příslušného otvoru na palubní desce a může ihned stisknout startovací knoflík. Pouze při odchodu od vozu musí řidič stisknout příslušné tlačítko na čipové kartě a zamknout tak vůz. Nesmí však po uplynutí tří sekund po zamknutí znovu sáhnout na kliku, vůz by se otevřel.
Ocenil jsem též variabilitu zadních tří samostatných sedadel, které se dají posouvat, a tím zvětšovat místo pro nohy zadních cestujících anebo naopak zvětšovat objem zavazadlového prostoru. Střední sedadlo se sklopením přemění na stolek. Výhodou sedadel je, že se ve složené poloze automaticky zajistí a i to, že jsou snadno jednotlivě vyjímatelná. Neuvěřitelný počet téměř jedno sto odkládacích prostorů a schránek zpříjemňuje cestování v prostorném, ale útulném interiéru. Samostatně otevíratelné okno zadních výklopných dveří usnadňuje nakládání tašek a menších zavazadel bez nutnosti otevírat celé zadní dveře. Objem zavazadlového prostoru 430 litrů se dá zvětšit až na 1840 l.
Testovaný Scénic II měl turbodieselový motor 1,9 dCi s přímým vstřikováním paliva se systémem Common Rail s výkonem 88 kW (120 k) při 4 000 ot/min. Tento motor dosahuje nejvyšší hodnotu točivého momentu 300 Nm již při 2000 ot/min, což mně umožňovalo při normální cestovní jízdě v širokém rozsahu otáček akcelerovat bez nutnosti podřazování na nižší rychlostní stupeň. Výrobce uvádí maximální rychlost Scénicu II 188 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,1 sekund. Šestistupňová manuální převodovka je vhodně odstupňovaná a její šestý rychlostní stupeň umožňuje na dálnici velmi hospodárnou jízdu. Motor i podvozek jsou velmi dobře odhlučněny, hladina hluku v interiéru vozu je mimořádně nízká – téměř stejná jako motorů benzinových. Motor vykazuje velmi nízkou spotřebu. Během testu jsem dosáhl kombinovanou průměrnou spotřebu 5,9 l na 100 km, což je pouze o 0,1 litru vyšší než udává výrobce. A to jsem jezdil převážnou část ujetých 1200 km plně obsazen a samozřejmě jsem zkoušel brzdy, akceleraci atd. Docílení vysokých cestovních průměrných rychlostí mně umožnil konstrukčně na vysoké úrovni řešený podvozek s elektrickým variabilním posilovačem řízení, se systémem ABS+EBV s asistenčním systémem, elektronický stabilizační systém ESP s protikluzovým systémem ASR s kontrolou nedotáčivosti a další prvky bohaté výbavy, které přímo ovlivňují bezpečné řízení vozu.
Nový Scénic II má též výrazně sníženy náklady na údržbu prodloužením servisních intervalů a snížením času potřebného na provádění oprav. Záruka proti korozi karoserie je dvanáctiletá.
Nabídka motorů pro Scénic II je bohatá: je možné zvolit z pěti typů motorů, třech benzinových a třech dieslových. Benzinové šestnáctiventilové motory mají objem 1,4 l o výkonu 72 kW (98 k), 1,6 l o výkonu 83 kW (115 k) a nejvýkonnější 2,0 l s výkonem 98,5 kW136 k). Z turbo dieslových motorů lze zvolit 1,5 dCi s výkonem 60 kW (80 k) anebo stejného obsahu, ale s vyšším výkonem 73 kW (100 k) a 1,9 dCi s výkonem 88 kW (120 k). Motory nižších výkonů jsou vybaveny pětirychlostními manuálními převodovkami, benzinový motor 2,0 a dieslový 1,9 dCi šestirychlostními převodovkami. U Scénicu II s benzinovými motory 1,6 a 2,0 je možné zvolit též automatické čtyřstupňové převodovky s impulsním řazením. Scénic II má vysokou úroveň bezpečnosti tak typickou pro všechny nové modely Renault. Výčet a popis bezpečnostních prvků a výbavy by si vyžádal samostatný článek.
U posledních nových modelů Renault a tedy i u Scénicu II, je typická možnost volby provedení a výbavy podle individuálního požadavku kupujícího. Je možné zvolit ze čtyř provedení Authentique, Expression, Dynamique a Privilége a ze tří stupňů výbavy Pack, Confort a Luxe.
Ceny Renault Scénicu II jsou podle zvoleného motoru a převodovky, podle provedení a stupně výbavy od 509 do 744 tisíc Kč. Při porovnávání cen Scénicu s vozy ostatních značek je třeba vzít v úvahu skutečnost, že v základních cenách Scénicu jsou obsaženy některé prvky výbavy, které jsou u ostatních značek mnohdy výbavou příplatkovou.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií