Dlouhá, ale úspěšná balkánská mise – tak by také bylo možné pojmenovat tuto tiskovou zprávu. Vojtěch Štajf s Františkem Rajnohou totiž v barvách Subaru Duck Czech National Teamu vybojovali na Rally Bulgaria čtvrtou příčku a zároveň se posunuli do vedení seriálu European Rally Trophy 2014.
Zatímco ve střední Evropě o uplynulém víkendu
– panovalo horké léto, v bulharských horách teplota někdy ani nedosahovala deseti stupňů a několikrát se jimi prohnal i pořádný přívalový déšť. Takové podmínky zažívala i posádka Vojtěch Štajf – František Rajnoha při startu na tradiční Rally Bulgaria, započítávané do seriálu European Rally Trophy. K užitku tak oběma byly spíše jarní bundy a nepromokavé oblečení než trička a krátké kalhoty. „Díky počasí byla soutěž pro nás ještě náročnější, než jsme dopředu očekávali,“ vysvětluje čtyřicetiletý pilot vozu Subaru Impreza WRX STI. „Už při seznamovacích jízdách jsme rozeznali některé zákeřnosti tratí, bylo nám ale jasné, že povolené dva průjezdy nám o nich neřeknou úplně vše. Když pak bylo zřejmé i to, že cesty budou mnohde při soutěži hodně postižené naplaveninami z krajnic, vyslali jsme raději zkušeného Vladimíra Zelinku, aby nám ještě před uzavřením erzet zkontroloval rozpis. Nedělní rychlostky jsme totiž najížděli už ve středu, a mezitím se podmínky na tratích vedených až nad 1300 m n.m. změnily i několikrát.
Nevyzpytatelnost horského počasí se asi nejvíc projevila při sobotní druhé sekci
– kdy jsme stejně jako místní posádky i my vyjeli ze servisní zóny na suché středně tvrdé směsi a před startem sedmé rychlostní zkoušky se spustila bouřka se silným lijákem. V tu chvíli bylo jedno i to, že na soutěži nebylo povoleno prořezávání desénu, my stejně museli závodit na pneumatikách, nasazených v servisce. Právě začátek tohoto testu byl navíc poměrně rychlý, a tak z toho byl velký boj s tratí, který jsme ale úspěšně zvládli a vlastně si i leccos vyzkoušeli. Naopak mnohé rychlostní zkoušky byly velmi technické. Nejdelší měřila skoro pětatřicet kilometrů a jen čtyřikrát jsem na ní zařadil pětku, takže v její poslední části už bylo znát, jak jde převodovka ztuha a brzdy vadnou. Právě tam jsme nejvíce ztráceli na speciály R5 a S2000, proti kterým byl náš produkční vůz pochopitelně v nevýhodě.
Co se týče bojů se soupeři, byli jsme v bulharských podmínkách nováčky
– a tak jsme neměli přehnané ambice. Chtěli jsme se přiblížit ve výsledku našemu startovnímu číslu 4, což jsme splnili do puntíku. Pro nás bylo jedním z cílů vyzkoušet si neznámou soutěž a pokusit se najít pro zdejší nerovné cesty to správné nastavení podvozku a geometrie vozu tak, abychom při případném příštím startu na podobných tratích mohli ještě zrychlit. Přesto jsme byli s naším tempem spokojeni, i v konkurenci dvou speciálů R5 a jednoho vozu S2000 jsme zajeli tři třetí časy a v konečném pořadí dojeli hned za nimi. Potěšilo nás, že byl po celou dobu až s odstupem za námi Rumun Barbu, pouze před svým odstoupením nás v úvodu porážel jeden z domácích jezdců, který zdejší tratě dobře zná a jak jsme se dozvěděli, v průběhu roku některé úseky používá i pro své testování. S naší konečnou čtvrtou příčkou jsme byli v cíli spokojeni a moc nás potěšily i pozitivní ohlasy jak na dálku od našich českých fanoušků, tak také od bulharských diváků i činovníků. Mnozí z nich dobře znají Barum rally a chystají se v srpnu do Zlína jako diváci.
Bohužel jsme jim nebyli zatím schopni dát jasnou odpověď na otázku, zda naše posádka bude na Barumce startovat. Kromě startu v Mexiku je totiž naší hlavní prioritou co nejlepší reprezentace v Evropské rally-trofeji. Díky dobrému výsledku z Bulharska jsme se s Františkem dostali dokonce do čela hodnocení jezdců i spolujezdců, a tak se budeme muset zamyslet nad tím, zda se (kromě plánovaného startu v Chorvatsku a uvažovaného na Waldviertelu) nevydáme v září ještě například do Srbska nebo na Ukrajinu. Rádi bychom se samozřejmě udrželi co nejvýš v pořadí ERT, na druhou stranu s naším enkem se sbírají body hůř než se speciály R5 či S2000. Základem našeho úspěchu je velká spolehlivost, kterou se nám zatím daří vykazovat. Musím za to moc poděkovat mechanikům, máme totiž skvělou bilanci – ze čtyř startů jsme si letos přivezli dvě třetí příčky, jedno čtvrté a jedno páté místo. Mrzelo nás vynechání Bohemie, ale teď je jasné, že to byl správný krok – bylo by chybou odjet do Bulharska a nemít stoprocentně připravené auto. I teď po příjezdu z Balkánu musí naše technika projít kompletní kontrolou a repasí důležitých částí tak, aby bylo možné se na ní i příště zcela spolehnout.
Když shrnu naše dojmy z Bulharska
– jsem určitě rád, že jsme se na dalekou cestu vydali. A to nejen s ohledem na body, které jsme přivezli – i místní lidé se k nám chovali velmi přátelsky a my posbírali cenné zkušenosti nejen ze závodů, ale také z bulharského venkova, který navíc mnohde zachovává kolorit dávných časů. Kolem tratí bylo mnohem více diváků než třeba ve Slovinsku a i vyhlášení vítězů bylo především hojně navštívenou kulturní akcí. Líbilo se mi také to, že diváci rádi zatleskali všem posádkám v cíli bez ohledu na to, s jakým výsledkem dojeli. Rally má v této zemi zkrátka pořád velké množství příznivců,“ uzavírá spokojený Štajf.
Karel Špaček, media team (Tiskový servis: media@subarurallyteam.info)
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií