Na semináři podporovaném Evropskou komisí (generálními ředitelstvími DG Enterprise a DG Enlargement) a organizovaném společně Sdružením automobilového průmyslu ČR, Asociací evropských výrobců automobilů ACEA, společenstvem Střední podnikatelský stav a Českou podnikatelskou reprezentací při EU se setkala stovka odborníků z výroby vozidel a komponentů, institucí EU a státní administrativy přistupujících zemí (Česká republika, Slovensko, Slovinsko, Polsko, Maďarsko a Lotyšsko). Během semináře o automobilovém průmyslu EU (přesný název „Automobilový průmysl v nových členských zemích“) byly analyzovány a projednávány úkoly a příležitosti vznikající v automobilovém sektoru rozšířením Evropské unie.
Některé z hlavních závěrů diskuse byly například:
- vzniknou významné příležitosti v rozšířené EU s jejím trhem se 450 miliony obyvatel;
- existuje potenciál růstu v nových členských státech;
- zformovat stabilní a předvídatelné právní prostředí a podpořit vnitřní trh;
- zlepšit bezpečnost silničního provozu a ochranu životního prostředí v přistupujících zemích;
- zkvalitnit reprezentaci automobilového průmyslu s ohledem na realitu v nové EU;
V zahajovací části semináře pan Ivan Hodac, generální tajemník ACEA, přivítal příležitost, která se na semináři nabízela, a to posílit konstruktivní dialog mezi institucemi EU, státní administrativou a automobilovým průmyslem v jednotlivých zemích.
Pan Heinz Zourek, náměstek generálního ředitele DG Enterprise, prohlásil, že „vnitřní trh dosáhl pozoruhodného úspěchu v sektoru výroby automobilů a že automobilový průmysl patří k odvětvím předvídajícím rozšíření EU“. To je důvod pro to, aby perspektiva rozšíření vnitřního trhu na 25 členských států byla pojímána pragmaticky. Pan Zourek zdůraznil, že 3 hlavní výzvy pro automobilové odvětví jsou nyní „konkurenceschopnost, globalizace a nalezení řešení problematiky ochrany životního prostředí, bezpečnosti a dopravních omezení“.
Pan Herman Vermeer, poslanec Evropského parlamentu, se zaměřil na téma bezpečnosti silničního provozu a úsilí potřebné ke snížení „nesnesitelné ztráty“ 40 000 obětí ročně na silnicích EU. Uznal „významný příspěvek ke zlepšení bezpečnosti vozidel“ ze strany automobilového průmyslu a zdůraznil potřebu přijmout opatření v oblasti infrastruktury a chování řidičů. Prohlásil, že „neexistuje žádný důvod, aby počet obětí dopravních nehod se tak lišil mezi jednotlivými zeměmi v rámci EU“ a navrhl konkrétní, rychle aplikovatelná opatření ke zlepšení situace, jako jsou „harmonizace pokut, ráznější vynucování existujících pravidel, jednotný tísňový informační systém v celé EU a kampaně k výchově řidičů“.
Pan Jiří Brůža, ředitel odboru na MPO ČR, zdůraznil životní význam odvětví automobilového průmyslu pro národní hospodářství a jeho vysokou výkonnost v uplynulých letech jak v oblasti výroby vozidel, tak jejich dílů. Upozornil, že „dnešní prioritou je dobře spolupracovat s institucemi EU“ a „plnit Lisabonský proces“, který požaduje podporu malého a středního podnikání a investice do výzkumu.
Pan Ivan Hodac, generální tajemník ACEA, zdůraznil růstový potenciál nových trhů v závislosti na zlepšování kupní síly a sociálně-ekonomických podmínek a vysvětlil, že současní členové EU by se neměli obávat přicházejícího rozšíření, „protože přinese expanzi trhu a významné příležitosti pro všechny“. Prohlásil, že řada úkolů čeká v oblasti regulativů. Doufá, že nové členské státy „přispějí k reálnému a efektivnímu dotvoření vnitřního trhu v automobilovém sektoru“.
Seminář dále obsahoval 3 hlavní sekce (diskusní panely):
Panel „Obchodní prostředí a průmyslová politika“, kterému předsedal pan Lepsenyi z maďarského sdružení výrobců automobilů (AHAI), se zaměřil na důvody úspěchů nových členských států při lákání zahraničních investorů a zakládání nových výrob.
Panel „Problematika regulativů“ (předsedající pan Ujhelyi ze Združenia automobilového priemyslu Slovenska) se soustředil na příklady, jak přistupující země implementují obecné právo a specifické směrnice EU vztahující se na automobilovou oblast.
Panel „Distribuce vozidel“ (předsedající pan Kantorski z polské komory automobilového průmyslu) analyzoval působení a vlivy nové legislativy týkající se zejména tzv.“blokové výjimky“. Pan Konrad Schumm z DG Competition (ředitelství EU pro hospodářskou soutěž) uvedl několik konkrétních případů z praktického uplatňování blokové výjimky v zemích EU, které již byly řešeny v orgánech Evropské komise.
Pan Vratislav Kulhánek, předseda představenstva Škoda Auto a prezident Sdružení AP prohlásil, že „rozšíření nebude žádné trauma pro sektor automobilového průmyslu, který je připraven“. Vyjádřil ale své obavy o jiná průmyslová odvětví, která neprodělala podobný „průhledný a úspěšný privatizační proces“. Ve vztahu k autoprůmyslu se přimlouval za daňovou harmonizaci v rámci nové EU s cílem dosažení cenové konvergence a skutečné konkurence a vyhnutí se tak riziku „konkurence mezi kupními silami v různých zemích“.
(Podle materiálů Sdružení automobilového průmyslu ČR.)