Vliv rozšíření EU na automobilový průmysl byl pozitivně hodnocen na semináři o automobilovém průmyslu EU

Seminář proběhl na vysoké úrovni v Praze 4. listopadu 2003.

Na semináři podporovaném Evropskou komisí (generálními ředitelstvími DG Enterprise a DG Enlargement) a organizovaném společně Sdružením automobilového průmyslu ČR, Asociací evropských výrobců automobilů ACEA, společenstvem Střední podnikatelský stav a Českou podnikatelskou reprezentací při EU se setkala stovka odborníků z výroby vozidel a komponentů, institucí EU a státní administrativy přistupujících zemí (Česká republika, Slovensko, Slovinsko, Polsko, Maďarsko a Lotyšsko). Během semináře o automobilovém průmyslu EU (přesný název „Automobilový průmysl v nových členských zemích“) byly analyzovány a projednávány úkoly a příležitosti vznikající v automobilovém sektoru rozšířením Evropské unie.


Některé z hlavních závěrů diskuse byly například:

  • vzniknou významné příležitosti v rozšířené EU s jejím trhem se 450 miliony obyvatel;
  • existuje potenciál růstu v nových členských státech;
  • zformovat stabilní a předvídatelné právní prostředí a podpořit vnitřní trh;
  • zlepšit bezpečnost silničního provozu a ochranu životního prostředí v přistupujících zemích;
  • zkvalitnit reprezentaci automobilového průmyslu s ohledem na realitu v nové EU;

V zahajovací části semináře pan Ivan Hodac, generální tajemník ACEA, přivítal příležitost, která se na semináři nabízela, a to posílit konstruktivní dialog mezi institucemi EU, státní administrativou a automobilovým průmyslem v jednotlivých zemích.


Pan Heinz Zourek, náměstek generálního ředitele DG Enterprise, prohlásil, že „vnitřní trh dosáhl pozoruhodného úspěchu v sektoru výroby automobilů a že automobilový průmysl patří k odvětvím předvídajícím rozšíření EU“. To je důvod pro to, aby perspektiva rozšíření vnitřního trhu na 25 členských států byla pojímána pragmaticky. Pan Zourek zdůraznil, že 3 hlavní výzvy pro automobilové odvětví jsou nyní „konkurenceschopnost, globalizace a nalezení řešení problematiky ochrany životního prostředí, bezpečnosti a dopravních omezení“.


Pan Herman Vermeer, poslanec Evropského parlamentu, se zaměřil na téma bezpečnosti silničního provozu a úsilí potřebné ke snížení „nesnesitelné ztráty“ 40 000 obětí ročně na silnicích EU. Uznal „významný příspěvek ke zlepšení bezpečnosti vozidel“ ze strany automobilového průmyslu a zdůraznil potřebu přijmout opatření v oblasti infrastruktury a chování řidičů. Prohlásil, že „neexistuje žádný důvod, aby počet obětí dopravních nehod se tak lišil mezi jednotlivými zeměmi v rámci EU“ a navrhl konkrétní, rychle aplikovatelná opatření ke zlepšení situace, jako jsou „harmonizace pokut, ráznější vynucování existujících pravidel, jednotný tísňový informační systém v celé EU a kampaně k výchově řidičů“.


Pan Jiří Brůža, ředitel odboru na MPO ČR, zdůraznil životní význam odvětví automobilového průmyslu pro národní hospodářství a jeho vysokou výkonnost v uplynulých letech jak v oblasti výroby vozidel, tak jejich dílů. Upozornil, že „dnešní prioritou je dobře spolupracovat s institucemi EU“ a „plnit Lisabonský proces“, který požaduje podporu malého a středního podnikání a investice do výzkumu.


Pan Ivan Hodac, generální tajemník ACEA, zdůraznil růstový potenciál nových trhů v závislosti na zlepšování kupní síly a sociálně-ekonomických podmínek a vysvětlil, že současní členové EU by se neměli obávat přicházejícího rozšíření, „protože přinese expanzi trhu a významné příležitosti pro všechny“. Prohlásil, že řada úkolů čeká v oblasti regulativů. Doufá, že nové členské státy „přispějí k reálnému a efektivnímu dotvoření vnitřního trhu v automobilovém sektoru“.


Seminář dále obsahoval 3 hlavní sekce (diskusní panely):


Panel „Obchodní prostředí a průmyslová politika“, kterému předsedal pan Lepsenyi z maďarského sdružení výrobců automobilů (AHAI), se zaměřil na důvody úspěchů nových členských států při lákání zahraničních investorů a zakládání nových výrob.


Panel „Problematika regulativů“ (předsedající pan Ujhelyi ze Združenia automobilového priemyslu Slovenska) se soustředil na příklady, jak přistupující země implementují obecné právo a specifické směrnice EU vztahující se na automobilovou oblast.


Panel „Distribuce vozidel“ (předsedající pan Kantorski z polské komory automobilového průmyslu) analyzoval působení a vlivy nové legislativy týkající se zejména tzv.“blokové výjimky“. Pan Konrad Schumm z DG Competition (ředitelství EU pro hospodářskou soutěž) uvedl několik konkrétních případů z praktického uplatňování blokové výjimky v zemích EU, které již byly řešeny v orgánech Evropské komise.


Pan Vratislav Kulhánek, předseda představenstva Škoda Auto a prezident Sdružení AP prohlásil, že „rozšíření nebude žádné trauma pro sektor automobilového průmyslu, který je připraven“. Vyjádřil ale své obavy o jiná průmyslová odvětví, která neprodělala podobný „průhledný a úspěšný privatizační proces“. Ve vztahu k autoprůmyslu se přimlouval za daňovou harmonizaci v rámci nové EU s cílem dosažení cenové konvergence a skutečné konkurence a vyhnutí se tak riziku „konkurence mezi kupními silami v různých zemích“.


(Podle materiálů Sdružení automobilového průmyslu ČR.)

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota GR Yaris Aero Performance 2026 má české ceny

Toyota GR Yaris Aero Performance 2026 má...

Toyota zahájila předprodej nové sportovní verze modelu GR Yaris pro rok 2026 pod označením Aero Performance. Cena vozu inspirovaného účastí Toyoty ve světovém šampionátu rallye WRC začíná na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Chtěli byste mít tohle ve „sklepě“? Toyota chystá mini elektromobil do 45 km/h

Chtěli byste mít tohle ve „sklepě“?...

Toyota zkoumá, jak bude vypadat městská doprava zítřka – malá, tichá a elektrická. Konsorcium vedené Toyota Manufacturing UK získalo od britské vlády podporu na studii proveditelnosti lehkého...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot Boxer Furgon: Síla, prostor a spolehlivost v každém detailu

Nový Peugeot Boxer Furgon: Síla, prostor...

Peugeot nedávno představil novou generaci robustního pracovního partnera. S nejvýkonnějším dieselovým motorem, komfortní kabinou a moderní technikou. Vyzkoušeli jsme Peugeot Boxer Furgon ve verzi...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nextbase: Počet srážek automobilů se zvěří roste, hodí se mít záznam z palubní kamery

Nextbase: Počet srážek automobilů se...

V loňském roce došlo k dalšímu nárůstu počtu automobilových nehod způsobených srážkou se zvěří. Úměrně cenám nových vozů a nákladům na opravy rostou také způsobené škody....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Audi Concept C: Elektrický roadster, který přepisuje budoucnost sportovních vozů

Audi Concept C: Elektrický roadster,...

V Miláně debutoval koncept, který ukazuje směr značky Audi. Elegantní, odvážný a napěchovaný emocemi – takový je zcela elektrický roadster Concept C. Čistota, emoce, technická dokonalost a...