Zimní přezouvání: podcenit se nevyplácí

Chcete jezdit bezpečně – řiďte se zásadou: jakmile teploty začnou klesat pod 7 stupňů C, pak přezujte letní pneumatiky na zimní!

Značná část motoristů si stále myslí, že zimní pneumatiky jsou zbytečný luxus nebo dokonce že se pneumatikářské firmy snaží vytahat peníze z jejich kapes. Jiným je zase líto investovat do zimního obutí jenom kvůli jednomu týdnu dovolené na horách. Jak je to tedy se zimními plášti doopravdy?


V první řadě zimní pneumatiky nejsou určené pouze pro jízdu na sněhu a na ledu jak by se někdo mohl domnívat. Už při teplotách okolo 7 °C vykazují zimní pneumatiky na suchém asfaltu výrazně kratší brzdnou dráhu než letní a s klesající teplotou se rozdíl ještě prohlubuje a může činit až 30 %. Tajemství se skrývá v měkčí směsi zimních plášťů.


Výkon pneumatiky, tedy schopnost akcelerovat, brzdit a držet směr vozu, přímo závisí na přilnavosti pneumatiky k vozovce. Při nízkých teplotách směs letní pneumatiky tvrdne, ztrácí svojí pružnost a tím podstatně klesá adhezní schopnost pneumatiky, zatímco zimní směs je na své optimální teplotě. Naopak při letních teplotách je zimní směs příliš měkká a pneumatiky by se velmi rychle opotřebovaly.


Vedle složení směsy je pro správnou funkci důležitý i samotný vzorek. Hloubka dezénu a tvar lamel mají vliv na schopnost odvádět vodu zpod pneumatiky a odolávat aquaplaningu což je velmi důležité v zimním období, kdy jsou silnice mokré a často pokryté roztátým sněhem. Hloubka dezénu zimních pneumatik by neměla klesnout pod 4 mm. Při nižších hodnotách lamely výrazně ztrácejí svou účinnost.


Ne tedy až nějaké datum v kalendáři nebo bílá závěj na střeše zaparkovaných automobilů, ale právě moment, kdy teploty začnou pravidelně klesat pod 7 oC, je tím správným okamžikem pro přezutí z letních na zimní pneumatiky! I na „pouze“ vlhkých vozovkách a za deště jsou totiž v tomto období zimní pneumatiky lepší než letní.


Z pohledu bezpečnosti silničního provozu není možné o smysluplnosti zimních plášťů pochybovat. Neobstojí ani argument, že přezouvání pneumatik je drahé, protože o dobu, po kterou se jezdí na zimních pneumatikách, se prodlužuje životnost pneumatik letních. Naopak letní pláště trpí v zimě takovým způsobem, že je po sezóně můžeme v podstatě odepsat.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Chtěli byste mít tohle ve „sklepě“? Toyota chystá mini elektromobil do 45 km/h

Chtěli byste mít tohle ve „sklepě“?...

Toyota zkoumá, jak bude vypadat městská doprava zítřka – malá, tichá a elektrická. Konsorcium vedené Toyota Manufacturing UK získalo od britské vlády podporu na studii proveditelnosti lehkého...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Peugeot Boxer Furgon: Síla, prostor a spolehlivost v každém detailu

Nový Peugeot Boxer Furgon: Síla, prostor...

Peugeot nedávno představil novou generaci robustního pracovního partnera. S nejvýkonnějším dieselovým motorem, komfortní kabinou a moderní technikou. Vyzkoušeli jsme Peugeot Boxer Furgon ve verzi...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nextbase: Počet srážek automobilů se zvěří roste, hodí se mít záznam z palubní kamery

Nextbase: Počet srážek automobilů se...

V loňském roce došlo k dalšímu nárůstu počtu automobilových nehod způsobených srážkou se zvěří. Úměrně cenám nových vozů a nákladům na opravy rostou také způsobené škody....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Audi Concept C: Elektrický roadster, který přepisuje budoucnost sportovních vozů

Audi Concept C: Elektrický roadster,...

V Miláně debutoval koncept, který ukazuje směr značky Audi. Elegantní, odvážný a napěchovaný emocemi – takový je zcela elektrický roadster Concept C. Čistota, emoce, technická dokonalost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA vyrobila svůj miliontý vůz: Je to víc než jen číslo

CUPRA vyrobila svůj miliontý vůz: Je to...

CUPRA dosáhla nového milníku. Ve svém výrobním závodě Martorell vyrobila svůj 1 000 000. vůz. Stala se jím CUPRA Formentor, nejikoničtější a nejúspěšnější model značky. CUPRA s duchem...