Citroen s vozy DS3 WRC na Rally Portugalsko (3. – 6. dubna 2014)

Stejně jako ve Švédsku budou v barvách Citroën Total Abu Dhabi World Rally Teamu startovat tři Citroëny DS3 WRC.

Mads Ostberg/Jonas Andersson, vítězové portugalské rally z roku 2012, a Kris Meeke/Paul Nagle

– byli nominováni jako posádky, které mohou bodovat v hodnocení Poháru konstruktérů světového šampionátu.

Citroën a Rally Portugalsko: Od DS21 až po DS3 WRC…

V roce 1969 sice nebylo mistrovství světa WRC oficiálně ustanoveno, přesto špičkoví piloti už v Portugalsku soutěžili. V Citroënu DS21 tehdy jeli Francisco Romaozinho a „Jocames“, což byla první z pěti místních posádek, která domácí rally vyhrála. Od roku 2003 tu Citroën zaznamenal celkem 6 vítězství. Nejdříve se úspěchu dočkali na národním mistrovství Portugalska Armindo Araujo a Miguel Ramalho (Saxo kit car) a potom už ve WRC Sébastien Loeb a Daniel Elena (C4 WRC) a Sébastien Ogier a Julien Ingrassia (DS3 WRC). Mads Ostberg a Jonas Andersson Rally Portugalsko vyhráli v roce 2012, ovšem tehdy ještě jako soupeři posádek Citroënu. Vyhráli poté, co byli Mikko Hirvonen a Jarmo Lehtinen na DS3 WRC diskvalifikováni, byť vedli od startu do cíle.

Didier Clément operační inženýr pro DS3 WRC: počasí v Portugalsku může vše změnit

V roce 2007 se Rally Portugalsko vrátila do kalendáře mistrovství světa. Byla přeložena do Algarve a od té doby patří k podnikům, které vyhledává mnoho různých týmů. V průběhu let se trasa rally změnila velice málo. Didier Clément to vysvětluje takto: „Představuje vzorový standard šotolinové rally v celém mistrovství. Vozy, které jsou rychlé obecně na šotolině, budou patřit k nejrychlejším také v Portugalsku.“ Ovšem na jeden faktor, který může změnit úplně všechno od základů je počasí: „V závislosti na podmínkách se můžeme co do úrovně zvládnutí rally pohybovat od jednoho extrému k druhému. Pokud prší, šotolina se změní v bláto a povrch se stává velice kluzkým. Kdo pak je na trati mezi prvními, mívá velkou výhodu. Pokud ale trať zůstane suchá, pak dostávají zabrat pneumatiky, správné obutí je důležitým aspektem výkonu. V tomto případě je dobré vyjet jako poslední.“

Podle nových pravidel je průběžné pořadí zafixováno pro první etapu.

Mads Ostberg tak bude do rally vyrážet jako třetí, Kris Meeke pojede sedmý. „Nemůžeme tudíž stanovit dlouhodobější strategii ještě před tím, než skončí kvalifikace,“ přidává Didier. „Proto budeme potřebovat co nejvíc dat, která nám poskytnou samotní piloti. Pokud se zmýlíte při výběru pneumatik, není nic neobvyklého, že na jedné smyčce můžete ztratit třeba i celou minutu. A přijde-li prudký déšť nebo žhavé slunce, můžete všechno ztratit velice rychle. Pokud se ale podmínky budou pohybovat mezi těmito dvěma extrémy, všechno bude mnohem komplikovanější. Například na vodu reaguje každá část půdy jinak. Pokud povrch tratě není jednotný, musíte být schopní se přizpůsobit. Musíme proto využít všech našich zkušeností, dále informací od našich pilotů, od inženýrů, kteří rekognoskovali tratě, od Michelinu z meteo dat k tomu, abychom správně zvolili pneumatiky. Je to opravdu týmová spolupráce, z níž mají naši piloti vytěžit maximální podporu na jednotlivých rychlostních zkouškách.“

MADS OSTBERG, BÝVALÝ VÍTĚZ…

Mads Ostberg a Jonas Andersson vyhráli svou první rally kategoorie WRC v Portugalsku. U rally, která byla situována u Faro, to je pro norsko-švédskou posádku poněkud nezvyklé. „I když mám oblíbených hned několik rally, Portugalsko k nim určitě patří také,“ potvrzuje Mads. „V roce 2012 jsme vyhráli až po skončení této rally. Popravdě řečeno, je to malinko zklamání, když vyhrajete rally až poté, co proběhnou dekorování na pódiu. Teď bych opravdu rád vyhrál a nakonec i vystoupal na nejvyšší stupínek.“

„Na zdejších tratích jsem se vždy cítil dobře. Loni jsem v Portugalsku vedl od startu až do doby, než jsem šel mimo trať. Cítím, že bych mohl bojovat na čele. Ovšem podmínky tu jsou často velice těžké. Musíte myslet na spoustu věcí. Teď, když není Rally Acropolis v kalendáři mistrovství světa, je právě Portugalsko nejtvrdší šotolinovou rally. Musíte se postarat o auto a neustále monitorovat pneumatiky. Tratě ukrývají mnoho slepých zatáček a nerovností v terénu a také mají velice málo orientačních bodů v krajině. Potřebujete tudíž velice přesné rychlostní poznámky.“ Třetí v průběžném pořadí mistrovství světa a s pěti vyhraným rychlostními zkouškami na předcházející rally v Mexiku, to vše staví cíle Madse Ostberga vysoko. „Už jsme ukázali, jak rychlí v DS3 WRC dokážeme být. Potvrdili jsme si to i v testech. Opravdu jsem připravený bojovat na čele.“

Další nová Rally pro Krise Meekeho

I když už Kris Meeke startoval na 43. podnicích mistrovství světa WRC, v Portugalsku ho čeká premiéra. Podobně jako ve Švédsku a Mexiku míří irský pilot i do Portugalska pro další zkušenosti. „Bude to ještě více nových rychlostních zkoušek pro mě,“ usmívá se Kris. „Vypadá to na velice zajímavou rally. Testy, které jsem v Citroënu DS3 WRC absolvoval po Mexiku, mě naplňují jistotou. V nižší nadmořské výšce má auto podstatně více síly a na těchto površích se mi pilotuje mnohem lépe.“ Kris Meeke byl v Mexiku velice rychlý a naznačil, že co do rychlosti je i na šotolině schopný konkurovat i nejlepším pilotům. „Po rozhovorech s členy našeho týmu vím, že portugalská rally může být velice komplikovaná. Při mém prvním startu to nebude vůbec lehké. Po Mexiku se cítím trochu zklamaný, Potřebuju najezdit v tomto autě co nejvíce kilometrů a to také bude můj hlavní cíl pro Portugalsko. Chci podávat konzistentní výkony. Naše poslední testování probíhalo velice uspokojivě a já jsem se za volantem DS3 WRC cítil velmi dobře.“

Khalid Al Qassimi se vrací do třetího Citroënu DS3 WRC

Po dvou umístěních na stupních vítězů v šampionátu Středního východu se do Citroënu DS3 WRC v Portugalsku vrací Khalid Al Qassimi. Pilot z Abu Dhabi už na této rally startoval čtyřikrát a ve třech případech dojel mezi první desítkou. „Už se nemohu dočkat mého prvního startu na šotolině ve WRC v této sezoně,“ říká Khalid. „Určitě se musíme snažit vyhýbat se problémům a zvláštní pozornost musíme věnovat pneumatikám. V Citroënu DS3 WRC se cítím velmi dobře. Doufám, že během našich testů se nám podaří najít optimální nastavení vozu tak, abychom mohli zajíždět dobré časy.“

Fafe Rally Sprint: perfektní aperitiv

Ještě před startem seznamovacích etap využilo mnoho pilotů možnost účasti na separátním podniku. Fafe Rally Sprint se jel na tratích, na kterých se v minulosti bojovalo v rámci Rally Portugalsko. Na severu země tak desítky tisíc diváků viděly 29. března nejlepší světové jezdce v akci. Startovali tu i Mads Ostberg a Kris Meeke, kteří se podělili o Citroën DS3 WRC na této nemistrovské rally.

Z Estorilu do Faro

Na trať Rally Portugalsko se letos vrací Estoril. Město, ve kterém Rally Portugalsko zahajovala před 39 lety a také bývalé město F1 Grand Prix, se v této sezoně ujímá hostitelství. Ve čtvrtek 3. dubna tady bude v 15 hodin start rally. Po slavnostním startovním ceremoniálu odjedou posádky 20 km do hlavního města Lisabonu, kde na ně čeká večerní super speciálka s délkou 3,27 km. Pak budou čelit 288 kilometrům tratí rozpisu, než se za nimi zavře asistenční park na Algarve Stadium. V pátek ráno posádky vyrazí na trať podle průběžného pořadí světového šampionátu na smyčku tří rychlostních zkoušek, každá se pojede dvakrát, když uprostřed programu bude třicetiminutový servis. Tyto rychlostní zkoušky už jsou většině posádek dobře známé. Silves (21,50 km), Ourique (25,04 km) a Almodovar (26,48 km) určí pořadí po prvním dni.

V sobotu čekají posádky

– stejně jako v předchozím dni dva průjezdy třech rychlostních zkoušek s polední přestávkou na servis. No Santa Clara (19,09 km), nejdelší rychlostní zkoušce Santana da Serra (31,90 km) se pojede v opačném směru než předcházející ročník. Smyčku ukončí Malhao (22.15 km) a pak už opět čeká návrat na Algarve Stadium.

Finálový program obstarají tři rychlostní zkoušky s 43,87 kilometry v měřených sekcích. V 8.50 posádky zamíří na Loulé (13,83 km), pak se pustí do Sao Bras de Alportel (16,21 km), závěr pak připadne opět do Loulé, kde se pojede finálová Power Stage. Rally Portugalsko by měla vyvrcholit v neděli 6. dubna v 12.25 hod. místního času na Algarve Stadium.

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
KONTAKT spol. s r.o.
Svobodova 2050, 511 01 - Turnov
481 325 726
oztu@havex.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...