Musím se přiznat, že v posledních letech mě automobilka Citroen nezaujala. Alespoň tedy co se civilních vozů týče, protože o úspěchu této značky ve WRC (také díky fenomenálnímu Sebastianu Loebovi) nemůže být pochyb. Ale na běžných cestách dlouho Citroen nedělal nic, o čem bych si řekl: tak tohle bych chtěl (alespoň řídit). Naposledy jsem se rozplýval nad Citroenem XM V6 s „hydraulickým“ podvozkem, ale to už je dlouhá doba – minulé století.
Teď mě ale oslovil Citoren DS4 a já se mu omlouvám, že jsem ho neprávem dlouho opomínal. Proč? Asi tím skvělým motorem, řazením (ano taky jsem se divil že ten „francouz“ dokáže tak přesně měnit rychlosti) a podvozkem.
Ale DS4 začnu popisovat pěkně postupně. Nejprve desing auta. Ten se myslím velmi povedl. První C4 byly takové nemastné/neslané. Současný vzhled je o něco hezčí a modelová řada DS4 (odvozená od C4) je ještě pohlednější. Auto je také oproti klasické C4 o něco zvýšené, takže ideál do města a vůbec na české cesty. Design je prostě luxusnější ale také sportovnější a to se mi líbí. Zde má Citroen první plusový bod.
Druhý získal za svůj interiér. Krásně tvarovaná kožená sedadla zaujmou stejně jako velký volant. Velikostí mi připomínal kormidlo od nějaké plachetnice a tajně jsem doufal, že se auto nebude na cestě taky tak naklánět (je to přeci jen francouz), ale obavy byly zbytečné. Abych popis vnitřku auta neodbyl, pěkné bylo černé čalounění stropu, kůží obšitá celá palubní deska a vůbec téměř vše na mě působilo luxusně. Až na displeje a vůbec celý středový panel. Chápu, že šetřit se musí, ale grafika displejů v roce 2013 by opravdu mohla být lepší. Zvlášť když jste třeba zvyklí na vysoké rozlišení vašeho telefonu. O logice a systému ovládání pak raději taktně pomlčím. Naopak rád pochválím „vysoké“ čelní sklo, které je protažené až téměř k vaší hlavě. Samozřejmě jsou zde posuvná stínítka, takže i nízké slunce vám nebude svítit do očí když nechcete. Dobrou funkcí je pak také „night panel“. Stisknutím tlačítka zhasnou téměř všechny přístroje s zůstane svítit jen ukazatel rychlosti. To aby vás na dlouhých nočních cestách palubovka zbytečně neoslňovala. Takto to mívaly Saaby …. A když jsme u „budíků“ … Měnit jde barva jejich podsvícení. Taková blbůstka, ale potěší a hrál jsem si dlouho.
Auto je od toho, aby jezdilo, sloužilo ale také dělalo radost. A věřte, že s benzínovou dvousetkoňovou 1.6 THP si užijete dost. Ten motor je prostě skvělý. Není problém ho od cca 1700 ot/min vyzvat k prudké akceleraci. Můžete s ním jezdit v klidu styl klobouk (40 v obci – 40 mimo obec – 90 na dálnici) ale přiznám se, že to mi moc nešlo. Stále tvrdím, že silnější auta jsou bezpečnější. Potřebujete rychle a bezpečně předjet? Pak potřebujete výkon! Schválně, kolikrát jste si řekli: škoda, že nemám silnější auto …
Na to, že má motor objem jen 1598 ccm je skvělá hodnota točivého momentu – 275 Nm. Zrychlení z 0 na 100 pod 8 sekund a spotřeba? Ta je hodně závislá na stylu jízdy, ale nebylo překvapením, že jsem s touto DS4 jezdil v průměru o 1,5 litru méně než s o padesát koní slabší DS3, kterou jsme měli také nedávno v testu. Dalo se jezdit v rozmezí od 5,5 – 10 l/100km. Běžným stylem se úplně bez problémů dostanete pod 8 litrů. Jen při jízdě po ucpané Praze se budete pohybovat s větší než osmilitrovou spotřebou.
Už v úvodu jsem zmínil věci, kterými mě auto dostalo. Motor, převodovka a podvozek. Řazení mě opravdu velmi mile překvapilo. Jako by snad bylo z nějakého japonského auta. Hondy nebo Toyoty, ale Citroen? Během asi 800 ujetých kilometrů s DS4 se mi nestalo, že bych nějaký „kvalt“ hledal nebo nešel zařadit. Krása. A podvozek. I díky nádherným kolům o velikosti 19 palců – super. Je sice tvrdší, ale to od auta s takovým výkonem chci. Na cestě je pak dlouho neutrální a to také díky lehčí přední části, protože pod kapotou je jen lehká benzínová šestnáctka a ne kus těžkého dieslu.
Říkám znovu, pokud bych toto auto měl možnost mít v garáži, zvolil bych ho s benzínovou 1.6 THP 200k.
Když jsem auto vracel po testu zpátky, přemýšlel jsem, co by se na něm ještě dalo vylepšit nebo co bych změnil. Moc toho není. Snad jen ten středový panel, jeho displaye a ovládání …
Jinak mě DS4 opravdu velmi mile překvapila. Dá se říct, že je to taková přitažlivá Francouzka na kterou, když s ní něco prožijete, se jen tak nezapomíná….
Autor: Viktor Tamayo, Periskop
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií