Obnova výrobní řady, udržení pozic a současně ústup z hlavních trhů, to jsou okolnosti, za jakých Renault výrazně zlepšuje svou operační marži. Ta nyní představuje 1 483 miliony eur, což je 4,1% z obratu. Podle konstantních norem marže představuje 2,5% obratu ve srovnání s 1,3% v roce 2001. Koncern těží také z nárůstu výsledků Nissanu. Vylepšení parametrů společnosti souvisí i s posílením finanční struktury a významným snížením čistého finančního zadlužení. Tyto výsledky ukazují na zkvalitnění v odvětví automobily, na dobrou kontrolu výdajů a rozvoj celého Sdružení.
Navzdory obtížnější situaci, která nyní panuje na světovém i evropském trhu si koncern v roce 2002 udržel objem světových obchodů ve výši 2,4 milionu vozidel. V tomto roce Renault zvýšil svůj podíl na trhu v Západní Evropě na 11,3%, a zaznamenal silný nárůst ve Střední Evropě na 10,6% (ve srovnání s 9,9% v roce 2001). V Rumunsku koncern i nadále posiloval svou pozici na trhu až na 56,8%. V mezinárodním měřítku se Renaultu podařilo vyrovnat ústup z trhů Turecka a Mercosur činností na nových trzích (Mexiko a Tichomořská Asie).
Při shodné struktuře i metodě se obrat zvyšuje o 2,6% v porovnání s rokem 2001 2. Konsolidovaný obrat zůstává na 36 336 milionech eur. Odvětví Automobily svůj příspěvek k obratu zvyšuje o 2,3% na 34 456 milionů eur, oproti 33 675 milionům v roce 2001 při shodné struktuře i metodách 2. I přes negativní dopad směnečných kurzů a objemů, se zvýšení obratu vysvětluje zlepšením cen nových vozů a nabídkou různorodého produktu s novými vozy luxusní třídy (Vel Satis, Espace IV), dále pak nárůstem činnosti náhradní díly a prodejem agregátů třetím stranám, zejména Nissanu.
Operační marže roste téměř o 90% 3
Operační marže dosahuje 1 483 milionů eur. Podle původních norem se zvyšuje na 896 milionů eur, z toho 602 miliony eur připadají na odvětví Automobily; to představuje 1,7 % z obratu oproti 0,6 % v roce 2001.
Výrazné zlepšení operační marže z činnosti Automobily se vysvětluje následovně :
snížení nákladů na strukturu (správní náklady a náklady spojené s informatikou, náklady související se sídlem a náklady R&D), bez dopadu na plán výrobku,
vyšší podíl z mezinárodní činnosti díky silnému nárůstu výsledků Renault Samsung Motors a vyšším ziskům Renaultu v nových zemích, s podporou Aliance,
stabilní podíl evropských trhů, a to i v situaci, kdy se snížily objemy a byl ukončen Mégane.
Odvětví Financování prodejů oznamuje marži 294 miliony eur, což představuje 15,6 % jeho obratu, oproti 13,8 % v roce 2001.
Provozní výsledek se následně zvyšuje na 1 217 milionů eur nebo 630 milionů eur podle původních norem oproti 704 milionům v roce 2001.
Finanční výsledek představuje v roce 2002 čisté náklady ve výši 91 milion eur oproti 64 milionům eur v roce 2001. Renault si v roce 2001 připočítal výjimečnou nadhodnotu ve výši 89 milionů eur z přenechání cenných papírů BNP Paribas.
Podíl Renaultu na čistém výsledku společností konsolidovaných ekvivalenční metodou představuje značný nárůst zisku ve výši 1 331 milion eur nebo 1 113 milionů eur podle původních norem, oproti 380 milionům eur v roce 2001. Renault využívá i nárůstu hospodářského výsledku Nissanu. Jak již bylo uvedeno, Nissan přispěl do účetnictví Renaultu částkou 1 335 milionů eur. Konsolidace ekvivalenční metodou s koncernem AB Volvo se na výsledku Renault podílí ziskem 71 milion eur, zatímco konsolidace s ostatními podniky koncernu (včetně Mais a Teksid) se projevuje ztrátou 75 milionů eur, ve srovnání se ztrátou 91 milion eur v roce 2001.
Celkový hospodářský výsledek koncernu před zdaněním dosahuje výše 2 457 milionů eur podle původních norem oproti 1 020 milionům eur v roce 2001. Po započítání nákladů na zdanění a menšinových podílů se čistý výsledek Renaultu ustaluje na 1 956 milionech eur, nebo na 1 359 milionech eur podle původních norem oproti 1 051 milionu v roce 2001.
Čistý výsledek na akcii dosahuje hodnoty 7,53 eur, nebo 5,24 eur podle původních norem oproti 4,38 eura v roce 2001.
Vlastní kapitál koncernu se zvyšuje o 1 777 milionů eur a dosahuje tak 11 828 milionů eur ke 31. prosinci 2002. Čisté finanční zadlužení odvětví Automobily se snižuje o 1 432 miliony eur ve srovnání s koncem prosince roku 2001 a ke 31. prosinci 2002 představuje 2 495 milionů eur (včetně investic za 324 miliony eur). Toto snížení je výsledkem na jedné straně zlepšení provozu se posílenou schopností samofinancování ve výši 3 179 milionů eur, na straně druhé zlepšením potřeby pracovního kapitálu ve výši 322 miliony eur. Hmotné a nehmotné investice se zvyšují na 2 968 milionů eur. Vyšší míra oddělení čistých hmotných a nehmotných investic (2 331 milion eur mimo IAS38) umožnila dosáhnout úrovně 6,8% obratu z činnosti Automobily oproti 7,4% v roce 2001.
Na snížení čistého finančního zadlužení měly vliv i operace provedené v rámci druhé etapy posílení Aliance; ty přispěly k oddlužení ve výši 283 miliony eur. Díky novému projednání podmínek financování Technocentra se ušetřilo 214 milionů, k dalšímu snížení přispělo i převedení investic, především v Irisbus a Global Automotive Logistics, ve výši 209 milionů eur. Oddlužení zahrnuje i kurzový zisk při převodu dluhů vystavených v devizách, tato částka představuje 527 milionů eur. Za současného účinku snížení zadlužení a zvýšení vlastního kapitálu se stupeň zadluženosti zlepšuje o 18 bodů a klesá z 39,1% vlastního kapitálu v roce 2001 na 21,1% ke konci roku 2002.
Valné hromadě akcionářů, která se bude konat 29. dubna 2003 bude doporučena výplata dividend ve výši 1,15 eur na akcii, mimo daňový majetek.
Perspektivy na rok 2003
V daném okamžiku Renault počítá pro tento rok s mírným poklesem automobilového trhu v Evropě a s mírným nárůstem v hlavních mimoevropských zemích, ve kterých se koncern prosadil. Na základě tohoto předpokladu Renault plánuje pro rok 2003 obrat vyšší než v roce 2002 a operační marži ve výši řádově 4% z obratu.
Tyto prognózy jsou nicméně vyslovovány v nejisté situaci, která neumožňuje vyloučit významnější pokles trhu s automobily. Renault se přesto domnívá, že má solidní prostředky dovolující této situaci čelit : poté, co Renault na konci roku 2002 vypustil na trh Mégane II sedan, počítá v roce 2003 s pokračováním obnovené rodiny Mégane, uvede čtyři nové modely, z toho Scénic II se objeví v létě. Významnější dopad nových modelů na situaci Renault se očekává od druhého pololetí. Koncern bude i nadále pokračovat ve svém úsilí snižovat náklady a bude hledat další způsoby, jak dokázat svou pružnost a operativnost.
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií