Nová technologie nového Audi A8: prostorový hliníkový rám

Unikátní konstrukce zlepšuje bezpečnost, dynamiku i hospodárnost

Nový model Audi A8 je v mnoha ohledech skutečně výjimečným vozem, ovšem jeho asi nejcharakterističtějším prvkem je unikátní prostorový rám Audi Space Frame (ASF), vyrobený z pevného a zároveň lehkého hliníku.

Nová technologie nového Audi A8: prostorový hliníkový rám
Nová technologie nového Audi A8: prostorový hliníkový rám
Nová technologie nového Audi A8: prostorový hliníkový rám

Hlavními důvody, proč automobilka Audi tuto náročnou technologii zavedla, jsou vyšší bezpečnost, lepší jízdní vlastnosti a nižší hmotnost, která se pozitivně odráží na dynamice a hospodárnosti.

Audi A8 poslední generace, které se na tuzemském trhu objevilo koncem loňského roku, dostalo zcela nově konstruovaný prostorový rám ASF, který je ještě lehčí a tužší než u předchozích modelů. Jeho torzní tuhost, která výrazně ovlivňuje komfort i stabilitu jízdy, se zvýšila o cca 60 %. A díky hliníku patří nové Audi A8 k nejlehčím vozům luxusního segmentu – jeho karoserie je totiž asi o polovinu lehčí, než kdyby byla vyrobena z konvenčních ocelových plechů. Například model Audi A8 s motorem 4.2 V8 o výkonu 246 kW váží pouze 1780 kg, což se odráží v jeho pozoruhodně dynamických vlastnostech – z 0 na 100 km/h tento model zrychluje během pouhých 6,3 s a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.


Prostorový rám ASF je tvořený hliníkovými protlačovanými profily pospojovanými v uzlových místech s nejvyšším zatížením multifunkčními odlitky. Rám ASF a karosářské panely jsou vzájemně pospojovány buď metodou speciálního nýtování nebo několika druhy svařování, včetně svařování MIG v ochranné atmosféře inertního plynu nebo pomocí laserového paprsku. Na karoserii nového Audi A8 je možné najít celkem 20 metrů laserových svarů, jejichž výhodou je mimořádná přesnost. Laserem jsou k rámu ASF připojeny jak boční karosářské panely, tak i celá střecha.


Výsledná komůrková konstrukce prostorového rámu ASF, funkčně podobná příhradovým trubkovým rámům, jež používají závodní vozy, zaručuje vynikající ochranu cestujících při haváriích – to potvrdily náročné bariérové testy. Hliníkový prostorový rám ASF vytváří kolem prostoru pro posádku modelu Audi A8 pevnou ochrannou „klec“, která je mnohem tužší a rozměrově stabilnější než u karosérií používajících běžnou technologii ocelových plechů.


Promyšlená konstrukce rámu ASF umožňuje efektivní rozvádění deformačních sil, vznikajících při případné havárii do celé struktury karoserie. Přední a zadní část karoserie je tvořena poddajnějšími sekcemi, ve kterých dochází k účinnému pohlcení deformační energie, zatímco zpevněná podlaha, prahy, střešní sloupky a rám střechy zaručují dostatečný prostor pro přežití posádky i v případě těžkých kolizí.


Karoserie nového Audi A8 poskytuje cestujícím vysokou míru ochrany i při nárazech z boku. Do struktury dveří jsou začleněny tyčové výztuhy ze zpevněných protlačovaných hliníkových profilů, podlaha je zpevněna příčnými sekcemi a také vnitřní struktura sedadel je účinným ochranným prvkem. Nové Audi A8 díky všem svým bezpečnostním technologiím již nyní vyhovuje nejpřísnějším americkým normám FMVSS 301, které by měly vstoupit v platnost až v roce 2005. Při těchto zkouškách se posuzuje míra bezpečnosti nárazy vozů do deformovatelné bariéry v rychlosti 80 km/h.


Nespornou výhodou hliníkových konstrukcí, tedy i rámu ASF, je i jejich snadná recyklovatelnost. Hliník lze bez omezení opakovaně recyklovat, nově zpracovávaný materiál má přitom stejnou kvalitu jako původní.


V současnosti může být asi 90 % hliníku použitého v automobilu recyklováno. To má přímý vliv na spotřebu energie, neboť na výrobu druhotného hliníku se spotřebovává pouze zlomek energie potřebné k výrobě prvotního hliníku.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Značka s rolí nekonvenčního vyzývatele odhalila nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon, které navážou na úspěchy svých předchůdců modernizovaným designem a mnoha vylepšeními. Nová CUPRA...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Range Rover Electric: Testován tak, aby byl lídrem

Range Rover Electric: Testován tak, aby...

Cíl je, aby se Range Rover Electric stal lídrem v oblasti elektrického pohonu, kultivovanosti a luxusního cestování. První prototypy se vydaly do několika lokalit s nejnáročnějšími podmínkami...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....