Citroen C5 s výkonným benzinovým motorem 2,0 16V v testu redakce

Jízda s Citroenem C5 byla pro mě příjemným řidičským zážitkem zejména s ohledem na jeho světově známé hydropneumatické odpružení již třetí generaci.

Citroen C5 s výkonným benzinovým motorem 2,0 16V v testu redakce
Citroen C5 s výkonným benzinovým motorem 2,0 16V v testu redakce
Citroen C5 s výkonným benzinovým motorem 2,0 16V v testu redakce

Hydropneumatické odpružení – Hydroactive III plus předčilo mé očekávání. Světlá výška C 5 je nezávislá na zatížení vozu. Výška vozu je variabilní – automaticky se mění v závislosti na rychlosti a stylu jízdy a kvality vozovky. Při vyšší rychlosti se světlá výška vozu vpředu sníží více než zadní, čímž se nejen sníží těžiště vozu, ale i sníží odpor vzduchu a tím sníží spotřeba paliva a současně se zvýší bezpečnost jízdy. Při špatné vozovce a nižší rychlosti se naopak výška vozidla zvýší, aby jízdní vlastnosti zůstaly optimální. Systém Hydroactive III plus obsahuje přídavný snímač úhlové rychlosti volantu, snímač plynového a brzdového pedálu, snímač podélné a boční akcelerace a počítač, který na základě údajů uvedených snímačů vyhodnocuje stav vozovky a individuální styl vedení vozu řidičem a zabezpečuje v souladu s uvedenými údaji přesné dodržování stopy vozidlem a maximálně bezpečnou jízdu téměř bez naklánění. I větší nerovnosti vozovky jsem mnohdy vůbec nepocítil. Nový systém též umožňuje podle rozhodnutí řidiče zvolit normální odpružení anebo sportovní – tvrdší. Změnu může učinit i za jízdy pomocí tlačítka. Taktéž pomocí tlačítek může řidič volit střední výšku vozu při jízdě po velmi špatných vozovkách, maximální výšku vozu při výměně pneumatiky anebo minimální výšku při nakládání či vykládání a při opravách v dílně. Zvolená výška se zobrazuje kontrolkami na palubní desce a na multifunkčním displeji. Významnou skutečností oproti předchozím generacím hydropneumatického pérování je, že nový systém pérování Hydroactive III plus je bez nároků na údržbu v průběhu pěti let anebo 200 000 km.

     Citroen C 5 přes svůj prostorný interiér a vyšší výšku karoserie na mně zapůsobil díky velmi zdařilému designu jako automobil sportovního charakteru připomínající při bočním pohledu prodloužené kupé. To je důsledkem mírného sklonu kapoty s téměř stejným sklonem na ní navazujícího čelního rozměrného skla a především pak dozadu zužující se výšky oken bočních dveří s plynule na ně navazujícím třetím bočním okénkem. Dynamický charakter vozu podtrhuje nízká kapota s velkými předními světlomety a taktéž široké černé lišty okolo celého vozu, které visuelně nejen snižují výšku vozu, ale současně výrazně prodlužují jeho délku. Tyto lišty přirozeně ochrání karoserii především při parkování ve městě. Celkově lze design Citroenu C5 hodnotit i když s výraznými osobitými prvky jako spíše klasicky elegantní s cílem nebudit zbytečnou nadměrnou pozornost, což je patrné v současné době i u řady modelů jiných značek.

Citroen C5 s výkonným benzinovým motorem 2,0 16V v testu redakce
Citroen C5 s výkonným benzinovým motorem 2,0 16V v testu redakce
Citroen C5 s výkonným benzinovým motorem 2,0 16V v testu redakce
Citroen C5 s výkonným benzinovým motorem 2,0 16V v testu redakce

     Interiér C 5 poskytuje nadprůměrný prostor pro všech pět cestujících – svými vnitřními rozměry se řadí k automobilům luxusní třídy. Přes prostorný vnitřek je vůz útulný a cestování je v něm příjemné. Uvítal jsem jako řidič vyšší posez a pohodlná sedadlo, i když vzhledem ke sportovnímu charakteru C 5 mohlo být boční držení těla sedadlem ještě o něco lepší. Ergonomické řešení palubní desky a umístění všech sdělovačů a ovládačů je bez chyby. Jako nápadité a praktické jsem ocenil, že po otočení sluneční clony k bočnímu oknu, pokud jde slunce více z boku, je pod ní další menší sluneční clona, která mně dostatečně ochránila oči proti slunci zpředu. Kladem pro cestující je řada praktických odkládacích schránek a prostor. Zavazadlový prostor je velmi dobře přístupný díky rozměrným zadním vyklápěcím dveřím, jeho objem se z 456 litrů po sklopení zadních sedadel zvětší na 882 litrů.

     Testovaný Citroen C5 měl mechanickou pětistupňovou převodovku a čtyřválcový šestnáctiventilový motor 2,0i s výkonem 100 kW (138 k) při 6 000 ot/min. a s maximálním točivým momentem 190 Nm při 4 100 ot/min. Výrobce udává maximální rychlost 208 km/h a zrychlení z 0 na 100 km za 9,8 sekund. Výkon motoru plně dostačuje pro sportovní jízdu. Motor ochotně zrychluje již od 2 200 ot/min a je velmi dobře odhlučněn včetně odhlučnění podvozku v celém průběhu otáček, takže hladina hluku je v interiéru vozu nízká. Během testu jsem docílil kombinovanou spotřebu 8,1 l/100 km což je o 0,2 litrů méně než udává výrobce.


Podvozek je konstrukčně velmi dobře vyřešen, hydropneumatické odpružení – Hydroactive III plus mně umožnilo rychlé projíždění prudkých zatáček a rychlou jízdu na nekvalitních silnicích. Vůz přesně držel stopu, řízení vozu bylo příjemné díky posilovači řízení s variabilním účinkem, který se mění podle rychlosti vozidla, k pocitu bezpečí při vedení vozu přispívá účinný brzdový systém ABS s elektronickým rozdělovačem brzdného účinku.


     Základní cena testovaného Citroenu C 5 s motorem 2,0 ve výbavě SX je 749 000 Kč. (Do konce února 2003 je akční cena 636 650 Kč, tj. ušetříte 113 350 Kč.) Výbava SX je bohatá, v základní ceně obsahuje mimo jiné čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce, průběžný hlavový/okenní airbag pro cestující na předních i zadních sedadlech, výškově i podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce a výškově seřiditelné a sklopné přední loketní opěrky, palubní počítač, , elektrické sekvenční ovládání předních i zadních oken s ochranou proti přiskřípnutí, elektricky nastavitelná asférická vnější zpětná zrcátka s vyhříváním, automatické zapnutí výstražných světel při prudkém brždění, automatické přední stěrače s dešťovým senzorem, manuální klimatizaci s atermickým předním sklem, audiosystém s CD s ovládáním pod volantem a přípravou na telefon. Testovaný Citroen C5 byl vybaven celkem 7 položkami nadstandardní výbavy včetně satelitní navigace a tak jeho cena vystoupila na 935 000 Kč.


     Pro informaci uvádím, že pro Citroen C 5 jsou ve výběru celkem čtyři benzinové motory s výkonem od 85 do 152 kW (od 117 do 210 k) a dva naftové motory s výkonem 80 nebo 98 kW (110 nebo 136 k). Výbava ve stupni X, SX anebo Eclusive je zpravidla určena ke zvolenému motoru. K benzinovým motorům 2,0 16V a 3,0 V6 24V a naftovému motoru 2,2 HDI 16 V je možné objednat i automatickou převodovku. Základní ceny Citroenu C 5 podle zvoleného motoru, převodovky a výbavy jsou od 659 000 do 1 055 000 Kč. (Do konce února jsou všechny modely v rámci akčních cen sníženy až o 15 %.)


     Citroen C 5 Break má ve výběru benzinový motor 2,0 16 V a naftové motory 2,0 HDI a 2,2 HDI 16 V. K prvým dvou uvedeným motorům přísluší výbava X, k poslednímu pak výbava SX s možností výběru i automatické převodovky. Základní ceny Citroenu C 5 Break jsou od 730 000 do 971 000 Kč. (Do konce února jsou všechny modely v rámci akčních cen sníženy až o 15 %.)


     Na všechny uvedené modely platí dvanáctiletá záruka na prorezavění a tříletá záruka na lak.


     

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
PIA CZ spol.s.r.o., o.z. Auto Heller
Cihelní 3160/49b, 702 00 Ostrava-Moravská Ostrava
596 606 111
seat@autoheller.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...