Audi Pikes Peak quattro: Dynamika, design, prostor

Premiéra na lednovém autosalonu v Detroitu

Speciálně pro mezinárodní autosalon v Detroitu automobilka Audi připravila zajímavý koncept Pikes Peak quattro, který je určený pro vyznavače dynamické jízdy po silnicích i občasných výprav do mírného terénu.

Audi Pikes Peak quattro: Dynamika, design, prostor

Atraktivní prototyp dostal své jméno podle 4300 m vysoké hory Pikes Peak v Coloradu v USA, na jejímž úpatí se každoročně v červnu schází na 160 automobilových závodníků, kteří se pak rychlostí až 200 km/h šplhají se svými stroji 21 km dlouhou cestou k vrcholu hory. Značka Audi se díky pilotům Michele Moutonové, Bobby Unserovi a Walteru Röhrlovi zapsala v letech 1985 až 1987 třikrát do listiny vítězů tohoto slavného závodu.

V Detroitu představený koncept Audi Pikes Peak quattro nabízí vlastnosti hned několika automobilových kategorií: Je dynamický a komfortní jako sportovně laděné luxusní limuzíny, jeho adaptivní pneumatické pérování a pohon všech kol quattro se zase odvolávají na třídu off-road automobilů, inovativně řešený interiér nabízí prostor a flexibilitu jako nejlepší velkoprostorové modely.


Pětidveřový 4+2 sedadlový atraktivně stylizovaný hatchback je poháněný benzinovým osmiválcem přeplňovaným dvojicí turbodmychadel, který technicky vychází ze známého agregátu V8 modelu Audi RS6. Tvůrci prototypu Audi Pikes Peak quattro však vidlicovému osmiválci dopřáli systém přímého vstřikování benzinu FSI, který má hlavní zásluhu na dosažení vysokého výkonu 366 kW (500 k). Už při otáčkách 2000 min-1 dosahuje osmiválec V8 svého maximálního točivého momentu 630 Nm. Ve světle těchto parametrů není divu, že mohutný automobil se svojí dynamikou vyrovná nejlepším ryze sportovním modelům: Z klidu na 100 km/h dokáže prototyp Audi Pikes Peak quattro zrychlit během pouhých 5 sekund, jeho nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.


Vysoký výkon motoru se přenáší na všechna čtyři kola prostřednictvím systému „quattro“, který za normálních podmínek rozděluje hnací sílu mezi přední a zadní nápravu v poměru 50:50. Pokud ovšem začne kterékoli z kol prokluzovat, začne se výkon okamžitě přenášet na kola s lepší trakcí.


Jednou z největších technických lahůdek prototypu Audi Pikes Peak quattro je jeho adaptivní pneumatické pérování. To udržuje stálou světlou výšku vozu bez ohledu na jeho momentální zatížení. Pro jízdu terénem může řidič zvýšit světlou výšku až na 28 cm. Při jízdě vyššími rychlostmi se naopak světlá výška snižuje, takže těžiště vozu klesá a snižuje se i aerodynamický odpor vzduchu. Se vzrůstající rychlostí se vůz stále více tiskne k vozovce a automaticky se mění i tuhost tlumičů, což umožňuje velmi dynamickou jízdu v zatáčkách.


Bezpečnostní výbava prototypu Audi Pikes Peak quattro je mimořádně bohatá a nechybí v ní např. elektronický stabilizační systém ESP nebo pětipaprsková litá kola rozměru 295/770 R 560 A se speciálními pneumatikami PAX. Tato kola umožňují jízdu i při úplné ztrátě tlaku v pneumatice, a to rychlostí do 80 km/h na vzdálenost až 200 km.


Dvojice miniaturních kamer čistě zabudovaných do obložení interiéru neustále sleduje pozici pasažéra na předním sedadle vedle řidiče a po jejím vyhodnocení palubním počítačem se upravuje program plnění airbagů při případné havárii, tak, aby airbagy co nejefektivněji chránily pasažéra před poraněním. Do bezpečnostní výbavy prototypu Audi Pikes Peak quattro patří také adaptivní tempomat, který nejenom drží předem navolenou rychlost, ale dokáže i udržovat předem zvolený odstup od vpředu jedoucích pomalejších vozidel.


Speciální senzory, sledující silniční značení, ve spolupráci s palubním počítačem také prostřednictvím akustického výstražného systému a vibrací volantu upozorňují řidiče, že nechtěně vyjíždí ze svého jízdního pruhu.


Každé ze šesti sedadel, uspořádaných po dvou ve třech řadách, má vlastní elektrické nastavování. Pro snazší přístup k sedadlům ve třetí řadě jsou sedadla v druhé řadě vybavena systémem „Easy Entry“. Sedadla druhé a třetí řady lze samostatně sklápět, přičemž jejich překlopená opěradla vytvářejí ložnou plochu. Nákladový prostor má po sklopení dvou zadních párů sedadel objem 1950 l. Manipulaci se zavazadly usnadňují zadní vzhůru vyklápěcí dveře, které jsou protažené až do boků vozu. Dveře se ovládají elektricky dálkovým ovládáním. Drobnější předměty lze do zavazadlového prostoru ukládat samostatně vyklápěcím oknem zadních dveří.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jozef Kabaň se podepíše pod design nových MG

Jozef Kabaň se podepíše pod design...

Slovenská designová star Jozef Kabaň má novou práci. Světoznámý automobilový tvůrce se stal 22. dubna 2024 oficiálně novým členem rodiny MG na pozici Vice President of Global Design Center....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Francouzské otevření nové sezony

Francouzské otevření nové sezony

Tým Rabbit Czech Racing otevřel letošní sezónu prvním podnikem mezinárodního seriálu FIA International Hill Climb Cup ve francouzském St Jean du Gard. Jezdec Adam Králík obsadil na této trati...

Volvo bude mít díky bioplynu první...

Volvácký výrobní závod v čínském Tchaj-čou přechází na bioplyn, díky čemuž se stává první klimaticky neutrální továrnou v Číně značky. Využívání bioplynu namísto zemního plynu...