Model nákladního vozu budoucnosti s kapotovaným motorem byl veřejnosti představen na veletrhu IAA v Hannoveru v září letošního roku. Jeho cílem bylo posoudit zájem dopravců o moderní design zaměřený na image, a také zjistit, jaká je odezva na funkční výhody, které kabina umístěná za motorem přináší.
Nákladní vozy Scania s motorovou kapotou (T-truck) se vyrábí v Evropě a v Latinské Americe. Přes poměrně omezený objem prodeje v Evropě jsou pro firmu i její zákazníky důležitou součástí firemní identity. V Evropě již několik desetiletí dominují vozy s čelní kabinou, a to zejména z důvodu omezení délky soupravy. Ovšem veřejnost stále vnímá jako “opravdový náklaďák“ právě tahač s kapotovaným motorem..
Takový nákladní vůz je dnes na silnicích vzácností, a proto je symbolem síly a prestiže. Ukazuje například, že řidič veze tak těžký náklad, že nepotřebuje plnou nákladní délku. Dává také na vědomí, že dopravce má dostatek prostředků, zkušeností, či zájmu nabídnout svým řidičům plochou podlahu a jízdní komfort, který přináší umístění pozice řidiče za přední nápravou.
Jak ale přenést stoletou tradici nákladních vozů Scania s kapotou motoru do třetího tisíciletí? Pokud má T-truck zůstat součástí výrobní řady, neměla by se podceňovat jeho role nositele image.
Část týmu firemních designérů dostala za úkol vytvořit koncepční studii nákladního vozu budoucnosti, jehož základem by byl současný T-truck. Manažer projektu Ola Pihlgren a jeho tým začali zkoumáním vizuálních klíčových znaků. Shromažďovali abstraktní i konkrétní materiál a zabývali se otázkou, jak by mohl vypadat T-truck budoucnosti oproštěný od současných zákonných omezení avšak s pečlivě zachovanou image Scania? Zdrojem inspirace byla americká a evropská tradice úprav vozidel, jež je výrazem touhy vlastníků posílit jedinečnou image svých vozů a odlišit je od běžných sériových produktů.
„Rozhodli jsme se použít záporný sklon mřížky a předního sloupku, který je vidět na mnoha lehkých nákladních vozech ze šedesátých let. Nákladní automobil není samozřejmě vysokorychlostní lokomotiva určená pro rychlosti nad 200 km/h, a proto jsme se v tomto případě rozhodli nepodřídit se požadavkům optimální aerodynamiky. Ve skutečnosti byl sklon přední části vozidla prvkem, na kterém jsme jako designéři strávili nejvíce času,” říká Ola Pihlgren.
Stejně důležité jako identifikace nových podnětů bylo zachování historické identity nákladních vozů Scania. Stručně řečeno, šlo o to nalézt „ducha značky“ a najít pro něj moderní výraz. „Dívali jsme se na vozy s motorovou kapotou jako na důležitou součást historie firmy Scania. Zajímalo nás, které prvky designu přetrvaly, které jsou důležité, a které naopak neobstály,” říká O. Pihlgren.
Výsledkem práce týmu je Scania STAX (Scania Truck – Advanced Xterior). Jako model 1:4 byl představen na zmíněném veletrhu IAA v Hannoveru letos v září. Z trojrozměrného modelu si většina lidí udělá představu o tomto vozu mnohem snadněji než z nákresů, animací a ilustrací.
Vůz má kratší, ale zároveň účelnější kapotu než je zvykem u tohoto typu vozidel. Kabina, kapota a podvozek spolu tvoří jednotný celek. Linie kapoty plynule přecházejí do křivek kabiny a kapota proto vypadá delší než ve skutečnosti je.