Koncern General Motors neustále pracuje na konceptech automobilů budoucnosti. Dobrým příkladem může být prototyp Hy-wire, první plně funkční automobil světa, který kombinuje pohon vodíkovými palivovými články s technologií ovládání většiny funkčních prvků a systémů By-wire, tedy prostřednictvím elektroniky a kabelů.
Koncept GM Hy-wire, kterému daly jméno zkrácené názvy jeho technologií, obsahuje řadu technických prvků a systémů, se kterými se v lednu roku 2002 poprvé představil na autosalonu v severoamerickém Detroitu prototyp AUTOnomy. Ten se o něco málo později – na jarním mezinárodním autosalonu v Ženevě – předvedl i evropskému publiku. Studie Hy-wire bude veřejnosti oficiálně představena 26. září na mezinárodním autosalonu v Paříži.
„Fakt, že se nám podařilo postavit plně funkční prototyp Hy-wire během pouhých osmi měsíců od představení technologického konceptu AUTOnomy na autosalonu v Detroitu, ukazuje naše renomé ve vývoji inovativních technologií a rychlost, s jakou postupujeme od idejí k realitě,“ říká Rick Wagoner, šéf koncernu General Motors. „AUTOnomy – to byla první vize specialistů koncernu GM. Funkční prototyp Hy-wire, na kterém si důkladně odzkoušíme všechny inovativní technologie, zejména vývoj systému pohonu s palivovými články. Hy-wire představuje významný krok na naší cestě směřující k zavedení palivových článků do sériové výroby automobilů.“ Koncern GM plánuje nabídnout zájemcům dostupný a spolehlivý automobil poháněný palivovými články ještě do konce tohoto desetiletí.
Prototyp Hy-wire lze co do velikosti i hmotnosti porovnávat se současnými automobily luxusními třídy. Celá pohonná jednotka i veškeré řídicí systémy prototypu Hy-wire jsou uloženy v 28 cm silném šasí připomínajícím skateboard. Díky tomu má uvnitř vozu pět cestujících spoustu volného místa pro komfortní cestování a pozoruhodně objemný je i prostor pro jejich zavazadla. Nikde není vidět obvyklý motor, vůz nemá žádné pedály. Všechny systémy se ovládají speciální konzolí nazývanou X-drive, kterou lze snadno nastavit před pravé či levé sedadlo.
Koncepce pohonu prototypu Hy-wire je totožná se systémem pohonu s palivovými články studie HydroGen3, představeném poprvé na autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 2001. HydroGen3, postavený na bázi velkoprostorového kompaktního modelu Opel Zafira, dosahuje rychlosti až 160 km/h.
Kombinace technologie pohonu s palivovými články a ovládání By-wirepřináší do vývoje automobilů budoucnosti úplně novou kvalitu. Automobilovým návrhářům a stylistům se tím otvírají možnosti maximálního přizpůsobení vyvíjeného automobilu stylu a požadavkům nejrůznějších skupin zákazníků.
Hy-wire je stylisticky čistý elegantní luxusní čtyřdveřový automobil s mimořádně prostorným interiérem s nepřehlédnutelným sportovním nádechem a krátkými převisy karoserie vpředu i vzadu s perfektním výhledem z vozu. Architektura karoserie prototypu Hy-wire je unikátní, protože vůz nemá obvyklý oddělený prostor pro pohonnou jednotku. Díky tomu je tento model opticky otevřený jak v přední části, tak i zezadu a jeho prostorný interiér je vzdušný, příjemný a také vysoce flexibilní.
Jedním z nejvýraznějších prvků revolučního designerského konceptu jsou prosklené partie čela i zádi vozu – kolemjdoucí pozorovatel může snadno vidět skrz celý vůz. Velké prosklené plochy a absence tradiční kapoty motoru zaručují rovněž skvělý výhled řidiči. Pro zvýraznění transparentního charakteru vozu jsou otevřená dokonce i opěradla sedadel. Karoserie nemá ani obvyklý B-sloupek mezi předními a zadními dveřmi. Řidič a všichni cestující mají spoustu volného místa v oblasti nohou.
Klíčovým a prakticky jediným ovládacím prvkem je konzole X-drive, jejímž prostřednictvím se mění směr jízdy, aktivují brzdy a kontroluje činnost celé řady dalších funkčních prvků a systémů vozu. Konzole X-drive umožňuje řidiči aby si sám zvolil, kterou rukou chce ovládat zrychlování a zpomalování vozu. Zrychlování se pak řídí otáčením pravé či levé rukojeti konzole, brzdy se aktivují stlačováním páky umístěné také na jednom z držadel konzole X-drive. Zatáčení se provádí posouváním držadel nahoru či dolů, což je trochu odlišné od obvyklého natáčení volantu kolem sloupku řízení. Celou konzoli X-drive, do jejíhož středu je zabudovaný velkoplošný monitor sloužící ke kontrole a ovládání celé řady systémů vozu, lze díky horizontální vodicí kolejnici snadno přesouvat ze strany na stranu. To je další příklad maximální flexibility prototypu Hy-wire.
Veškeré propojení elektronických systémů a ovládacích prvků ukrytých v hliníkovém šasí a zabudovaných do plastové karoserie vyztužené sklenými vlákny zajišťuje poměrně jednoduchý centrální konektor. Mechanické spojení podvozku a karoserie je pak záležitostí deseti pevných čepů.
Sada palivových článků o výkonu 94 kW je zabudovaná do zadní části šasí prototypu Hy-wire. Šasí je silné 28 cm, pouze u obou konců se zeštíhluje na 18 cm. O pohon předních kol se stará vpředu napříč uložený elektromotor. Ve středu šasí jsou umístěny také tři válcové zásobníky vodíku, konstruované na tlak až 350 barů.
Hmotnost prototypu Hy-wire činí 1900 kg, vpředu má tento unikátní automobil dvacetipalcová kola, vzadu pak ještě o dva palce větší. Díky zabudování téměř všech technologií do šasí vozu je jeho těžiště umístěné velmi nízko, což se pozitivně odráží jak v jízdních vlastnostech, tak v bezpečnosti. Míru pasivní bezpečnosti zvyšují tzv. nárazové boxy, ve kterých se účinně maří energie případného nárazu.
Hy-wire je automobilem zcela nové, originální koncepce – tento vůz je mnohem ekologičtější a přitom zaručuje výbornou dynamiku jízdy, je maximálně bezpečný a dokáže se perfektně přizpůsobit stylu a požadavkům svého majitele. O výjimečnosti prototypu Hy-wire svědčí i fakt, že na celkem 30 jeho prvků a technologií podal koncern General Motors žádost o patentovou ochranu.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas