Daewoo Matíz – první v prodeji ve třídě minivozů na našem trhu – v testu redakce

Matíz po více jak tříletém úspěšném prodeji na našem trhu byl v závěru minulého roku modernizován.

Říká se – co je malé, to je hezké – o Matízu to platí dvojnásob. Připočteme-li k eleganci jeho designu zaoblených tvarů přes jeho malé vnější rozměry (délka 350cm, šířka 150 cm) poměrně prostorný interiér, úsporný, ale výkonný benzinový tříválcový motor o objemu (pouze 0,8 litru) a jeho poměrně nízkou cenu (215 900 Kč), pak je zájem zákazníků o něj plně pochopitelný.


Daewoo Matíz – první v prodeji ve třídě minivozů na našem trhu – v testu redakce
Daewoo Matíz – první v prodeji ve třídě minivozů na našem trhu – v testu redakce
Daewoo Matíz – první v prodeji ve třídě minivozů na našem trhu – v testu redakce

Modernizace je na první pohled patrná především na jeho designu: směrové svítilny vpředu byly zvětšeny a přemístěny z nárazníku vedle hlavních světlometů, přední nárazník svým změněným vytvarováním působí dynamičtěji, boční plastové ochranné lišty více vystupují z plochy – jsou tedy nápadnější, ale především více ochraňují vůz na parkovišti, registrační tabulka byla přesunuta z nárazníků do spodní části výklopných zadních dveří a zadní nárazník je vyprofilován a mohutnější.

Daewoo Matíz – první v prodeji ve třídě minivozů na našem trhu – v testu redakce
Daewoo Matíz – první v prodeji ve třídě minivozů na našem trhu – v testu redakce
Daewoo Matíz – první v prodeji ve třídě minivozů na našem trhu – v testu redakce

I v interiéru došlo ke změnám: v testovaném Matízu ve verzi SE došlo k přemístění elektrického ovládání předních oken ze střední konzole do loketních opěrek, odkládací kapsy na dveřích jsou objemnější a delší – přes celou šířku dveří. Přepracovaná střední konzole mezi sedadly obsahuje držák na dvě láhve a menší odkládací prostor. Při jízdě jsem ocenil praktickou opěrku pro levou nohu, nejvíce však lépe anatomicky tvarovaná sedadla s vyššími opěradly a většími opěrkami hlavy. Bezpečnostní pásy byly vybaveny elektronickými předpínači a vzadu přibyl bezpečnostní pás i pro pátého cestujícího Ocenil jsem snížení hladiny hluku v interiéru vozu oproti minulému provedení, ale podotýkám, že i v předchozím modelu bylo na dobré úrovni. Je třeba novým zájemcům o tento vůz připomenout, že vyšší posez v Matýzu umožňuje lepší výhled, k čemuž přispívají i rozměrnější plochy oken. Zavazadlový prostor se sklopením zadních sedadel zvětší ze 167 na 624 litrů.

Samotný tříválcový motor o objemu 0,8 litru s výkonem 37,5 kW (51 k) při 5 900 ot/min v testu prokázal, že umí a chce. Zejména mě udivilo jeho zrychlování i při nižších otáčkách motoru. S Matízem se dá jezdit svižně – samozřejmě pokud chceme nebo potřebujeme rychleji předjet, je lepší podřadit na nižší stupeň rychlosti a Matízek vyrazí bez prodlení po přidání plynu a předjetí je rychlé a bezpečné. Výrobce udává maximální rychlost vozu 144 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 17 sekund.


Při testování vozu jsem ocenil celkové konstrukční provedení podvozku. Matíz se nadměrně nenaklání ani při rychlejším projíždění zatáček, drží poměrně dobře stoupu a jeho příjemné měkčí pérování zabezpečuje, že ani na horších silnicích jsem nepociťoval drncání typické pro malé vozy s menšími koly. Také brzdy jsou účinné. Připomínám, že vzhledem k malým vnějším rozměrům vozu, je s ním velmi dobré zaparkovávání a jeho pohyblivost ve městě je velmi dobrá.


Způsob jízdy: lehká noha a úměrné otáčky – ani nízké ani přehnaně vysoké – významně ovlivní naši spotřebu. Snažil jsem se i při svižné jízdě jezdit hospodárně a docílená kombinovaná spotřeba během testu 5,4 litru je dokonce o 0,7 litru nižší než udává výrobce. Musím však dodat, že jsem jezdil pouze se spolujezdcem a bez zavazadel.


Mé celkové velmi kladné hodnocení tohoto vozu nesmí rozhodně přispět k tomu, abychom na Matízu požadovali výkony, které mají větší, těžší a výkonnější vozy. Při jízdě si musíme uvědomit, že sedíme v lehkém voze menších rozměrů, délky i rozvoru a tak se musíme na silnici chovat, abychom Matízkovi ani sobě neuškodili a dlouho a bezpečně v něm i když svižně jezdili.


Daewoo Matíz v nejnižším stupni výbavy Club stojí 215 900 Kč. Ve vyšším stupni City 223 900 Kč, Comfort 239 900 Kč, Prestige 250 900 Kč a v nejvyšším stupni výbavy Executive 279 900 Kč. Připomínám, že záruka na vůz je tři roky nebo ujetí 100 000 km.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Předprodej hybridní Toyoty Aygo X začíná. Jaké jsou české ceny?

Předprodej hybridní Toyoty Aygo X...

Toyota Aygo X prošla proměnou, dostala modernější tvář, ale také pohon – poprvé je k dostání jako hybrid. A právě teď startuje dlouho očekávaná možnost zarezervovat si svůj nový vůz...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Policie ČR omlazuje vozový park. Do konce letošního roku převezme 352 vozů Škoda Kodiaq II. generace. Prvních 51 kusů už bylo předáno na polygonu automobilky Škoda Auto v Úhelnici u Mladé...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vozy na autoplyn mají našlápnuto k dalšímu rekordu. Jak se ceny LPG dotknou emisní povolenky?

Vozy na autoplyn mají našlápnuto k...

Za letošní tři čtvrtletí už bylo registrováno více nových osobních vozů na LPG než za celý loňský rok. Dá se tak očekávat, že v roce 2025 přibude na českých silnicích přes 6000 LPG...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský temperament v moderním kabátě

Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský...

SEAT to není jen její mladší a ambicióznější Cupra. Španělská automobilka slaví 75 let a dává to patřičně najevo. Do nového výročí vstupuje s modernizovanými modely Ibiza a Arona –...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy knihy: Ujela 693,38 kilometru na jedno dobití

Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy...

Kia přepsala historii a stanovila nový globální standard dojezdu elektrických vozidel. Kia PV5 Cargo, první specializované elektrické lehké užitkové vozidlo značky a součást průkopnické řady...