Karoserie na mě zapůsobila svou robustností a zároveň přívětivostí potvrzující, že se jedná o prostorný rodinný vůz. Při pohledu zpředu mě zaujala střední chromovaná lišta kapoty spolu s výrazným logem Citroenu a světlomety s čirým sklem. Při bočním pohledu podtrhuje dynamičnost vozu linie od předního nárazníku mírně stoupající kratší kapoty, pokračujícího rozměrného předního skla přecházející mírným obloukem přes střechu k zaoblené zádi až k zadnímu nárazníku. Široké praktické boční lišty na dveřích opticky snižují výšku karoserie. Přední boční spolu s bočními zadními dveřmi mají téměř elipsovitou vnější křivku. Při bočním pohledu jakoby byly dodatečně vsazeny do boku karoserie a při tom vůbec nenarušují boční pohled, naopak jsou výborně organicky začleněny do celku a zdůrazňují oblé křivky řešení designu karoserie.
Po usednutí do vozu mě překvapila prostornost jeho interiéru. Přední sedadla s opěrkami jsou spíše křesly s vysokými opěradly. Sedadlo řidiče je i výškově nastavitelné, což umožňuje řidiči zvolení optimální polohy pro bezpečné vedení vozu tak, aby měl dostatečný nadhled nad vozovkou. Na obou předních sedadlech jsou boční jednoduše vyjímatelné opěrky. I zadní tři sedadla jsou dostatečně široká pro pohodlné cestování i na dlouhé vzdálenosti. Zadní tři sedadla umožňují cestujícím nastavit si sklon opěradla, všechna tři sedadla jsou samostatně sklopná a lehce samostatně vyjímatelná – umožňují postupné zvětšování zavazadlového prostoru od 550 litrů (pod zadní krycí deskou) do 2 128 litrů (při vyjmutých zadních sedadlech). Opěradlo středního zadního sedadla po sklopení slouží jako stoleček mezi krajními zadními sedadly. Mimoto se dá střední zadní sedadlo posunout o 14 cm dopředu pro získání pohodlnějšího cestování na zadních sedadlech získáním většího prostoru pro ramena cestujících. Na opěradlech předních sedadel jsou vzadu dva vysunovací letecké stolky, které mají otvor i pro kelímek. V interiéru je řada odkládacích prostor, mimo běžné je pod sedadlem spolujezdce zásuvka a před zadními sedadly v podlaze jsou umístěny dvě prostorné uzavíratelné odkládací schránky. Vlevo v boku zavazadlového prostoru je další uzavíratelná schránka, vpravo pak otevřený prostor. Mimoto je na pravé straně zavazadlového prostoru praktická skládací nákupní taška s kolečky.
Digitální panel s řadou ukazatelů je umístěn netradičně ve středu vrcholu palubní desky. Mezi ukazateli je nejčitelnější ukazatel rychlosti. Ostatní údaje při určitých úhlech slunečních paprsků jsou hůře čitelné, je však možné zvýšit intenzitu svítivosti. Při noční jízdě jsou údaje velmi dobře čitelné. Na digitálním panelu lze mimo jiné sledovat jak okamžitou spotřebu tak i průměrnou spotřebu za poslední časový úsek.
Picasso není vybaven otáčkoměrem. I když já jsem jej postrádal, myslím, že většině řidičů nebude chybět. Prodejci ve třech zastoupení Citroena mě tuto skutečnost potvrdili. Řadící páka vystupuje z přístrojové desky – její ovládání mě nedělalo od začátku usednutí za volant vůbec potíže. Uvítal jsem ovládání radia s přehrávačem na volantu. Při stírání jsem postřehl, že postřik oken – předního i zadního – se děje s několikavteřinovým předstihem před pohybem stěračů, což připívá nejen ke kvalitnějšímu omytí, ale zároveň šetří gumové lišty stěračů. Ovládače na elektrické ovládání zadních oken jsou umístěny vlevo od volantu , který je zakrývá. Ze začátku jsem je obtížně prsty nahmatával – myslím, že jejich přemístění na jiné vhodnější místo by bylo účelné. I když jistě při používání klimatizace je prakticky málo používáme.
Testovaný Picasso byl vybaven benzinovým šestnáctiventilovým čtyřválcem 1,8 o výkonu 85 kW při 5500 ot/min. a nejvyšší hodnotou točivého momentu 160 N.m dosahovaným při 4000 ot/min. Výkon tohoto motoru podle mého názoru plně dostačuje pro tento automobil s pohotovostní hmotností 1300 kg. Motor poměrně dobře akceleruje na rovině na pátou rychlost již od 2 000 ot/min. Jednotlivé převodové stupně jsou vhodně odstupňovány. Během testu jsem jako obvykle najezdil cca třetinu kilometrů ve městě, třetinu na dálnici a třetinu na ostatních silnicích. Snažil jsem se jezdit i když rychleji tak hospodárně. Výslednou průměrnou spotřebu jsem dosáhl 7,3 litru na 100 km, což je dokonce nižší o 0,4 l než uvádí výrobce. Musím ale k tomu dodat, že jsem většinou jezdil pouze se spolujezdcem a bez zavazadel.
Celková konstrukce podvozku mě umožňovala rychlé a bezpečné projíždění zatáček. Posilovač řízení s proměnlivou účinností v závislosti na rychlosti mě umožňoval nejen lehké zaparkovávání, ale zároveň dobré vedení vozu při vyšších rychlostech. Brzdy standardně vybavené systémem ABS jsou účinné a ani po delším brždění nevykazují snížení účinnosti. Motor i podvozek jsou velmi dobře odhlučněny, což přispívá k celkové pohodě při cestování.
Základní cena Citroena Xsara Picasso s motorem 1,8 16V v nejvyšším stupni výbavy Exclusive výbavě je 605 000 Kč. V ceně je obsažena bohatá výbava: mimo jiné airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, která jsou i sklopná, dále elektrické ovládaní předních i zadních oken, automatická klimatizace, audio systém včetně CD, imobilizér, tónovaná skla, kola z lehkých slitin atd. Další výbavu je možno doobjednat. Mimo jiné panoramatické elektrické střešní okno (33 000 Kč), čalounění kůže (55 000 Kč).
Citroen Xsara Picasso je možné objednat i s výkonným, úsporným a velmi tichým zákazníky velmi žádaným naftovým motorem 2,0 HDI, jehož základní cena ve výbavě SX je 550 000 Kč. Dále též s benzinovým motorem obsahu 1,6 litru ve výbavě SX v základní ceně 495 000 Kč. Naftový motor 2,0 HDI má nejvyšší výkon 66 kW, benzinový 1,6 pak 72 kW.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií