
Přes zimu vznikl v jeho dílně v Lužanech nedaleko Nové Paky, Mekky českého autokrosu, zcela nový speciál. A nebyl by to Fejfar, kdyby opět nepřišel s originální koncepcí. Sehraná parta mechaniků týmu Václava Fejfara tvrdě pracovala do poslední chvíle: „odbrzdit“ dvoulitrový motor Volkswagen, dodělat kapotáže, na kterých se dobře vyjímá modrobílé logo firmy Aral (její tuzemské zastoupení Fejfara už řadu let podporuje), přezkoušet převodovku a může se startovat…
V neděli 21. dubna se Václav Fejfar postavil v Humpolci na start prvního závodu jedenáctidílného seriálu Mistrovství ČR v autokrosu, poprvé v nejvyšší kategorii vozů s motory do objemu čtyř litrů. Za zády Václava Fejfara však burácel motor Volkswagen podstatně skromnějšího objemu 2,0 l – zkušený Fejfar se totiž domnívá, že v tomto případě bude platit „méně může být více“: „Na rozdíl od většiny soupeřů, kteří jdou až na horní hranici povoleného čtyřlitrového objemu dostaneme z našeho dvoulitru menší výkon, ale vzhledem k výrazně nižší hmotnosti vozu by se tento rozdíl měl vyrovnat.“
Hmotnost autokrosového speciálu s dvoulitrovým motorem Volkswagen, který Fejfar už tradičně maže oleji Aral, je jen 550 kg. „To dělá naši buggy zranitelnější a budu se muset pečlivěji vyhýbat kontaktům s ostatními jezdci,“ odhaduje Václav Fejfar. Bohužel právě Humpolec, první závod tuzemského šampionátu, potvrdil jeho obavy – při kontaktu v první rozjížďce s jiným jezdcem dostala Fejfarova buggy těžkou ránu do zadního kola a silný náraz se podepsal na převodovce, takže finálové jízdy už Václav Fejfar sledoval jenom jako divák. Přesto nebyl ze svého prvního, byť smolného, vystoupení s novou buggy nijak zvlášť rozladěný: „Až do té kolize všechno fungovalo perfektně, což je u úplně nového vozu velmi dobré znamení – v měřeném tréninku jsem měl třetí nejlepší čas. Zdá se, že naše sázka na menší hmotnost a lepší ovladatelnost lehkého vozu by mohla vycházet,“ předpokládá autokrosový šampión, který pro sezónu 2002 volí jednoduchou taktiku: „Perfektně odstartovat a být v čele v první zatáčce!“ Jenže tohle chce každý jezdec, takže v první sezóně v královské divizi to Fejfar nebude mít nijak lehké.
„Beru to jako velkou výzvu,“ hovoří o důvodech přestupu do vyšší kategorie Václav Fejfar. „V šestnáctistovkách jsem už své dokázal a navíc jsem cítil, že v poslední době jeli všichni „na mě“ – jakmile jsem se někde objevil, už do mne ostatní „šli“, často opravdu hodně tvrdě. Ve čtyřlitrech začínám prakticky od nuly a chci dokázat, že umíme postavit skvělou buginu i pro tuto třídu a že se dokážeme prosadit.“
O svých šancích pro sezónu 2002 hovoří Václav Fejfar opatrně: „První sezóna bude vysloveně zkušební – sám jsem zvědavý, zda vyjdou naše předpoklady a podaří se nám prosadit s méně výkonnou ale velmi lehkou buginou. Připravovali jsme se hodně pečlivě, moje předpoklady potvrzuje fakt, že jsem několikrát zajel s šestnáctistovkou absolutně nejlepší čas i v porovnání se čtyřlitry, ale v autokrosu se vše ukáže opravdu až na trati.“
Vedle domácího šampionátu se Václav Fejfar chce letos zúčastnit vybraných podniků z kalendáře Mistrovství Evropy. „Je pravda, že loňskou sezónu jsem končil hodně rozladěný,“ naráží Fejfar na nefér praktiky Němce Engela, který jezdil s nepovolenými přísadami do benzinu a sportovní komisaři jej potrestali až v samém závěru šampionátu. „Už jsem to ale vydýchal a teď mám s celým týmem obrovskou chuť ukázat, že naše úspěchy v šestnáctistovkách nebyly náhodné. Za ty roky jsem se snad naučil trochu jezdit a také díky olejům Aral si můžu dovolit zatěžovat motor opravdu až na maximum jeho možností – a to je v tvrdých autokrosových bitvách moc důležité,“ říká úřadující mistr republiky i Evropy autokrosové divize 3.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas