Po téměř sedmi letech opouští společnost Škoda Auto Prof. Wilfried Bockelmann, člen představenstva pro technický vývoj, který se v rámci strukturálních změn v koncernu Volkswagen stává novým členem představenstva skupiny značek VW. „Odcházím v době, kdy se společnost Škoda Auto vypracovala z regionálního výrobce jedné modelové řady vozů v sebevědomou a stabilizovanou automobilku, jejíž nabídka sahá od městského modelu Fabia přes robustní řadu Octavia až po novinku v podobě komfortní limuzíny Superb,“ říká Wilfried Bockelmann.
Ve vedení společnosti Škoda Auto jste strávil přesně 79 měsíců. Jaká je bilance?
„Společnosti Škoda Auto se podařil obrovský skok. Ještě v polovině devadesátých let tady byl jeden z nejstarších výrobních závodů kontinentu, s naším strojním vybavením bychom tehdy potěšili každé evropské muzeum. Velkou výhodou byla snad jen geografická pozice a zdejší kvalifikovaná pracovní síla. Dnes provozuje značka Škoda tři velmi moderní závody, v Kvasinách dokonce jeden z nejmodernějších na světě. roční produkce se blíží hranici půl milionu vozů a značka má po celém světě stále více spokojených zákazníků. To všechno se stihlo za méně než 10 let. V historii automobilového průmyslu bychom nenašli podobný případ.“
Radikální proměnou prošla také produktová paleta…
„Když jsem v roce 1995 nastoupil, absolvoval jsem jednu ze svých prvních služebních cest s tehdejším největším, nejrychlejším a nejkomfortnějším modelem – což byla krátká felicia s motorem 1.3 l/50 kW, bez posilovače řízení i klimatizace. Chvílemi se nám podařilo jet i 160 km/h. A dnes? Díky usilovnému vývoji se pozice značky Škoda radikálně změnila. U fabie si zákazník může vybrat ze tří karosářských variant, robustní octavia je tu vedle limuzíny a kombi také s pohonem 4×4 či ve sportovním provedení RS. Se zatím posledním modelem Superb, šestiválcovými motory a elektronickými systémy se potom značka Škoda vrací do prestižního segmentu luxusních limuzín, kde udávala tempo již ve 30. a 40. letech minulého století. To hovoří samo za sebe.“
Podařilo se naplnit plány koncernu VW?
„Od vedení koncernu Volkswagen jsme před lety dostali tvrdé cíle. Dnes myslím můžeme říci, že značka Škoda je splnila dobře – což se v rámci koncernu nepodařilo všem. Bohužel, v posledních dvou letech brzdí další rozvoj společnosti silný protivítr v podobě nadhodnocené měny.“
Koncern Volkswagen prochází nyní razantními strukturálními změnami, v jejich rámci se značka Škoda stává členem tzv. klasické skupiny s čele s mateřskou značkou VW. Jaké lze očekávat další směřování celé skupiny?
„Cílem je hledat synergie ve všech dostupných oblastech. Menší značky je nutné ještě lépe a efektivněji navázat na jednotlivé segmenty trhu, zaplnit dosud nepokryté mezery. Vizí nového předsedy představenstva koncernu VW Bernda Pischetsriedera je totální orientace na zákazníka, na rozdíl od dosud praktikované koncentrace výhradně na produkt. Nové interní struktury změní také rozhodovací a produktové procesy. Výsledkem musí být další posílení celosvětové pozice koncernu VW, významné rozšíření produktové palety a transparentní profilace značek i v dosud neobsazených segmentech. Pro všechny značky i jejich spolupracovníky je to velká výzva.“
Jedním z klíčových momentů vývoje značky Škoda byl také vstup továrního týmu Škoda Motorsport do elitní kategorie WRC mistrovství světa v automobilových soutěžích v roce 1998. Jak zní hodnocení na počátku čtvrté sezony?
„Stejně jako celé společnosti, urazil i tým Škoda Motorsport v uplynulých třech letech dlouhou cestu a dnes je již na scéně etablovaným partnerem zavedených týmů. Jsem velmi rád, že v nové struktuře koncernu VW bude nově v osobě dr. Paefgena i centrální pozice hlavního koordinátora aktivit na poli motoristického sportu. I zde musí platit logika efektivnějšího rozdělení působnosti všech značek –nikoliv jako v minulosti, kdy si např. v mistrovství světa v rallye přímo konkurovaly Škoda a Seat. Parametry elitní kategorie WRC, tedy extrémní náročnost, technická kompetence, robustnost a spolehlivost, značku Škoda a její image na trhu velmi dobře doplňují, nota benne v situaci, kdy se z rallye díky stále lepšímu televiznímu pokrytí stává globální nosič reklamy. Jsem pevně přesvědčený, že i budoucnu bude značka Škoda patřit ke stabilním aktérům kategorie WRC. Pomalu však přichází čas, aby se objevily první velké úspěchy. Umístění na stupních vítězů z loňské Safari rallye by nemělo zůstat výjimkou.“
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií