Nový SEAT Ibiza si přináší celou řadu výrazných technických novinek, vysoce vyspělé technologie se uplatňují také při samotné výrobě této novinky. Jednou z nich je např. svařování karoserie laserovým paprskem. Svařování laserem je v automobilovém průmyslu poměrně mladou technologií, která však už stihla způsobit doslova převrat v procesu spojování jednotlivých dílů karoserie. Laserem lze totiž svářet plechy různé síly a složitých tvarů, a to bez obvyklých viditelných švů.
Automobilka SEAT při přípravě sériové výroby nejnovějšího modelu Ibiza zavedla kvalitativně nový způsob svařování pomocí laseru, při kterém se podlaha, boky a střecha spojují na jediném stanovišti, tzv. Gross Geo. Toto stanoviště tvoří celkem čtrnáct pracovních hlavic, upevněných na pohyblivých robotech, a tři generátory laserových paprsků. Celý cyklus trvá přibližně 2 minuty.
Laserové generátory jsou vybaveny systémem Flip-flop, který je patentem koncernu Volkswagen. Jde o systém určující, který z robotů bude v činnosti a do jehož hlavice je pak zaveden svazek laserových paprsků. Díky tomu každý z generátorů pracuje pouze s jedním paprskem a může tedy nabídnout maximální výkon a efektivitu. V současné době má SEAT tři kabiny Gross Geo jejichž celková výrobní kapacita činí 1300 karoserií za den.
Jednou z hlavních výhod svařování laserovým paprskem je větší odolnost spoje. Další předností jsou kompaktní rozměry celého zařízení – zatímco při konvenčním bodovém svařování se používá velkých objemných kleští, laser si vystačí jen s lehkou hlavicí, takže robot je pohyblivější a pracuje s vyšší přesností. Také rozdíl v hmotnosti je značný: V prvním případě se jedná o 80 kg, laserový přístroj váží pouhých 15 kg. Nepominutelnou výhodou laserového svařování je i kvalitnější vhled svaru. Při laserovém svařování s přídavným materiálem není nutné spoje už nijak tmelit. Předností laseru je i nižší tepelné namáhání spojovaných dílů – při konvenčním svařování je materiál v poměrně široké oblasti okolo svaru vystaven vysokým teplotám, narušuje se jeho struktura a to snižuje jeho odolnost proti korozi. Laserové svařování je rychlejší a tepelně nezatěžuje tak velkou oblast konstrukce vozu.
Zavedení technologie svařování laserovým paprskem se projevilo na vyšší kvalitě nového modelu SEAT Ibiza, přináší s sebou však i vyšší nároky na přesnost výroby a dodávaných dílů. Rozměrové tolerance karosářských dílů byly sníženy na minimum a pohybují se maximálně v řádu desetin milimetru. Díky tomu ovšem zákazníci dostávají vysoce hodnotný model, jehož karoserie splňuje nejpřísnější funkční i estetické požadavky.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií