Na tokijském autosalónu uvedla Mazda výrobní verzi sportovního coupe RX-8 poháněného rotačním motorem (1)
Na světových autosalónech, konaných v průběhu posledních dvou let sledovala společnost Mazda reakce veřejnosti na tento koncept a výsledky průzkumu potvrdily zájem o tyto čtyřdveřové, čtyřsedadlové modely s charakteristickým dveřním systémem „Freestyle“ bez středového sloupku.
|
---|
Mazda plánuje uvedení sportovního čtyřdveřového, čtyřsedadlového unikátního modelu RX-8 do výroby do konce roku 2002. Použitím čtyřdveřového systému „Freestyle“ bez přítomnosti středového sloupku prezentuje model RX-8 unikátní sloučení vzhledu a dojmu, jenž je očekáván u typicky sportovních vozů, a vozu s dostatečným vnitřním prostorem pro čtyři dospělé cestující. V případě, kdy jsou použita mohutná přední i zadní sedadla, komplikuje dvoudveřové provedení přístup k zadním sedadlům. Naproti tomu však nemůže být prostřednictvím konvenční čtyřdveřové konstrukce dosažen charakter typického sportovního vozu. Dveřní systém „Freestyle“ společnosti Mazda tento problém rázně vyřešil. Přední dveře jsou uchyceny běžným způsobem vpředu, zatímco lehké hliníkové zadní dveře jsou uchyceny vzadu. Tento systém je založen na absenci středového sloupku. V okamžiku, kdy jsou otevřeny jak přední, tak i zadní dveře, získáte snadný a rychlý přístup do interiéru vozidla. Model RX-8 se může pochlubit množstvím úložných prostorů. Díky dveřnímu systému „Freestyle“ je velmi snadné uložit zavazadla na zadní sedadla a zároveň využít zavazadlový prostor, který je schopen pojmout dva golfové bagy.
V souladu s elegancí exteriéru je i v interiéru vozidla patrný silný emoční náboj běžný u ryze sportovních vozů. Koncepce designu využívá nově vyvinuté tkaniny a kovové materiály, jenž navozují atmosféru zářivého a moderního prostředí. Odlehčená přední skořepinová sedadla mají pevná, anatomicky tvarovaná opěradla, která umožňují použití nižšího polstrování sedáku, aniž by došlo ke snížení odpovídajícího komfortu. Toto řešení vede ke snížení hmotnosti a zároveň k získání bohatého prostoru v oblasti nohou cestujících na zadních sedadlech. Díky anatomickému tvaru opěradla s bočními a ramenními opěrami je tělo cestujícího na předním sedadle pevně zafixováno ve správné pozici i během agresivní sportovní jízdy.
Pod elegancí sportovních vozů se skrývá komfortní kabina uzpůsobená pro cestování čtyř dospělých cestujících, která přispívá k vynikající funkčnosti – charakteristickému rysu dna vozů Mazda. Toho bylo dosaženo prostřednictvím vysoce efektivního uspořádání – kompaktního, lehkého rotačního motoru RENESIS nové generace, umístěného vpředu za nápravou, rozvoru o délce 2 700 mm a díky použití lehkých sportovních sedadel. Výsledkem tohoto řešení je dostatečně prostorný interiér modelu Mazda RX-8 v oblasti hlavy, ramen i nohou, srovnatelný s konvenčními sportovními vozy.
Mazda RX-8 nabízí mimořádný požitek z jízdy. To je důsledkem zejména vysokého výkonu motoru, konstrukce podvozku, optimálního rozložení hmotnosti na přední a zadní osu v poměru 50:50, snížením momentu setrvačnosti během zatáčení a nízkého těžiště vozu. Navíc model RX-8 disponuje dostatečným výkonem a díky rozvoru náprav o délce 2 700 mm také dokonalou ovladatelností při vysokých rychlostech.
Uložení pohonného agregátu vpředu za přední nápravou je nyní s použitím nového rotačního motoru RENESIS dále zdokonaleno. Atmosféricky plněný RENESIS je menší a lehčí než předchozí přeplňované rotační motory (13B-REW). Samotný blok tohoto motoru je vysoký pouhých 34 cm, stejně jako převodovka. Z toho důvodu bylo možno uložit motor blíže středu vozidla a níže, než tomu bylo u modelu RX-7.
Lehký rám PPF s uzavřeným profilem spojuje celou pohonnou jednotku – včetně diferenciálu – a vytváří tak jediný pevný celek. Tento systém zlepšuje odezvu vozu na akceleraci a zlepšuje řazení. Dlouhá ramena dvojité lichoběžníkové nápravy vpředu a náprava typu multi-link vzadu zajišťují ideální geometrii podvozku. Dlouhá ramena a vzpěry zajišťují lineální pohyb kol a ovlivňují naklápění karoserie. Dokonalý kontakt pneumatik s podvozkem je výsledkem udržení kol v kolmé poloze k povrchu vozovky, a to v celé délce zdvihu nápravy i při průjezdu nejostřejšími zatáčkami. Konstrukce karoserie i podvozku umožnila použití velkých 18“ disků z lehkých slitin a pneumatiky s vysokou přilnavostí o rozměrech 225/45ZR18.
Hřebenové řízení nabízí na jakékoliv kvality silnice přesnou odezvu na pokyny řidiče. Elektronicky poháněné čerpadlo současně v závislosti na jízdních podmínkách zajišťuje optimální účinnost posilovače řízení.
Umístěním motoru za přední osu byla vytvořena dostatečně dlouhá deformační zóna mezi motorem a předním nárazníkem zajišťující dokonalejší absorpci energie při nehodách. RX-8 obstojí i v případě bočních nárazů. Je vybaven vysoce pevným skeletem karoserie, typickým pro sportovní vozy, a to navzdory dveřnímu systému bez středového sloupku. Zpevnění skeletu vytváří pomyslný středový sloupek integrovaný v rámech dveří, a to ve chvíli, kdy jsou zadní dveře uzavřeny a jejich horní i spodní zámek je uzamčen. Bezpečnostní mechanismus zámků navíc umožňuje otevření zadních dveří pouze tehdy, jsou-li otevřeny přední dveře vozu.
Mezi prvky aktivní bezpečnosti patří také 17“ kotoučové brzdy s vnitřním chlazením všech čtyř kol, čtyřkanálový systém ABS, nově použitý systém řízení jízdní stability (DSC), který sleduje, zda má vozidlo tendenci ke smyku nebo k protáčení kol a podle potřeby těmto jevům zabraňuje prostřednictvím regulace krouticího momentu motoru nebo použitím brzdné síly.
Informaci o nové generaci rotačního motoru pro Mazdu RX-8 uveřejníme zítra.
17. listopadu 2001, Jan Hamza st.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.