Michelin připravil pro supersonic Concorde revoluční pneumatiky NZG

Zpráva

Michelin připravil pro supersonic Concorde revoluční pneumatiky NZG

Nejrychlejší cestovní letadlo všech dob – nadzvukový Concorde, který asi 2,4násobně překonává rychlost zvuku – opět létá. Pro obnovenou premiéru je nově vybavený speciálními pneumatikami Michelin NZG.

Concorde společnosti British Airways odstartoval v pondělí 22. října z letiště Londýn – Heathrow ke zkušebnímu letu do New Yorku, kde přistál s asi čtvrthodinovým zpožděním zaviněným mlhou. Britská společnost chce své Concordy vyslat na pravidelné linky přes Atlantik 9. listopadu, francouzská Air France dokonce už o dva dny dříve.

Po loňské tragické nehodě byly lety Concordů zastaveny a letouny prodělaly řadu technických vylepšení: Palivové nádrže byly pokryty speciální hmotou na bázi pryže a kevlaru, která i v případě proražení zabrání vytékání paliva. Elektrické kabely, vedoucí v blízkosti nádrží, dostaly odolnější ocelové kryty. A koncern Michelin vyvinul pro Concordy zcela unikátní extrémně odolné pneumatiky NZG (Near Zero Growth). Letouny Concorde v minulých dnech úspěšně prošly všemi ověřovacími testy a British Airways i Air France, jediné dvě letecké společnosti, které tyto supersonicy provozují, chystají jejich rychlé nasazení na komerční lety.

Nová pneumatika Michelin NZG je ve své podstatě moderní radiální pneumatikou, její unikátní konstrukce a nejkvalitnější použité materiály však výrazně zvyšují odolnost pneumatiky proti průrazům nebo poškození ostrými předměty.

Před schválením pro použití v modernizovaných letounech Concorde prošla revoluční pneumatika Michelin NZG mimořádně náročnými testy. Při těchto destrukčních zkouškách přejížděly prázdné i plně naložené letouny přes ostré kovové břity dlouhé třicet centimetrů, a to rychlostmi od 20 km/h až do 382 km/h. Zatímco porovnávané konvenční diagonální pneumatiky, které dnes stále ještě používá asi 85 procent letadel, při těchto testech většinou praskaly, pneumatika Michelin NZG vydržela.

V závěru zkušebního programu musely ještě takto týrané pneumatiky Michelin NZG prokázat svoji funkčnost a spolehlivost během trojnásobného cyklu pojíždění-vzlet-přistání s plně zatíženým letounem. Do této fáze nepostoupila žádná porovnávaná diagonální pneumatika, pláště Michelin NZG prošly celým vysoce náročným testem aniž by byl zaznamenán únik tlaku nebo separace kostry pláště.

A jako potvrzení své 100 % kvality a bezpečnosti si nový plášť Michelin NZG vyzkoušel start v rychlosti 400 km/h při čtyřicetiprocentním podhuštění. Zatímco u konvenčních diagonálních i radiálních plášťů se při těchto podmínkách už odtrhává běhoun od kostry pláště, pneumatika Michelin NZG úspěšně prošla i touto zkouškou. Plášť Michelin NZG pro nadzvukové letouny Concorde je nejenom vysoce bezpečný, je však zároveň i znatelně lehčí (asi o 20 procent v porovnání s diagonální pneumatikou stejných rozměrů), což příznivě ovlivňuje hospodárnost provozu letadel.

Pneumatiky Michelin se uplatňují v nejrozmanitějších oborech a obouvají je dopravní prostředky všech velikostí, tříd i kategorií. Už dlouhou řadu let dodává Michelin své pláště i výrobcům letadel.

Když v roce 1946 přišel Michelin jako první s automobilovou radiální pneumatikou, znamenala tato nová technologie doslova revoluci v celém automobilovém průmyslu. Podobnou revolucí pak byl i rok 1981, kdy Michelin uvedl první radiální plášť Air X i do leteckého sektoru. Nejprve se radiálními pneumatikami Michelin začaly vybavovat vojenské stíhačky Mirage, v roce 1983 je pak pro své stroje certifikoval výrobce obřích dopravních letadel Airbus.

Je trochu ironií, že i když je letecká radiální pneumatika pětkrát odolnější proti poškození, ztrátě tlaku a zahoření než diagonální plášť, je dnes – dvacet let po jejím uvedení na trh, stále ještě asi 85 procent letounů vybaveno konvenčními diagonálními pneumatikami.

Je to dáno především jednodušší výrobou diagonálních pneumatik a z toho vyplývajícími nižšími výrobními náklady – leckde se diagonální pneumatiky vyrábějí na strojích přes šedesát let starých. Dalším důvodem je i extrémní konzervatizmus výrobců letadel. Pokud nějaký výrobce certifikuje určitý plášť pro svůj letoun, je to v naprosté většině případů na celou dobu jeho životnosti, což může být i hodně přes 30 let. A případným změnám se výrobci většinou brání.

Bezpečnost však musí mít přednost, a proto se představitelé koncernu Michelin systematicky snaží přesvědčit odpovědné úředníky i výrobce letadel aby podpořily rychlejší výměnu diagonálních leteckých pneumatik za radiální. Pokud však tento požadavek nebude podpořený legislativou, nebude mít ani za dalších dvacet let stále ještě ani polovina letounů radiální pneumatiky. Přitom provozovatelé letadel si často možná ani neuvědomují, že kromě vyšší bezpečnosti se jim používání radiálních pneumatik vyplatí i díky jejich delší životnosti a nižší hmotnosti.

30. října 2001, jas

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...

ISSN 1213-709X | Copyright © Svět v bezpečí s.r.o.
Přidat na rssMonitor.cz