Honda Jazz je větší než vypadá

Důmyslnost celkového uspořádání a efektivnost motorů činí z nového automobilu Honda Jazz jeden z nejvýznamnějších debutů v oblasti malých automobilů v posledních letech.

Honda Jazz je větší než vypadá

Zvnějšku se Honda Jazz může z hlediska velikosti jevit sice jako supermini, ovšem uvnitř je tomu naopak. Klíčovou roli hraje nová malá platforma Hondy, která se vyznačuje inovační, centrálně uloženou palivovou nádrží upevněnou pod přední částí podlahy. Toto uspořádání, spolu se zavěšením zadních kol s torzním nosníkem ve tvaru „H“, umožňuje mnohem nižší zadní podlahu. Toto racionální uspořádání současně poskytuje větší tuhost karosérie, lepší ochranu při nárazech ve všech směrech, a rovněž lepší ochranu palivové nádrže. Unikátně centrálně uložená palivová nádrž zaručuje prostorný interiér.

Také relativně krátkou přídí se uvolnilo více prostoru pro kabinu, což umožňuje prostřednictvím kompaktní povahy motorů jednoduše konstruovaným, přesto však vysoce výkonným zavěšením předních kol s pružicími vzpěrami, a také díky nové konstrukci předního postranního rámu.


Honda Jazz je větší než vypadá

Jazz nabízí převratné flexibilní uspořádání zadního sedadla, které otevírá celou řadu možností pro přepravu nákladu. Inovační zatahovací mechanismus zadního sedadla s rozdělením 60:40 znamená, že kompletní složení kterékoli z jeho částí do hlubokého prostoru pro nohy vyžaduje pouze tři snadné kroky. Všechny provádějí z otvoru zadních dveří. Nejprve se posune přední sedadlo dopředu, zadní sedadlo včetně opěrek se složí a nakonec se posune přední sedadlo do původní polohy. Výsledkem je plochá podlaha ložného prostoru s délkou 1740 mm. Kromě toho lze přední sedadlo posunout dopředu a zcela sklopit, čímž vznikne prostor o délce 2,4 metru.

Další inovací je možnost překlopení spodní části sedadla s rozdělením 60:40 a její zajištění vůči opěradlu sedadla. Tím vznikne druhý zavazadlový prostor mezi předními a zadními sedadly, čímž se dosáhne ještě větší flexibility přepravy nákladu.


Jazz má důrazně sportovní interiér založený na koncepci, nazývaný jak „dynamický vrstvený styl“. Kovově vyhlížející přístrojová deska a tři sestavy přístrojů v barvě hliníku zdůrazňují sportovní atmosféru.


Za účelem většího pohodlí se přední dveře otevírají ve třech fázích až do úhlu cca 70 stupňů, což zaručuje pohodlné nastupování i vystupování.


Inovační a originální provedení karosérie modelu Honda Jazz je založeno na koncepci designu zvaného „zenshin“, což znamená nový, pokrokový a integrovaný. Jeho charakteristická krátká příď vytváří monoformní design, tj. motiv, který byl zaveden na větších modelech Civic a Stream a u tohoto modelu je ještě více propracován. Skvělé aerodynamické vlastnosti přispívají k nízké spotřebě paliva.


Honda Jazz je větší než vypadá

Jedním z hlavních cílů Hondy při navrhování vozu Jazz bylo dosáhnout co nejlepší možné úrovně bezpečnosti ve své třídě. Pečlivě navržená konstrukce karosérie a program pro testování nárazů odpovídajících realitě znamenají očekávání, že Jazz dosáhne v hodnocení Euro NCAP čtyři hvězdičky za ochranu cestujících a tři hvězdičky za ochranu chodců. Vynikající vlastnosti Jazzu z hlediska bezpečnosti při nárazech doplňují airbagy řidiče a spolujezdce na předním sedadle plus boční airbagy. Nový design předních sedadel má snížit pravděpodobnost poranění krční páteře při nárazech zezadu. Opěrky hlavy byly posunuty mírně dopředu a vlastnosti ohýbání horní konstrukce sedadla poskytují lépe kontrolované absorbování energie, čímž je zajištěna účinná opora cestujícího, pokud je zatlačován dozadu.

Hondu Jazz pohánějí dva zcela nové zážehové motory i-DSI (duální a sekvenční zapalování) objemu 1.2 a 1.4 reprezentující druhou fázi zážehových motorů Honda i-Series „příští generace“. Zatímco nedávno uvedené motory i-VTEC jsou konstruovány tak, aby dosahovaly vyváženosti mezi vysokým výkonem a efektivním využitím paliva, tyto motory SOHC i-DSI sledují dosažení nejvyšší úrovně efektivnosti využití paliva a kompaktnosti bez nepříznivého vlivu na požitek z jízdy.


Nízké emise a vynikající hospodárnost mají na svědomí dvě zapalovací svíčeky pro každý válec, instalované úhlopříčně proti sobě a v rámci kompaktního designu spalovací komory s vysokým vířením. Toto uspořádání urychluje šíření plamene, čímž je dosaženo intenzivního, extrémně rychlého a vysoce efektivního spalování, které generuje vysoký tlak a tím i vysoký výkon. Dvoudobý sekvenční systém zapalování optimalizuje časování každé zapalovací svíčky na základě otáček a zatížení motoru. Intenzivní spalování při všech otáčkách motoru umožňuje také mnohem vyšší kompresní poměr – 10,8 : 1 – čímž je v porovnání s konvenčním designem dosahováno vyššího výkonu s menším množstvím spotřebovaného paliva.

Motor 1.2 1.4
výkon 57 kW/78 k při 5700 ot./min 61 kW/83 k při 5700 ot./min
točivý moment 110 N.m při 2800 ot./min 119 N.m při 2800 ot./min
spotřeba 5,3 l/100 km 5,5 l/100 km


Zpočátku se budou oba modely dodávat s pětistupňovou manuální převodovkou, později bude uvedena na trh nová varianta Honda CVT, vybavená sedmistupňovým sekvenčním systémem řazení, slibující velmi nízkou spotřebu paliva.


Od vozu Jazz – nebo Fit na japonském trhu, kde se již prodává – se očekává, že bude významným příspěvkem z hlediska objemu prodeje firmy Honda v Evropě v okamžiku, kdy na tento trh vstoupí počátkem roku 2002. Nový model Jazz bude Honda vyrábět ve výrobním závodě Suzuka v Japonsku.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autorizovaný dealer a opravce OPEL

Člen koncernu TUkas

Kontakt:
AUTO-STAIGER CZ A.S.
Praha 10, Černokostelecká 621/122
+420 271 009 111
servis.opel@auto-staiger.cz