Při přebírání Mazdy Demio k týdennímu redakčnímu testu mě zaujaly především změny oproti předcházející verzi tohoto velkoprostorového vozu: v exteriéru ke zvýšení elegance tohoto vozu rozhodně přispěla jak pětiúhelníková mřížka chladiče tak nový tvar přední kapoty a nárazníku. V prostorném interiéru mě pak zaujala nová přístrojová deska s vkusným dvoubarevným provedením, na které jsou všechny sdělovače umístěny v zorném poli řidiče podle všech ergonomických zásad tak stejně jako všechny ovládače, které jsou umístěny v dosahu řidiče, aby neodváděly nadbytečnou pozornost řidiče od provozní situace. Kladem designu karoserie je i mimo jiné velká zasklená plocha, která mně umožňovala výborný výhled z vozu. Výškově nastavitelný volant a výškově nastavitelné sedadlo mně umožnilo zaujmout optimální polohu pro bezpečné vedení vozu.
Interiér přes malé vnější rozměry vozu je až překvapivě prostorný pro cestující i převoz zavazadel a nákladu. Cestující jistě ocení i řadu vhodných odkládacích prostor včetně třech držáků na nápoje. Podélný posun zadních sedadel o 12 cm umožňuje podle potřeby zvětšit zavazadlový prostor z 330 na 365 litrů, po sklopení zadních sedadel téměř na dvojnásobek – na 679 litrů. Při nakládání jsem ocenil nízko položený práh zavazadlového prostoru. I když zadní vyklápěcí dveře jsou dostatečně veliké, bohužel se nedají dostatečně vysoko zvednou a tak jsem se při nakládání zavazadel vždy uhodil do hlavy – a to nejsem ani vyšší postavy. Je to však jediný nedostatek, který jsem na Demiu během testu objevil. Oboustranně sklopná opěradla zadních sedadel umožňují vytvoření lůžkového prostoru přes 2 metry dlouhého.
Úspěch nové verze Mazdy Demio pak rozhodně především ovlivní nový motor o obsahu 1,5 litru, jehož zvýšený výkon a jeho živost jsem zaregistroval už po ujetí pár set metrů. Nový čtyřválcový zážehový šestnáctiventilový motor má maximální výkon 75 k (55 kW) při 5 000 ot/min a nejvyšší točivý moment 116 Nm dosahuje již při 2 500 ot/min. Zrychlení z 0 na 100 km/hod udává výrobce za 13 sekund a maximální rychlost 158 km/hod. Motor ochotně akceleruje již od 2 000 ot/min a je ve srovnání s předchozí verzí Demia podstatně lépe odhlučněn od interiéru vozu. To stejně platí o odhlučnění jeho podvozku, který je na naše silnice dobře vyladěn. Pětistupňová převodovka je vhodně odstupňovaná a snadno se řadí. Účinný posilovač řízení usnadňuje zaparkování i na omezeném prostoru, k čemuž přispívá i dobrá manévrovací schopnost vozu – kterou dokumentuji tím, že na úplné otočení vozu jsem potřeboval necelých 9,5 metru. Posilovač řízení má proměnlivou účinnost, což přímo ovlivňuje bezpečnost vedení vozu jak na dálnici tak na ostatních silnicích.
Kombinovanou spotřebu Mazdy s novým motorem udává výrobce 7,3 litru na 100 km. Během testu jsem dosáhl spotřebu 7,0 l na 100 km, při čemž jsem jezdil svižně, ale s lehkou nohou. Musím ovšem uvést, že jsem jezdil většinou sám a bez zavazadel.
Mazda Demio je dodávána ve dvou stupních výbavy: Comfort a Eclusive. Základní cena včetně DPH je 399 900 Kč (Comfort) a 429 900 Kč (Eclusive). V obou stupních je výbava bohatá již v základní ceně: mimo prvky v testu jmenované obsahuje mimo další elektrické ovládání předních oken a vnějších zrcátek, zadní stěrač s ostřikovačem, airbagy řidiče i spolujezdce, imobilizér, centrální zamykání, otevírání nádrže z místa řidiče a tónovaná skla. Vyšší výbava – Eclusive – obsahuje navíc boční airbagy řidiče i spolujezdce a brzdový systém ABS a EBD. Jako příplatkovou výbavu si můžete objednat kupř.: alarm (10 300 Kč), klimatizaci (39 500 Kč), metalický lak (9 840 Kč), mechanické zamykání zpátečky (5 900 Kč) a přední mlhovky (8 030 Kč).
V užitkovém provedení pro podnikatele je Demio homologované jako pětisedadlové s posuvnou přepážkou. Bez DPH stojí ve výbavě Comfort 327 787 Kč (úspora 72 113 Kč) a ve vyšší výbavě Eclusive 352 377 Kč (úspora 77 523 Kč).
Mazda má ve třídě velkoprostorových vozů, jejíchž obliba po řadu let roste, největší počet modelů: testovanou Mazdu Demio, oblíbenou větší Mazdu Premacy a největší Mazdu MPV. Ti, kteří chtějí víceúčelový velkoprostorový vůz, si mohou mezi těmito třemi modely Mazdy vybrat přesně podle svých potřeb a možností.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.