První opravdovou rallye absolvoval Erik Carlsson v říjnu 1953 se Saabem 92. „Zkoušky od 20 do 80 km vedly po lesních cestách a čas se měřil na minuty, nikoliv desetiny sekundy, jako dnes“, vzpomíná na své začátky milovník dobrého piva Carlsson. Dřív než usedl do vozu Saab, tak debutoval s VW a Velkou cenu Švédska absolvoval s Ferrari 340 MM. V roce 1956 byl přijat na místo zkušebního řidiče, odkud už byl jen krůček do továrního vozu. Od té doby už neměl nikdy jiného zaměstnavatele než firmu Saab. Zůstal jí věrný i po 23 letech aktivní kariéry, kdy působil v tiskovém a marketingovém oddělení švédské automobilky. Na autosalonech spolupracoval při prezentaci nových modelů. „U téhle firmy bylo sympatické i to, že jako malá firma dokázala pružně reagovat na změny a řada poznatků z rallye se velmi rychle promítla do sériových vozů“.
Na vozech Saab, ať už šlo o modely 92, 93 nebo především 96, vyhrál nejen nespočet světových rallye, mj. třikrát RAC Rallye, dvakrát Monte Carlo, jednou Akropolis atd., ale utrpěl i řadu zranění včetně třikrát zlomené páteře.
Švédské vozy výkonem neoplývaly, ale disponovaly vynikajícími jízdními vlastnostmi a hlavně jezdcem, který jich uměl využít. Pro svůj dravý styl a četné kotrmelce si vysloužil přezdívku „na střeše“. Dlouhý a stokilový Erik, který se do kokpitu soukal jen s obtížemi, se tak stal první světovou hvězdou rallye a ve spojení s malým Saabem často i neporazitelným.
K úspěchům však nemusí vždy patřit pouze vítězství, ale třeba i druhá místa jako v případě Safari nebo zaniklého Maratonu de la Route na trati Lutych – Sofia – Lutych. „Po startu z Belgie vedla trať do Sofie,kde byla hodinová pauza a hned zpátky. Předepsané rychlostní průměry byly kolikrát na hranici naší maximální rychlosti, ale přesto jsme s dvoudobým Saabem o objemu 850 ccm dojeli dvakrát druzí. Za volantem jsem seděl nepřetržitě 92 hodin, resp. 5200 km“, přiznává Erik Carlsson, který je od roku 1963 ženatý se sestrou slavného Stirlinga Mosse.
Na švédskou manželskou dvojici vzpomínají i pamětníci našeho automobilového sportu. V roce 1966 nedojel Erik pro poruchu vozu, jeho manželka Pat skončila pátá. O rok později Carlsson u nás vyhrál a také manželka si o místo polepšila.
Jednou z Carlssonových povinností u Saabu bylo předvádění automobilů. Nad některými jeho kousky však přítomní kroutili jen hlavou. Například si nechal vykovat metr dlouhý nůž o šířce 8 cm a umístil jej na zkušební dráze polité vodou. Rozjel se stokilometrovou rychlostí, přičemž se pravou rukou opíral o sedadlo spolujezdce a levou o strop. Když vůz ovládal pouze pedály, najel jedním kolem na nůž, který pneu přeřízl na dva kusy. Vůz však jel i nadále v přímém směru a ani při brzdění netáhl ke straně.
Jak si Saab váží svého Erika Carlssona, dokládá nejlépe dárek k sedmdesátinám před čtyřmi lety. Nechal mu připravit Saab 93, model 1957, jako věrnou kopii vozu, s nímž vyhrál Rallye 1000 jezer.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií