V celé Evropě rok od roku roste zájem o kompaktní velkoprostorové automobily. Vzhledem k dosavadnímu vývoji se předpokládá, že by se jejich počet měl v roce 2004 zvýšit až na 960 tisíc vozů, zatímco v roce 1998 bylo prodáno 260 tisíc. V tomto segmentu nechce zůstat pozadu ani Mercedes Benz, který na autosalonu ve Frankfurtu poprvé oficiálně představí model Vaneo.
I přes kompaktní rozměry (4192 x 1712 x 1830 mm) nabízí hodně prostoru pěti osobám plus dvěma dětem a jejich zavazadlům, případně za určitých okolností také přepravu neskladného sportovního náčiní.

Zadní lavici dělenou v poměru 60 : 40 lze sklopit nebo složit za přední sedadla, případně celou demontovat, čímž se délka úložného prostoru prodlouží z 300 na 1810 mm (při vyjmutí sedadla spolujezdce až na takřka tři metry). Objem zavazadlového prostoru se tak zvětší ze 715 l na 3000 litrů. Praktickým doplňkem je vyjímatelná podlaha zavazadlového prostoru, která unese až 120 kg a ulehčuje manipulaci. Do speciálního nosiče můžeme venku upevnit např. dvě jízdní kola (bez předního kola) nebo dětský kočárek, a poté zasunout dovnitř.
Promyšlená vysoce bezpečná konstrukce se sendvičovou podlahou a důsledným monospace – designem umožňuje maximální využití vnitřního prostoru v této třídě. Cestující včetně zavazadel mají k dispozici 65 až 70 procent interiéru. Velkolepý pocit prostornosti, a to na všech sedadlech, uvítají právě nejvíce vyšší postavy. Vnitřní výškou interiéru 1240 mm přichází Vaneo s nejlepší hodnotou v tomto segmentu.
Dvojice posuvných dveří umožňuje bezproblémový přístup do vozu a také parkování ve stísněných prostorách. Zadní dveře si může zákazník zvolit individuálně, alternativně jsou nabízeny také dvojité asymetrické křídlové dveře, otočné až o 170 o.

Mezi stěžejní bezpečnostní prvky patří konstrukce sendvičové podlahy, pod níž se v případě čelního nárazu posune pohonná jednotka. Už ve třídě A ochránilo toto řešení mnoho cestujících před zraněním. Systém je pouze přizpůsoben vyšší hmotnosti vozu. Další zvláštností je tzv. „pedálová podlaha“, která je v prostoru nohou tak stabilní a odpovídajícím způsobem tvarovaná, že při čelní kolizi neproniknou do interiéru motor, převodovka ani jiné agregáty.
Protože pouze v několika kompaktních vanech může najednou cestovat až sedm osob, je ve Vaneu třetí řada sedadel vyhrazena dětem (12 až 36 kg) sedících ve speciálně konstruovaných sedadlech spojující v sobě vysokou bezpečnost s pohodlím. Jsou vybavena tříbodovými pásy a lze je lehce vyjmout. Interiér působí vzdušně a přívětivě, sedadla jsou konstruována podle nejnovějších ergonomických poznatků. Mercedes Benz Vaneo tak nabízí extrémně vysokou užitnou hodnotu pro zcela rozdílné skupiny. Tři základní stupně výbavy – Trend, Family a Ambiente si může zájemce ještě rozšířit podle chuti o libovolné „pakety“ pro hobby nebo volný čas.
Základní verze Trend zahrnuje mj. dvojici posuvných dveří, vpředu elektricky ovládaná okna, centrální zamykání, čelní a boční airbagy, elektronicky řízený program stability ESP včetně brzdového asistentu BAS, ABS atd. Pro pohon Mercedesu Benz Vaneo bylo zvoleno celkem pět následujících pohonných jednotek.
Zážehové motory | 1.4 | 1.6 | 1.9 |
objem (ccm) | 1598 | 1598 | 1898 |
výkon (kW/k) | 60/82 | 75/102 | 92/125 |
toč. moment (N.m) | 140 | 150 | 180 |
rychlost (km/h) | 157 | 169 | 181 |
spotřeba (l/100 km) | 8,4 | 8,4 | 8,9 |
Vznětové motory | CDI | CDI 1.7 | |
objem (ccm) | 1689 | 1689 | |
výkon (kW/k) | 55/75 | 67/91 | |
toč. moment (N.m) | 160 | 180 | |
rychlost (km/h) | 152 | 162 | |
spotřeba (l/100 km) | 5,9 | 5,9 |
Všechny jsou sériově vybaveny pětistupňovou mechanickou převodovkou, na přání kombinovanou se samočinným spojkovým systémem AKL, takže odpadá levý pedál a spojka je ovládána elektrohydraulickým servomotorem. Kdo však nechce používat spojku a přesto by chtěl řadit, ten si může zvolit pětistupňový „automat“ s hydrodynamickým měničem momentu a možností sekvenčního řazení bočními výkyvy doleva a doprava pákou voliče.