Příchod Toyoty do seriálu F1 je jednou z největších událostí poslední doby a značka se tak zařazuje mezi nejlepší automobilové výrobce. Zcela nový desetiválcový monopost F1 dokončený za 19 měsíců se v seriálu Grand Prix objeví v roce 2002.
„Jen velká šeková knížka sama o sobě závody nevyhrává. Dokumentují to případy nedávné doby. Síla, píle a zápal jsou věci, od kterých se odvíjí úspěch celého týmu. Náš první cíl je postavit nejlepší vůz a jen v případě, že bude úspěšný, můžeme myslet na účast ve F1, nebo snít o útoku na titul“, připomíná prezident Toyoty Motorsport Ove Andersson.
Toyota vždy podporovala motoristický sport, ale F1 nabízí ojedinělou možnost k otestování nejmodernějších technologií. Všechno začalo už v roce 1935 výrobou tkalcovských stavů, neboť stavba automobilů byla v té době v Japonsku zakázána. Sotva zákaz pominul, představil o rok později Kiichiro Toyoda svůj první prototyp. V polovině roku pak přišel na trh sériový model AB se šestiválcem 3.4 a výkonem 65 k.
Toyoda vyměnila „d“ za „t“, aby logo značky ještě více zapůsobilo, protože síla a moc hraje v myšlení Japonců velice důležitou roli. Když v polovině 60. let vstoupil motorsport také do japonského císařství, vydala se Toyota hned na závodní trať s prvním sériovým modelem 2000 GT. A hned přišel první úspěch v podobě dvojnásobného vítězství v závodě na 1000 km v Suzuce (1966). V roce 1972 se rozeběhla spolupráce s Ove Anderssonem, který v té době startoval s Toyotou v rallye.
Odtud už byl jen krůček k založení společnosti Andersson Motorsport se sídlem v Kolíně nad Rýnem, z něhož během několika let vykrystalizovala Toyota Motorsport, která s modely Celica čtyřikrát vyhrála světový šampionát jezdců a třikrát i značek. Naopak největší úpadek zažila v roce 1995, kdy kvůli ilegálnímu turbodmychadlu byla z rallye na rok vyloučena. Až dosud zvítězily Toyoty ve 43 světových rallye.
Kromě světových rallye slavila Toyota úspěchy také v Le Mans, kde v letech 92, 94 a 99 skončila druhá a angažovala se také na americkém kontinentě v sériích Nascar a ChampCar. Nyní se tedy zájem soustřeďuje na formuli 1 a jezdce Mika Salu z Finska a Allana McNishe ze Skotska. Výběr jezdců byl jasnou záležitostí a přáním Ove Anderssona, neboť testovací program vyžaduje opravdu zkušené piloty. Ti v příštích jedenácti měsících podrobí závodní monopost s třílitrovým vidlicovým desetiválcem náročným testům. Motor vznikl rovněž v Kolíně nad Rýnem se zkušeným týmem inženýrů pod vedením Norberta Kreyera a Lucy Marmoriniho. Konstrukce monopostu vznikala od poloviny roku 1999.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií