Pan Soukup má pětimístného Citroena Berlinga s naftovým motorem 1,9 l. Za dva roky s ním ujel přes 90 000 kilometrů bez oprav, pouze dodržuje pravidelné prohlídky po 10 000 km. Mezi výměnou oleje dosud nikdy nemusel olej dolévat. Brzdové destičky má původní, jejich výměnu nebylo třeba provést. Spotřebu naftyve městě má 7 l na 100 km, mimo město při rychlosti do 100 km/hod 5,6 l na 100 km a na dálnici při povolené maximální rychlosti se spotřeba vyšplhá až na 7 l na 100 km. Pan Soukup zdůraznil spokojenost s bezproblémovými starty motoru v zimě i za vysokých mrazů, dále velmi dobré topení a účinné brzdy s rychlým nástupem. Rádio si přemístil do horní poličky, aby bylo lepší dosažitelné – mohl si to dovolit, protože garážuje doma a nebojí se jeho krádeže.
Při dovolené v Norsku ujel pan Soukup bez zvednutí kapoty motoru 8 500 km, při dovolené v Holandsku bez jakékoliv poruchy přes 7 000 km. Na dovolené se mu osvědčila výměna krytu zavazadlového prostoru za dvojitou překližku přesně tvarovanou, na které může umístit vše potřebné a dole pod překližkami pak těžší potřeby. Vše je pak lépe přístupné a nemusí se vše stále přehrabovat. Překližky využívá i na spaní po sklopení zadních sedadel.
Často potkáváme na našich silnicích Citroen Berlingo ať již v provedení jako dodávka anebo prosklený víceúčelový pětisedadlový automobil. V poslední době se úspěšně prodává tento typ i s posuvnými postranními dveřmi na pravé straně vozu, které umožňují cestujícím na zadních sedadlech podstatně pohodlnější nastupování do vozidla a výstup z něj. Právě tento nový typ jsem měl možnost podrobit testovacím jízdám.
Karoserie zaoblených tvarů velmi dobře aerodynamicky řešená zapůsobila na mě nejen líbivě, ale vyvolala ve mě pocit pevnosti. Citroen Berlingo patří sice do skupiny malých užitkových automobilů, ale jeho vnitřní rozměry jsou opravdu prostorné jak pro cestující tak pro zavazadla nebo pro náklad. Sedadla jsou pohodlná, prostor pro cestující i na zadních sedadlech je opravdu dostatečný. Posunutím zadních sedadel vzad se podstatně zvětšil prostor pro cestující na zadních sedadlech. Sedadla jsou vhodně dimenzována, ani po 400 kilometrech souvislé jízdy jsem necítil nadměrnou únavu. K tomu jistě přispělo i to, že řidič sedí výše než u běžných osobních vozidel a tím má velmi dobrý přehled přes dopravní situaci a jistě i skutečnost, že palubní deska je řešena podle všech ergonomických zásad: přístroje jsou dobře čitelné a ovládače umístěny v dosahu řidiče. Řazení rychlostí je velmi přesné a brzdy mají velmidobrou účinnost.
Testovací vůz byl vybaven naftovým čtyřválcovým motorem o obsahu 1,9 l s maximálním výkonem 69 k dosahovaným při 4 600 ot/min. Nejvyšší točivý moment125 Nm dosahuje motor již při 2 500 ot/min, což kladně ovlivňuje zrychlení vozu i při nižších otáčkách motoru. Motor je velmi dobře odhlučněn, téměř nerozeznatelný od hladiny hluku benzinového motoru. Má příjemný souvislý hlubší zvuk a ochotně akceleruje od 2000 otáček. Na dálnici motor na pátou rychlost při 130 kilometrové rychlosti má cca 3250 otáček. Mnou docílená průměrná spotřeba těsně pod 6 l na 100 km, korespondovala se spotřebou, kterou uvádí pan Soukup.
Citroen Berlingo je dodáván s benzinovými motory o obsahu 1,4 la 1,8 l a s naftovým motorem 1,9 l. Cena se slabším benzinovým motorem je 430 tisíc Kč, se silnějším 450 tisíc. S naftovým motorem 455 tisíc Kč. Všechny ceny již obsahují boční posuvné dveře a poměrně bohatou základní výbavu: airbag řidiče, elektrický immobilizér, opěrky hlavy i na zadních sedadlech, posilovač řízení, zadní stěrač s ostřikovačem, vyhřívané zadní sklo, výškově nastavitelný volant a tónovaná skla.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií