Takřka všechny evropské značky (kromě Saabu a Lady), asijské (mimo Protonu) a japonské (včetně Lexusu) presentují své novinky v těchto dnech na mezinárodní lipské automobilové výstavě. Navíc jsou zastoupeny letos také přední výrobci nákladních automobilů (Volvo, Scania, Renault, Mercedes-Benz, MAN) a za shlédnutí rozhodně stojí i dvě monotematické výstavy. První je přehlídka závodních automobilů, druhou pak přehlídka historických nákladních vozidel, které byly v letech 1913 až 1989 vyrobeny ve Zwickau, Žitavě, Ludwigshafenu, Frankenbergu a Waltershausenu. V evropské premiéře se pak představily dva automobily – Hyundai Matrix a Kia Schuma II.
Lipský automobilový veletrh využila korejská automobilka Hyundai, slavící desáté výročí na německém trhu, k představení nového modelu Hyundai Matrix. Už pracovní označení FC (Family Concept) ukazoval na jakou cílovou skupinu je nový van kompaktních rozměrů orientován. Evropské vývojové centrum, sídlící od letoška v německém Eschbornu, vytvořilo společně s Pininfarinou vozidlo dlouhé čtyři metry a s rozvorem 2,6 nabízející prostorný interiér. Jak se na van sluší, důraz byl kladen na velký interiér s odpovídající variabilitou. Hyundai Matrix, vycházející z platformy vozu Elantra, může pohánět jeden ze dvou zážehových motorů 1.6 (79 kW/107 k) nebo 1.8 (98 kW/133 k), případně vznětový 1.5 CDI (56 kW/76 k). Ačkoliv se na evropském trhu objeví až v létě, přesto Hyundai počítá s prodejem 25 tisíc vozidel, v příštím roce by jich mělo být až 60 tisíc.
Opticky atraktivnější a technicky přepracovaná se poprvé před evropským publikem představila druhá generace vozu KIA Schuma II. Podstatně delší, ale v šířce a výšce jen zanedbatelně větší model nabízí uvnitř dostatek místa pro všechny cestující. Největších změn doznaly tvary karosérie, přičemž nová záď působí teď obzvláště elegantně a uhlazeně. Vůz je vyráběn ve dvou karosářských variantách – se stupňovitou nebo splývající zádí. Pod ní se ukrývá zavazadlový prostor objemu 416 litru (po sklopení zadních sedadel 750 l) resp. 440 l (780 l). Obě verze pohání zatím pouze jeden zážehový čtyřválec 1.6 o výkonu 75 kW (101 k) a točivém momentu 144 N.m.
Peugeot vystavil celkem 35 modelů od 106 až k soutěžní verzi 206 WRC a studii čtyřdveřového pikapu na bázi 307. Peugeot Caméléo demonstruje kreativní vývojový potenciál, který se ukrývá v novém kompaktním modelu. K novinkám patří rovněž dvoulitrový turbodiesel se vstřikováním common-rail (80 kW/190 k) určený pro model 307 Hdi. Jako první ve své třídě nabízí speciální filtr, který bezezbytku odstraňuje částice sazí obsažené ve výfukových plynech.
Potenciální zákazníky vozů kombi oslovuje Citroën C5 kombi, jenž nabízí jeden z největších zavazadlových prostorů ve své kategorii (od 563 l až po 1658 l). Okno v zadní velké a především široké stěně lze separátně otevírat, zatímco nízký práh ulehčuje manipulaci s těžkými předměty. Exkluzivní odpružení Hydractive 3 umožňuje variabilní snížení či zvýšení zádě, aniž by se musel nastartovat motor – stačí pouze stisknout tlačítko v zavazadlovém prostoru. Hydractive udržuje světlou výšku obou náprav na konstantní úrovni a přizpůsobuje ji rychlosti a povrchu vozovky. Pro kombi je k dispozici celkem šest pohonných jednotek – čtyři zážehové od 1.8 do3.0 V6 a dva turbodiesely.
Třídu luxusních vozů segmentu SUV zastupoval v Lipsku mj. Nissan Pathfinder, kterým chce japonský výrobce ukázat další možnosti individuální úpravy a zároveň otestovat reakce publika. Vedle prvků patřící do sériové výbavy modelu 3.5 V6 jako jsou samočinná klimatizace, kůže, elektrické nastavení sedadla řidiče či vyhřívání předních i zadních sedadel, nabízí „Luxury Edition“ bohatou audiovizuální výbavu včetně měniče na 6 CD a ve stropě umístěného monitoru. Černou kůži nahradila béžová, sedadlo řidiče je vybaveno paměťovou funkcí.
Příznivce rychlých kol potěšil především soutěžní Citroën Xsara WRC, s nímž francouzská automobilka absolvuje letos čtyři soutěže, aby v roce 2003 nastoupila do kompletního světového šampionátu. Philippe Bugalski s ním hned při prvním startu v Katalánsku bojoval o absolutní vítězství.
Pro novou třídu Super 1600, která je letos premiérově vypsaná v rámci vybraných světových rallye, je určeno Suzuki Ignis. Poprvé by se mělo objevit v soutěžích asijsko-pacifického šampionátu. Jen 3,6 metru dlouhý speciál, vycházející z charakteristiky vozů kit car, pohání čtyřválec se čtyřventilovou technikou ve spojení se šestistupňovou sekvenční převodovkou. Připravena bude rovněž verze s pohonem všech kol.
V expozici nákladních automobilů budila pozornost nová generace MAN TG-A, které Jury složená ze zástupců devatenácti zemí udělila titul „Truck of the Year 2001“. Nový nákladní truck řady TG (Trucknology Generation) o hmotnosti nad 18 tun disponuje vysokou flexibilitou. Při jeho vývoji byl kladen důraz hlavně na hospodárnost, bezpečnost, nízké emise a jízdní komfort. Poprvé používá vzájemně propojené elektronické systémy k řízení všech relevantních funkcí včetně brzd a pohonných jednotek. Nová budka je vyvinutá podle nejnovějších ergonomických hledisek. Výkon šestiválců se pohybuje od 228 kW (310 k) až po 375 kW (510 k).
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií