Fiat Multipla v redakčním testu

Neočekával jsem, že Fiat Multipla bude po více jak dvouletém prodeji budit v ulicích Prahy tolik pozornosti, ba co víc – tři zájemci po prohlídce vozu i motoru vyžadovali řadu podrobností a jeden mně dokonce požádal nesměle o krátké svezení – nešlo mu nevyhovět.

Fiat Multipla v redakčním testu

Design karoserie je nejen originální a nezvyklý, jeho pojetí si však vyžádal úkol zabezpečit pro šest cestujících pohodlné cestování s dostatkem místa i pro jejich zavazadla a přitom dodržet malé rozměry vozu. A právě netradičním řešením – umístit cestující do dvou řad po třech sedadlech – se podařilo nepřekročit délku vozu přes 4 metry, což je délka malých osobních vozů. Šířka Fiata Multipla je vzhledem k umístění tří sedadel v řadě 187 cm, Multipla je tedy o cca 23 cm širší než většina malých osobních vozů. 170 cm vysoká karoserie, jejíž tvar se ke střeše vůbec nezužuje, poskytuje všem třem cestujícím obou řad dostatek místa.

Fiat Multipla v redakčním testu

Řešení předku Multiply, kde na téměř vodorovnou kapotu navazuje nejdříve oblý schod a pak přední sklo, se mi nelíbilo. Musím však přiznat, že po krátké době jsem si na něj zvykl a nechovám k němu již počáteční nelibost. Originální a zajímavé je umístění předních světel ve třech rovinách – mlhovek v nárazníku, tlumených světel vedle kapoty a dálkových světel v oblém schodu karoserie nad kapotou. Originalitu vozu podtrhují při pohledu zezadu nahoru se rozbíhající sloupky karoserie. Vyšší posed cestujících a především řidiče umožňuje velmi dobrý přehled přes dopravní situaci. Boční okna jsou rozměrná a tak vysoká, že je nelze stáhnout zcela dolů. Vnější madla klik mají vystupující „jazýček“, jehož praktičnost jsem pochopil až při zaparkování v úzkém prostoru – dobře chrání spolu s ochrannými lištami dveře proti odření. Po usednutí za volant a pak mnohokrát během zaparkovávání jsem ocenil dvouplošná zpětná vnější zrcátka, jejichž spodní zrcátka dokonale zobrazují plochu vedle vozu při couvání.

Na nezvyklé umístění dobře čitelného rychloměru a ostatních sdělovačů na palubní desce uprostřed jsem si kupodivu zvykl po pár ujetých kilometrech. Velmi příjemné je umístění řadící páky na palubní desce blízko volantu. Multipla není vybavena otáčkoměrem – možná, že některým řidičům bude chybět. V poslední době přicházejí však některé nové modely osobních aut bez otáčkoměru – jako na příklad oblíbený Citroen Xsara Picasso. Páka ruční brzdy je vzhledem ke třem sedadlům v řadě umístěna vlevo vedle sedadla řidiče. I na její umístění jsem si velmi rychle zvykl.


Fiat Multipla v redakčním testu

Všech šest pohodlných sedadel je vybaveno tříbodovými bezpečnostními pásy a opěrkami hlavy. Prostřední sedadlo v první řadě je poněkud posunuto dozadu, aby měl zde sedící cestující dostatek místa pro nohy. V druhé řadě lze také prostřední sedadlo posunout vzad. Mimoto je možné opěradla obou středních sedadel sklopit a využít je jako stolek a do prohlubní vrchní desky postavit nápoje. Velmi kladně hodnotím variabilitu uspořádání vnitřního prostoru. Zadní sedadla se dají jednotlivě sklápět nebo jednotlivě podle potřeby vyjmout, a to velmi jednoduchou manipulací. Multipla obsahuje velký počet různých praktických schránek, kapes a odkládacích prostor. Velmi dobře přístupný zavazadlový prostor má obsah 430 litrů, bohužel nemá vyjímatelnou krycí desku ve standardní výbavě, lze ji však zakoupit za příplatek.

Testovaná Multipla byla vybavena naftovým čtyřválcovým přeplňovaným motorem 1,9 JTD se systémem přímého vstřikování paliva s maximálním výkonem 105 k (77 kW) dosahovaným při 4 000 ot/min. Maximální točivý moment 200 Nm dosahuje motor již při 1 500 to/min, což umožňuje akceleraci již od poměrně nízkých otáček motoru. Motor je živý, velmi dobře ochotně akceleruje a v případě potřeby mně umožňoval po podřazení bezpečné předjetí i na krátkém úseku. Celkově musím jízdní vlastnosti Multiply hodnotit jako velmi dobré. To je zásluhou vhodného odstupňování jednotlivých rychlostních stupňů, účinnými brzdami se systémem ABS, účinným posilovačem řízení, celkovou konstrukcí podvozku a umístěním kol v rozích karoserie. Širší rozchod kol a delší rozvor rozhodně velkou mírou přispěly k tomu, že jsem i prudké zatáčky mohl bezpečně projíždět až překvapivě rychle. V celém rozsahu otáček motoru je hladina hluku přenášená do interiéru velmi nízká, což významně ovlivňuje pohodu při jízdě. Při testovacích jízdách , kdy třetinu kilometrů jsem ujel ve městě, třetinu na dálnici a zbývající třetinu na ostatních silnicích, jsem dosáhl průměrné spotřeby na 100 km pouze 5,8 litrů. Musím ale dodat, že jsem ve voze jezdil většinou sám a bez zavazadel. Výrobce udává nejvyšší rychlost Multiply 170 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,4 sekund.


Testovaný model Multiply ve vyšší výbavě ELX mimo jiné obsahuje výškově nastavitelné sedadlo řidiče, posilovač řízení, brzdový systém ABS, airbagy řidiče a spolujezdce, elektricky ovládaná sklopná vnější zrcátka, mlhová světla, tlakové ostřikovače světlometů, kola z lehkých slitin, klimatizaci a determální skla Solextra. Základní cena testované Fiat Multiply s motorem 1,9 JTD ve výbavě ELX je 649 900 Kč, v nižší výbavě SX 579 900 Kč.


Základní cena Multiply s benzinovým motorem 1,6 se 16ti ventily s výkonem 103 k (76 kW), která je dodávaná pouze v nižším stupni výbavy SX, je 499 900 Kč.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum Jan Šmucler
Borská 59, 301 00 - Plzeň-Karlov
800 900 701
plzen@smucler.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro auta DS

PALLAS a ÉTOILE: Nová označení pro...

V průběhu roku 2024 získají modely DS Automobiles novou, jednodušší strukturu nabídky, vycházející ze dvou verzí s označením PALLAS a ÉTOILE. Cílem je zajistit větší přehlednost a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Průměrné emise CO2 nových automobilů v roce 2023 v Česku nepatrně klesly. Premiantem je Citroën

Průměrné emise CO2 nových automobilů...

V uplynulém roce si v oblasti osobních vozidel připsaly nejvíce registrací značky Škoda (35,0 %), Hyundai (9,1 %), Volkswagen (8,6 %), Toyota (7,9 %) a Kia (5,2 %). Jak je na tom český trh a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stellantis a Hype nasazují v Paříži první flotilu 50 bezbariérových taxíků na vodíkový pohon

Stellantis a Hype nasazují v Paříži...

Skupina Stellantis – první výrobce na světě, který uvedl na trh sériová užitková a osobní vozidla na vodíkový pohon – a Hype, nezávislý subjekt nabízející čistě vodíková řešení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Koncepční bohyně zvítězila v anketě GQ CAR AWARDS 2023!

Koncepční bohyně zvítězila v anketě...

Koncepční vůz DS E-TENSE PERFORMANCE, navržený jako vysoce výkonná laboratoř, která má urychlit vývoj technologií pro další generace vozů DS Automobiles, získává nové ocenění v anketě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Sláva na Hradě:  DS Automobiles a pak nový prezident

Sláva na Hradě: DS Automobiles a pak...

Pár dní před zvolením nové hlavy státu představila značka DS Automobiles na Pražském hradě své dva vrcholné modely, novou DS 7 E-TENSE 300 a limuzínu DS 9 E-TENSE 360. Modely mohli obdivovat...