Pouhým kliknutím na tlačítko myši se počítač v technickém oddělení Scanie v Södertälje spojí s motormanagementem nákladního automobilu, který se nachází např. právě v severní Itálii. Přes satelit lze tak okamžitě zjistit rychlost vozidla, tlak oleje, teplotu a další stovku různých údajů o kterémkoli z patnácti vozidel zařazených do projektu provozních zkoušek motorů. Jeho účelem je vyzkoušet nový výrobek v reálných provozních podmínkách, ve kterých bude zákazníkům běžně sloužit a kde na něj budou kladeny nejvyšší nároky.
Ještě před několika lety museli technici zodpovědní za provozní testy motorů k získání požadovaných informací pravidelně cestovat za testovanými vozy, aby přímo na místě připojili notebook s diagnostickým softwarem k řídící jednotce motoru a načetli potřebné informace, které pak ve Švédsku analyzovali.
Díky novému systému vyvinutého ve Scanii mohou dnes zaměstnanci průběžně sledovat a shromažďovat data z testovaných vozidel přímo na počítačích v Södertälje. Testování je mnohem efektivnější, rychlejší a s výrazně vyšší zárukou kvality. Za použití satelitních systémů a sítě GSM odečítají technici kódy závad na jednotlivých vozidlech, shromažďují data z motorů a současně sledují jízdy řidiče. Vyskytne-li se závada, lze zpětně zjistit aktuální podmínky jízdy, k čemu před vznikem závady v motoru došlo a co daný problém zapříčinilo.
Další významnou funkcí systému je dálková diagnostika. „Dojde-li k nějaké závadě na vozidle s novým, dosud běžně nepoužívaným komponentem, je obvykle obtížné vysvětlit mechanikovi, jak závadu odhalit. Teď se můžeme na jedné telefonní lince napojit na motormanagement a na druhé hovořit s mechanikem v příslušném servisu. A zatímco mu vysvětlujeme, co má přesně dělat, přímo v našich počítačích vidíme, jak motor na jeho zásahy reaguje“, říká Lars Gunnar Hedström, autor nejen nového diagnostického systému, ale i Scania Opticruise a Scania Retarder.
Aby zkoušky probíhaly skutečně v reálných provozních podmínkách, jsou testovací vozy po dohodě předány do běžného užívání vybraným zákazníkům. Technici se pak pravidelně scházejí s řidiči, aby si vyslechli jejich připomínky a zkušenosti s testovaným výrobkem.
Zkoušky v reálných provozních podmínkách nejsou ve Scanii žádnou novinkou – první začali provádět již počátkem 70. let. Postupem času se staly neodmyslitelnou součástí vývoje nových komponentů. Reálná je i situace, kdy – ještě před tím, než je v praxi ověřena funkčnost nového řešení či výrobku – přijdou konstruktéři s druhou nebo třetí generací tohoto komponentu. Dnes se po Evropě pohybuje celkem 1750 testovacích vozidel Scania. Brzy by měla být všechna vybavena novým diagnostickým systémem pro testování motorů.