Michelin radí: Rozumný řidič přezouvá

Řada motoristů stále váhá, zda se jim vyplatí pořizovat si na zimu speciální sadu pneumatik, nebo celý rok odjezdit na univerzálních pneumatikách. Všechny argumenty však jasně hovoří pro použití letních pneumatik v letních měsících a zimních v zimě.

Univerzální pneumatiky nemají optimální vlastnosti ani v létě, ani v zimě. Řidiči většinou argumentují tím, že v zimě nejezdí tak rychle, a proto jim stačí. Problém však může nastat třeba v okamžiku, kdy vpředu jedoucí vůz na zimních pneumatikách náhle prudce zabrzdí – za ním jedoucí řidič s univerzálním obutím v tom okamžiku samozřejmě nemá šanci zastavit na stejně krátké dráze a dochází ke kolizi. Vůz se zimními pneu zastaví na sněhu z rychlosti 50 km/h na dráze o 40 % kratší než stejný na letních. Velký význam má také správné huštění pneumatik a hloubka jejich vzorku. Pneu s 3 mm vzorkem má oproti nové pouze třetinovou schopnost odvádět ze své stopy vodu. Pneu sjetá na 1,6 mm odvede dokonce jen 15 % vody. S klesající hloubkou vzorku tak výrazně roste nebezpečí vzniku aquaplaningu.


Pro použití zimních pneumatik hovoří základní argument, a tím je tvrdost, resp. měkkost jejich směsi. Už při teplotách pod 10 oC ztrácejí letní pneumatiky potřebnou pružnost a jejich adhezní vlastnosti se s klesající teplotou prudce zhoršují. Zimní pláště si naproti tomu udržují své optimální vlastnosti v rozmezí teplot zhruba + 10 oC až – 40 oC. Na jaře, jakmile teploty opět stoupnou, musí řidič samozřejmě přezout zpět na letní pneumatiky. Při vyšších teplotách se totiž měkké zimní pláště velmi rychle opotřebovávají.


Přestože moderní zimní pneumatiky překvapují skvělými vlastnostmi na sněhu a ledu, je třeba, aby řidič zimním podmínkám přizpůsobil také své chování a styl jízdy. Řidič musí především mnohem více sledovat situaci na silnici daleko před sebou a předvídat. Na vlhkém, zasněženém či zledovatělém povrchu je nutné všechny manévry provádět s dostatečným předstihem a hlavně se vyvarovat prudkého brzdění, akcelerace nebo zatáčení. Obecně platí, že v zimě se jezdí především pomaleji než jiných ročních obdobích. Pro základní odhad povrchu vozovky stačí znát několik pravidel:


Je-li vlhko s teplotami bezpečně nad 0 oC, je povrch vozovky jednolitě lesklý. Silnice je vlhká, ale není zledovatělá. Přesto je kluzká.


Je-li vlhko s teplotami těsně kolem 0 oC, je povrch také jednolitě lesklý. Je vlhký a místy proto může být pokrytý jinovatkou nebo zledovatělý a je tedy mimořádně kluzký.


Je-li sucho, ale teplota je zřetelně pod bodem mrazu, může být povrchu suchý. Nebezpečné však mohou být občas se vyskytující zledovatělé plochy. Za těchto podmínek se silnice zdá být relativně bezpečná, může však náhle nepříjemně překvapit.


Obecně tedy platí:


Vlhká silnice je dvakrát kluzčí než suchá vozovka.


Na zasněžené vozovce to klouže dvakrát více než na vlhké.


Zledovatělá silnice je dvakrát kluzčí než silnice zasněžená.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový Lexus LBX a inovovaný UX se představují v národní premiéře

Nový Lexus LBX a inovovaný UX se...

Zbrusu nové SUV značky Lexus pod označením LBX a inovovaný model UX se zcela novým hybridním pohonem se v národní premiéře představily v luxusním prostředí resortu Chateau Mcely. Hlavní...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon

Značka s rolí nekonvenčního vyzývatele odhalila nové modely CUPRA Formentor a CUPRA Leon, které navážou na úspěchy svých předchůdců modernizovaným designem a mnoha vylepšeními. Nová CUPRA...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jarní tipy na skrytá místa u Prahy s Toyotou Prius

Jarní tipy na skrytá místa u Prahy...

Pokud hledáte cíl pro první jarní výlety, nevynechejte čtyři úžasná místa, která se skrývají nedaleko hlavního města. Vyrazili jsme na ně se zbrusu novou Toyotou Prius s plug-in hybridním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Range Rover Electric: Testován tak, aby byl lídrem

Range Rover Electric: Testován tak, aby...

Cíl je, aby se Range Rover Electric stal lídrem v oblasti elektrického pohonu, kultivovanosti a luxusního cestování. První prototypy se vydaly do několika lokalit s nejnáročnějšími podmínkami...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Výjimečné partnerství: Závodní tým formule 1 se bude nově jmenovat Scuderia Ferrari HP

Výjimečné partnerství: Závodní tým...

Globální spolupráce dvou předních značek HP a Ferrari zahrnuje společný závazek k inovacím, výkonu a důvěře. Logo HP se na formulích objeví již v nadcházejícím závodě F1 v Miami....