O významu, který Michelin sektoru cyklistických pneumatik připisuje, svědčí mj. fakt, že nedávno byla ve struktuře tohoto koncernu vytvořena zcela samostatná obchodní skupina pro oblast cyklistických pneumatik. A i když s cyklistickou pneumatikou je neoddělitelně spojený samotný vznik koncernu Michelin, určitě nejde o nostalgii ale o racionální obchod – celosvětová exploze amatérské cyklistiky z plášťů pro jízdní kola udělala nesmírně zajímavý artikl.
Nabídka Michelinu pro cyklisty zahrnuje všechny druhy a typy plášťů – od speciálních silničních pneumatik až po pneumatiky pro dnes tolik oblíbená horská (MTB) a crossová kola. Michelin zároveň myslí jak na profesionální sportovce, pro které jsou připravené vysoce vyspělé ultralehké pláště o váze necelých 200 gramů, tak i na miliony rekreačních jezdců.
Všechny pneumatiky se vyznačují skvělými jízdními parametry a vyspělými technologiemi. Velkou výhodou koncernu Michelin je vlastní vývoj a výzkum, stavící na stoleté tradici a zkušenosti francouzské značky v sektoru pneumatik. Například řada plášťů Wildgripper, určených pro horská kola, udělala ze společnosti Michelin „jedničku“ v tomto sektoru. Tyto pláště jako vůbec první na světě používají směs s křemičitými prvky, tzv. silica, což je technologie používaná u nejmodernějších automobilových pneumatik.
Asi před dvěma roky potěšil Michelin silniční jezdce uvedením zcela nové řady pneumatik Axial. Tyto silniční pláště zcela nové konstrukce už před jejich uvedením na trh testovaly profesionální cyklistické týmy a stáje a dnes tato řada sklízí mimořádné komerční úspěchy na všech trzích.
Na počátku byl defekt…
Bylo to někdy na jaře roku 1889, když se na dvoře továrničky bratrů Edouarda a Andrého Michelinů v Clermont-Ferrandu, která vyráběla zemědělské stroje a obchodovala s kaučukem, zastavil unavený cyklista, tlačící svůj bicykl s prasklou pneumatikou Dunlop. Pneumatika plněná vzduchem byla tehdy převratným vynálezem, který si rychle razil cestu za zákazníky, nicméně „dunlopky“ měly jednu zásadní nevýhodu: Tyto pneumatiky nešly v případě defektu vyměňovat, protože byly pevně přichycené k ráfku kola. Výměna prasklé pneumatiky tehdy znamenala tři hodiny perné práce a jenom návod na opravu, dodávaný k pneumatikám Dunlop, měl šedesát stránek! Edouard Michelin sledoval trápení cyklisty, který se marně snažil zalepit prasklou pneumatiku a v jeho hlavě zrál geniální nápad: Co zkusit oddělit od sebe ráfek a vlastní pneumatiku – to by přece umožnilo rychlou a jednoduchou výměnu pneumatiky v případě defektu!
Na pohled jednoduchá myšlenka si však vyžádala ještě dva roky perné práce, než mohl Edouard podat 14. srpna 1891 poslední ze tří patentů na nový druh pneumatiky. Už tři týdny na to vítězí cyklista Charles Terront na bicyklu s pneumatikami Michelin zcela suverénně ve slavném závodě Paříž-Brest-Paříž. Publicita vítězného závodu usnadnila nástup pneumatik Michelin na trh.
Každý den se v závodech koncernu Michelin vyrobí bezmála osm set tisíc pneumatik od nejmenších typů o váze necelých 200 gramů, určených pro silniční bicykly, až po pětitunové obří pneumatiky důlních nakladačů a damperů. Více než stoletá historie společnosti Michelin je lemovaná celou řadou významných konstrukcí a inovací, které zásadně ovlivnily celosvětový sektor výroby a obchodu s pneumatikami.
Prakticky všechny produkty Michelinu jsou dostupné i na trhu České republiky, kde má Michelin více než sto smluvních partnerů-prodejců.